بانک‌های استان گلستان در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن محرومان تعلل می‌کنند

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن محرومان تعلل می‌کنند و با اینکه قرار است تا بهمن‌ماه ۳ هزار واحد مسکونی در استان ساخته شود اما تاکنون فقط برای ۴۶۵ پرونده قرارداد در بانک‌ها بسته شده است.

به گزارش خبرآنلاین از گرگان : بهمن‌ماه پارسال بود که با حضور روسای سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن پروژه احداث ۳ هزار واحد مسکونی برای محرومان و نیازمندان استان گلستان آغاز شد

هر چند پس از مدت کوتاهی سایه سنگین کرونا بر همه بخش‌ها از جمله ساخت و سازها و پروژه‌های عمرانی سایه افکند اما اوایل امسال با طرح ضربتی که بنیاد مسکن اجرا کرد تقریبا همه خانوارهای محروم و نیازمندی که متقاضی استفاده از این طرح بودند شناسایی و ارزیابی شدند.

از نیمه‌های اردیبهشت و با برطرف شدن محدودیت‌های ساخت و ساز، کلنگ‌زنی پروژه‌های مسکن محرومان شهرستان به شهرستان آغاز شد. در همان روزهای نخست کلنگ‌زنی این واحدهای مسکونی، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان اعلام کرده بود برای ۷۰ تا ۸۰ درصد این واحدها پروانه ساخت صادر شده است.

این واحدهای مسکونی قرار است با تسهیلات قرض‌الحسنه ۴۰ میلیون تومانی و مبلغ ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض ساخته شود که بانک‌ها برای تأمین سرپناه و صاحب خانه شدن محرومان نقش مهمی دارند. اما تعلل آنها در پرداخت تسهیلات به متقاضیان و روند کند انعقاد قرارداد سبب شد تا هادی حق شناس استاندار گلستان ضرب‌العجلی ۱۰ روزه برای انعقاد قرارداد با متقاضیان تعیین کند که حدود یک هفته از آن زمان می‌گذرد اما انگار بانک‌ها توجه چندانی به این مهلت زمانی ندارند.

سیدمحمد حسینی مدیرکل بنیاد مسکن استان در گرگان اظهار داشت: سهمیه استان در طرح مسکن محرومان ۳ هزار واحد مسکونی بود که تاکنون ۴ هزار خانوار نیازمند فاقد مسکن شناسایی شدند و مدارک همه این افراد جمع‌آوری شد. قرار است این واحدهای مسکونی در ۷۴۲ روستای استان ساخته شود.

به گفته وی تاکنون ۲ هزار و ۹۰۰ مورد صدور پروانه انجام شده و بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ پرونده نیز به بانک‌ها معرفی شده‌ است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اظهار داشت: با وجود سرعت در تشکیل پرونده و صدور پروانه اما کار انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات کمی با کندی روبه‌رو است. در این مدت فقط ۴۶۵ مورد انعقاد قرارداد برای پرداخت تسهیلات مسکن محرومان در بانک‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به ضرب‌الاجل استاندار به بانک‌ها برای انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلا این طرح گفت: می‌توانیم با بلاعوض کار را شروع کنیم اما اگر در ادامه متقاضی به هر دلیلی انصراف دهد یا نتواند از بانک انعقاد قرارداد بگیرد، بازگرداندن مبلغ بلاعوض با دشواری همراه است و برای همین تا زمان دریافت انعقاد منتظر می‌مانیم. استاندار هم در جلسه‌ای که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد برای بانک‌ها یک مهلت زمانی مشخص کرد تا با متقاضیان قرارداد ببندند.

حسینی ادامه داد: به‌رغم اینکه تعداد انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات کم بوده اما با منابع بلاعوض حدود یک هزار واحد پی کنی شده و فونداسیون ۶۵۰ واحد نیز انجام شده است. همچنین ۱۲۵ واحد در مرحله ستون، ۸۵ واحد در مرحله سقف‌زنی قرار دارد و عملیات ساخت ۲۴ واحد نیز به پایان رسید.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ساخت این واحدهای مسکونی باید تا بهمن‌ماه امسال به پایان برسد گفت: برای اینکه این طرح طبق برنامه جلو برود نیازمند همکاری بانک‌ها هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان افزود: مانند طرح ویژه مسکن روستایی در این طرح هم ضمانت زنجیره‌ای است، معاون اول رئیس جمهور این موضوع را به بانک‌ها ابلاغ کرده و امیدواریم بانک‌ها زودتر این تسهیلات را آزاد کنند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1409849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =