هشدار نسبت به ورشگستگی بیمارستان‌ها در بحران کرونا

ایسنا نوشت: رییس بیمارستان آیت الله طالقانی با اشاره به تشدید مشکلات اقتصادی بیمارستان‌ها در بحران کرونا بر ضرورت حمایت مالی از بیمارستان‌ها و تخصیص تخفیف‌های مالیاتی در این شرایط تاکید کرد.

دکتر رضا زندی ضمن هشدار نسبت به افزایش تصاعدی آمار ابتلا به کرونا در کشور و در عین حال کاهش ظرفیت درمانی بیمارستان‌ها نسبت به ماه‌های اسفند و فروردین، اظهار کرد: متاسفانه به دنبال حذف محدودیت‌ها و بازگشایی‌ها و در کنار آن رهاسازی رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی از سوی مردم، امروز شاهد افزایش تصاعدی آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی هستیم، این در حالیست که کادر درمان و نظام سلامت بعد از پنج ماه ارایه خدمت بی‌وقفه خسته و فرسوده شده و همچون ماه‌های اول توان ارایه خدمت ندارد.

تبعات جبران ناپذیر تاخیر دردرمان بیماران غیرکرونایی

 وی با بیان اینکه همزمان با افزایش پیک بیماری، بیمارستان ها مجبورند ظرفیت خود برای پذیرش بیماران کرونایی را افزایش دهند، عنوان کرد: در این شرایط بیمارستانها باید برخی بخش‌ها را تعطیل و ظرفیت آن را به بیماران کرونایی اختصاص دهند مشابه همان شرایطی که در اسفند و فروردین رخ داد، با این حال باید توجه داشته باشیم که اکثر بیمارستان‌های دانشگاهی خدمات ویژه‌ و تخصصی ارایه می‌کنند و لذا  نمی‌توان بیش از این درمان بیماران غیرکرونایی را به خاطر بیماران کرونایی به تعویق انداخت.

وی ادامه داد: پنج ماه از زمان شیوع کرونا گذشته و این شرایط هچنان ادامه دارد و شاید تا ماه‌ها و سال‌های آینده همراه ما باشد، در این شرایط آیا می‌توان ارایه خدمت به بیماران دارای شرایط حاد غیرکرونایی مانند بیماران سرطانی، پیوندی، قلبی و عروقی و غیره را به پایان این بحران موکول کرد؟

ضرورت توجه بیشتر به سرمایه‌های انسانی نظام سلامت

 دکتر زندی با اشاره به اهمیت سرمایه‌های انسانی نظام سلامت، عنوان کرد: در شرایط بحران مهمتر از تجهیزات و امکانات و تخت‌های بیمارستانی، مساله ظرفیت نیروهای انسانی تخصصی و فوق تخصصی و در کل کادر درمان است و باید در نظر داشته باشیم که این ظرفیت‌ها در بیمارستان‌ها به خصوص در بخش دولتی محدود است، لذا ادامه این روند تصاعدی ابتلا و عدم توجه به رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم، بزودی نظام ارایه خدمات درمانی را با محدودیت و چالش جدی روبرو می‌کند.

وی با بیان اینکه پیک تصاعدی ابتلا در جامعه منجر به درگیری‌های گسترده در بین نیروهای انسانی بخش سلامت شده، گفت: همین مساله منجر به تعطیلی بخش‌ها، افت ظرفیت نیروی انسانی و ایجاد اختلال در روند ارایه خدمات درمانی شده که باید در جهت جبران آن برنامه ریزی شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بیمارستان‌ها باید فشار مضاعف ناشی از ارایه خدمات دوگانه و یا چند گانه را نیز تحمل کنند، گفت: به عنوان نمونه بیمارستان طالقانی تنها بیمارستان دانشگاه شهید بهشتی است که در بخش پیوند کبد ارایه خدمت می‌کند، در این شرایط آیا می‌توان درمان بیماران دارای نارسایی کبدی که هر روز با درد و مرگ دست و پنجه نرم می کنند را به بهانه خدمت به بیماران کرونایی، متوقف کرد؟

تشدید مشکلات اقتصادی بیمارستان‌ها در بحران کرونا

دکتر زندی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی بیمارستان‌های دانشگاهی و تشدید این شرایط در بحران کرونا، اظهار کرد: بسیاری از بیمارستان‌ها در حال ورشکستگی هستند و علاوه بر این در بحران کرونا دچار معضل کاهش درآمدهای اختصاصی شده‌اند.

وی ادامه داد: در حالیکه سیستم سلامت به دنبال کاهش هزینه‌های درمانی مردم است، هزینه‌ها و مخارج  بیرونی بیمارستان‌ها در کنترل نبوده و روز به روز در حال افزایش است. این در حالیست که یک هزینه اضافی مربوط به وسایل حفاظتی (ماسک، مواد ضدعفونی، گان و ...) و داروهای پروتکل درمانی کرونا نیز به مخارج بیمارستان‌ها اضافه شده و تا کنون نه بیمه‌ها و نه وزارت بهداشت تامین این هزینه را بر عهده نگرفته و تعیین تکلیف نکرده‌اند.

انتقاد نسبت به عدم حمایت مالی از بیمارستان‌ها در شرایط کرونایی

وی در ادامه با انتقاد نسبت به عدم حمایت مالی از بیمارستان‌ها در شرایط کرونایی و همچنین عدم تحقق وعده‌های مرتبط با تخصیص مشوق‌های مالی و مالیاتی به بیمارستان‌ها و کادر درمان، گفت: با وجود تحمیل بارکاری و مالی مضاعف بر بیمارستان‌ها، هیچ حمایتی از این بخش به عمل نمی‌آید. به عنوان نمونه در رابطه با بخش‌های دولتی دیگر بحث ارایه تسهیلات مالی و کاهش ساعت کاری مطرح شده ولی بیمارستان‌ها نه تنها قادر به انجام این کار نیستند، بلکه باید ساعت و حجم کاری را تا چند برابر افزایش دهند تا بتوانند پاسخگوی بیماران باشند، با این وجود نه تنها مشوقی تخصیص داده نشده بلکه حقوق و کارانه‌ها و اضافه کاری‌ها نیز با تاخیر چندماهه پرداخت می‌شود. در این شرایط داروخانه‌ها نیز دچار مشکل شده‌اند و شرکت‌های دارویی آنها را بلاک می‌کنند.

وی با اشاره به لحاظ برخی تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی برای اصناف و مشاغل مختلف در شرایط کرونایی، گفت: این در حالیست که با وجود شرایط سخت بیمارستان‌ها نه تنها تسهیلات و حمایتی از آنها صورت نمی گیرد بلکه شامل تخفیف‌های مالیاتی هم نمی‌شوند.

رییس بیمارستان طالقانی با تاکید بر اهمیت توجه به مساله تاب آوری کادردرمان و تاثیر آن بر کیفیت ارایه خدمات، اظهار کرد: طی ۵ ماه گذشته کادر درمان تعطیلی نداشته و علاوه بر بار مضاعف کاری، خود و خانواده خود را در معرض ریسک بالایی قرار داده‌اند، بنابراین باید شرایط و بستر مناسب برای آرامش این افراد بیش از پیش فراهم شود.

کاهش ۷۰ درصدی درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه به تخریب و استهلاک ابزار و تجهیزات پزشکی طی مدت اپیدمی کرونا اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر در این مدت بسیاری از بیماران از ترس ابتلا به کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند که همین مساله منجر به کاهش ۷۰ درصدی درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها شده، این در حالیست که ۶۰ تا۷۰ درصد حقوق، مزایا، هزینه‌ها و مخارج بیمارستان باید از درآمدهای اختصاصی تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه درصورت عدم برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح شرایط، بحرانی جدی پیش روی بیمارستان‌هاست، عنوان کرد: بیمارستان‌ها در این شرایط قانونا می‌توانند بخش‌های خود را تعطیل کنند ولی این مساله به بیماران صدمه وارد می ‌کند؛ نمی‌توان به بهانه ارائه خدمت به بیماران کرونایی از درمان بیماران غیرکرونایی نیازمند ارائه خدمات فوری و ضروری غافل شد، چراکه زمان اتمام بحران کرونا قابل پیش‌بینی نیست.

ضرورت برنامه‌ریزی برای مواجهه با بحران کرونا در پاییز

دکتر زندی  ادامه داد : با توجه به هشدار متخصصان و مسوولان وزارت بهداشت، وضعیت پاندمی کرونا در پاییز شدیدترمی‌شود، بنابراین از امروز باید برای مواجهه با پیک بعدی کرونا و تبعات ناشی از همزمانی آن با آنفولانزای فصلی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

این در حالیست که هم اکنون نیز مدیریت درستی برای کنترل شرایط مشاهده نمی‌شود. به عبارت دیگر باید پیش از بازگشایی‌ها بستر مناسب برای رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها فراهم می‌شد و یا باید با اقتدار و جدیت بیشتری با افراد و یا اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد شود.

وی با تاکید مجدد بر فرسودگی و خستگی مفرط کادر درمان و تخریب و استهلاک تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها، عنوان کرد:‌ اگرسیستم و نظام سلامت کشور فرصت احیا و تجدید قوا نداشته باشد در پیک بعدی یعنی پاییز توان پاسخگویی به بیماران و ارایه خدمات درمانی را نخواهد داشت.

دکتر زندی ادامه داد: در شرایطی که بیمارستان‌ها و کادر درمان برای بقا و تداوم ارایه خدمت در حال  جنگ با این شرایط بحرانی بودند،‌ برخی اصناف مانند آرایشگاه‌ها،‌ باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها و برخی دیگر از مشاغل به روال عادی کار خود بازگشتند و نظارتی جدی بر عملکرد بهداشتی آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌ها به عنوان ارگانی که در متن بحران ارایه خدمت می‌کنند، نگران تداوم این شرایط و تشدید بحران در پاییز هستند، اظهار کرد: بنده به عنوان یک عضو نظام سلامت، بهمنی که در حال خراب شدن بر سر سیستم درمان کشور است را کاملا حس می‌کنم و نگران هستم.

راهکارهایی برای برون رفت جامعه از این بحران

رییس بیمارستان طالقانی در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای برون رفت جامعه از این بحران، اظهار کرد: تعطیلی مجدد در شرایط اقتصادی کشور امکان‌پذیر و پاسخگو نیست، با این حال می‌توان با ترغیب مردم به رعایت اصول اولیه همچون ماسک زدن، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله گذاری‌ها،  عدم خروج غیر ضروری از منزل و پرهیز از حضور در اماکن و مراسم شلوغ، بار تحمیلی بر بیمارستان‌ها را کاهش داد.

وی با تاکید بر اینکه برخی بازگشایی‌ها مانند بازگشایی باشگاه‌های ورزشی و سینماها در شرایط کرونا منطقی نبود و نیست، گفت: همچنین از سرگیری پروازها بدون رعایت پروتکل‌هایی همچون رعایت فاصله‌گذاری‌ها به هیچ عنوان توجیه درستی ندارد، چراکه محیط بسته هواپیما بستر مناسبی برای انتقال و شیوع گسترده بیماری فراهم می‌کند.

جریمه افراد بی‌توجه به پروتکل‌ها

دکتر زندی افزایش هزینه و فرانشیز بیماران کرونایی را راهکار بعدی عنوان کرد و گفت:‌ در اوایل شیوع بیماری به دلیل ناشناخته بودن بیماری و عدم آگاهی مردم، ابتلا به کرونا طبیعی بود ولی امروز با وجود این اطلاع رسانی‌های گسترده و آگاهی مردم، اغلب ابتلاها به دلیل سهل انگاری و عدم رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی رخ می‌دهد، لذا علاوه بر افزایش هزینه درمان بیماران کرونایی باید برای افراد متخلفی که عامدانه اصول بهداشتی و پوشش ماسک را رعایت نمی‌کنند، جریمه‌های نقدی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: این در حالیست که بالعکس شرایط به نفع بیماران کروناییست یعنی بخش اعظم ظرفیت بیمارستان‌ها و سیستم سلامت کشور به بیماران کرونایی اختصاص داده شده، در حالیکه سایر بیماران غیرکرونایی مانند بیماران سکته قلبی و یا بیماری‌های در معرض خطر جدی، از ترس کرونا به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و چندین ماه درمان را به تعویق می‌اندازند که بسیار خطرناک است.

ضرورت بکارگیری راهکارهایی برای افزایش سطح مسئولیت پذیری در جامعه

وی ضمن هشدار نسبت به افزایش تصاعدی آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها، گفت:  بیمارستان طالقانی اسفند ماه به عنوان پشتیبان سایر بیمارستان‌ها فعالیت می کرد ولی امروز به دلیل تکمیل ظرفیت اکثر بیمارستان‌ها، بیش از ۹۰ بیمار کرونایی تنها در بیمارستان طالقانی بستری هستند و همچنان روند صعودی را طی می کند.

رییس بیمارستان طالقانی در خاتمه با تاکید بر ضرورت بکارگیری راهکارهایی برای افزایش سطح مسئولیت پذیری در سطح جامعه،‌ گفت: افراد با عدم رعایت اصول بهداشتی نه تنها خود را در معرض خطر قرارمی‌دهند بلکه با اینکار به کل جامعه و سیستم سلامت و اقتصاد جامعه نیز صدمه وارد می‌کنند. بنابراین باید برای این مسئله راهکار درستی اندیشیده شود. تنها مسئله‌ای که باعث کاهش پیک کرونا می‌شود، اصلاح رفتار اجتماعی درست در تمام سطوح جامعه است که باید با فرهنگ سازی و حتی اعمال قانون جامعه را به این سمت و سو سوق دهیم.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1410669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =