هشدار دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص شیوع بیماری تب ۳ روزه دامی

معاون سلامت دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پیشگیری از بروز بیماری دامی تب سه روزه گاوی هشدار داد .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین کهگیلویه و بویراحمد ، دکتر امید جمشیدی ، معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیرقابل انتقال به انسان است و تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند .

وی افزود: گسترش این بیماری بستگی به جمعیت حشرات ناقل، شدت و مسیر بادهای غالب فصلی دارد که موجب انتقال حشرات به سایر مناطق می‌شود .

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استانیکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری را حمل و نقل دام‌های آلوده و مبتلا از یک منطقه به منطقه دیگر دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به  افزایش دما و فراهم شدن امکان رشد و تکثیر انواع حشرات به ویژه پشه‌ها و مگس‌های گزنده و خونخوار سبب بروز برخی بیماری‌ها از جمله تب سه روزه و لمپی اسکین در دام‌های سنگین از قبیل گاو و گوساله شده و در صورت عدم توجه به توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی می‌تواند موجب ابتلاء دام‌ها و ایجاد خسارت‌های اقتصادی به دامداران شود .

دکتر جمشیدی حمل و نقل دام با اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی را در کنترل تمام بیماری‌های دامی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها، از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و نیز انجام واکسیناسیون علیه این قبیل بیماری‌ها از جمله اقداماتی است که باید دامداران به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند .

وی مهم‌ترین علائم این بیماری را تب بالا، لرزش، بی‌اشتهایی، افزایش ترشحات بینی، کاهش تولید شیر، لنگش و زمین گیرشدن حیوان برشمرد و از روستائیان و دامداران خواست درصورت مشاهده علائم مذکور در دامهای خود، مراتب را هرچه سریع تر به ادارات دامپزشکی شهرستان و یا سامانه ۱۵۱۲ ارتباط مردمی دامپزشکی اطلاع دهند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1410826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =