۰ نفر
۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
چین سفیر آمریکا را احضار کرد

فارس نوشت:وزارت خارجه چین در واکنش به قانون جدید آمریکا در ارتباط با هنگ‌کنگ، سفیر این کشور در پکن را احضار کرد.

معاون وزیر امور خارجه چین شامگاه چهارشنبه گفت که پکن سفیر آمریکا در چین را احضار کرده و مراتب مخالفت و اعتراض شدید خود به این قانون را اعلام کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این هفته از امضای مصوبه دوحزبی کنگره برای تحریم مقام‌های چین به بهانه آنچه که سرکوب حقوق مردم هنگ‌کنگ توصیف کرده، خبر داد و گفت که فرمانی را امضا کرده است که به رفتار ترجیحی دولتش در قبال هنگ کنگ پایان می‌دهد و از این پس با هنگ کنگ همانند سرزمین اصلی چین رفتار خواهد کرد.

وزارت امور خارجه چین روز گذشته (سه شنبه) در بیانیه‌ای تند به اظهارات اوایل ترامپ واکنش نشان داد و  اعلام کرد که با امضای خود لایحه «خودمختاری هنگ‌کنگ» را به قانون تبدیل کرده است.

وزارت خارجه چین در این خصوص گفت: «قانون آمریکا... با سوء نیت لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را نادیده گرفته و تهدید می‌کند که تحریم‌هایی را علیه چین تحمیل کند و به طور جدی قوانین بین‌المللی و اصول اساسی روابط بین‌المللی را نقض می‌کند. این مداخله آشکار در امور هنگ‌کنگ و امور داخلی چین است».

ترامپ پیش از امضای «قانون خودمختاری هنگ‌کنگ» گفته بود که به زودی به وضعیت ویژه هنگ کنگ پایان خواهد داد و ترامپ روز گذشته اعلام کرد که از این پس هیچ امتیاز و رابطه ویژه اقتصادی به هنگ کنگ تعلق نخواهد گرفت و صادرات فناوری‌های حساس به این منطقه همچون چین متوقف می‌شود.

ترامپ مدعی شده بود: «ما چین را با پولهایمان آباد کردیم و زندگی جو بایدن (رقیب انتخاباتی ترامپ) چیزی جز هدایای متوالی به حزب کمونیست چین نیست».

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1410597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =