۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۰

بازی استقلال و سپاهان تحت تأثیر دعواهای اخیر امیر قلعه نویی و واعظ آشتیانی است

در دو روز پایانی قبل از بازی سعی دارند همه چیز را خوب جلوه دهند. دیگر اثری از اختلاف نیست. ساکت عامل جنگ میان استقلال و سپاهان را رسانه‌ها معرفی می‌کند و واعظ برای نشان دادن حسن نیت از شکایت علیه قلعه‌نویی صرف نظر می‌کند تا نشان دهند هیچ مشکلی میان آنها نیست. به کلی از یاد می‌برند همه حرف‌هایی را که تا همین دو ماه قبل علیه هم می‌زدند. واعظ هنوز یک هفته نیست که امیر قلعه‌نویی را باری دیگر لمپن لقب داده بود و در جوابش سرمربی استقلال گفته بود این آقا ظاهری موجه دارد اما در باطن لمپن است.

قصه از کجا شروع شد؟
امیر قلعه‌نویی اصلاً رابطه خوبی با علی فتح‌الله‌زاده نداشت و استقلال در شروع لیگ قبل مدام می‌باخت. زریبافان رئیس مجمع استقلال هم اصلاً نمی‌توانست فتح‌الله‌زاده را تحمل کند پس نتایج تیم و اخلافات درون مدیریتی بهترین بهانه بود برای رفتن مدیر عشق مسابقه استقلال. با رفتن فتح‌الله‌زاده رزیبافان بی‌مکث به سراغ دوست قدیمی‌اش واعظ رفت که علاقه زیادی به مدیریت در فوتبال دارد. او همزمان با دوچرخه سواری به فوتبال آمد. واعظ به دلیل حضور رئیس دفترش که از دوستان صمیمی قلعه‌نویی بود خیلی زود با امیر هماهنگ شدند. این دو خیلی زود استقلال را به صدر لیگ رساندند اما با اوجگیری تیم اختلافات هم شروع شد. واعظ شایعه احتمال جذب مربی ایتالیایی را سر زبان‌ها انداخت تا قلعه‌نویی که می‌خواست همراه با هدایت تیم تمام مسائل مدیریتی تیم را هم کنترل کند سرجایش بنشاند و این شد شروع اختلافات این دو. اختلافی که البته هر روز شدت می‌گرفت اما مدام کتمانش می‌کردند. بخشش مجیدی از سوی مدیر تیم براین اختلاف دامن زد و جذب رینالدو به اوجش رساند. خریدی که البته نقشی به سزا در قهرمانی تیم داشت درحالی که این بازیکن فقط 10 دقیقه بازی کرد اما اتفاقاتی خارج از زمین شکل گرفت و استقلال حالا قهرمان فصل قبل است. اختلاف میان مدیر و مربی باعث می‌شد تا قلعه‌نویی تلاشی مضاعف برای قهرمانی  داشته باشد درحالی که در هفته‌های پایانی مدیر تیم شاید خیلی اهمیت نمی‌داد که قهرمان نباشند تا ساده‌تر از کنار اسم قلعه‌نویی بگذرد.

استعفا پس از قهرمانی
استقلال نباید قهرمان می‌شد. عقل می‌گفت ذوب‌آهن باید قهرمان می‌شد اما دو بازی آخر استقلال و ذوب‌آهن سرنوشت لیگ را طوری دیگر رقم زد و استقلال معجزه‌آسا در روزی که ذوب‌آهن ناباورانه 4 گل خورد، به قهرمانی رسید. قلعه‌نویی داشت از استرس سکته می‌کرد اما او آن روز قهرمان شد قهرمان در روزهایی که مدام متهم بود به تبانی و مدیر تیم هم هیچ حمایتی از او نمی‌کرد و حتی بعد از بازی با سایپا گفت: «اگر قهرمان نشویم ما جام را در زمین و به مربی تیم‌مان داده‌ایم.»
با قهرمانی خیلی زود قلعه‌نویی از سمتش استعفا داد در حالی که هنوز تیم در لیگ قهرمانان بازی داشت. او پیش چشم خبرنگاران گفت: «واعظ آدم خوبی است اما من نمی‌توانم با او کار کنم.» این البته درحالی بود که طرفداران تیم به شدت به مدیر تیم‌شان فحش می‌دادند و او این فحش‌ها را هدایت شده از سوی قلعه‌نویی می‌دانست. دعوا میان این دو بر سر این اتفاق به رسانه‌ها کشید و بارها واعظ حتی پس از جدایی قلعه‌نویی در واکنش به آن روزها سعی کرد برابر مربی سابقش مواضعی تند بگیرد. حتی او در تماس با ساکت خواسته بود این تیم صنعتی از جدب قلعه‌نویی منصرف شود. این ادعایی بود که همان زمان رسانه‌های ورزشی به نقل از نزدیکان قلعه‌نویی نوشتند.

جدال در همان هفته اول
استقلال صمد مرفاوی را جای قلعه‌نویی آورد و امیر هم به سپاهان رفت اما در تمام فصل تعطیلات دعوا‌ها ادامه داشت واعظ مدام و به هر بهانه‌ای از شکل قرارداد قلعه‌نویی با سپاهان ایراد می‌گرفت و ایرادش را گاه به همه تیم‌های صنعتی و پول‌های بی‌ردیف و سند این تیم‌ها نسبت می‌داد که خشم مدیران صنعتی را به همراه داشت. این دعوا اما زمانی قوت گرفت که دو تیم در همان هفته اول مجبور به بازی با هم شدند. استقلال در بازی اول محروم از تماشاگر بود چون به اعتقاد واعظ با فحاشی لیدرهای حامی قلعه‌نویی علیه مایلی، این تیم با محرومیت مواجه شد.
با اعلام برنامه ناگهان استقلال در بازی نخست با سپاهان روبه‌رو شد و آنها هیچ تلاشی نکردند تا این محرومیت لغو شود. یکی از مسئولان تیم در این باره می‌گوید: «اینجوری بهتر است. لیدرها که نباشند آسایش استقلال در هفته اول بیشتر است. ابن بازی را اگر ببریم تیم روی غلتک می‌افتد و امیر فراموش می‌شود.»
 با این وجود همه معتقدند هر جای فصل که استقلال در تهران بازنده باشد با فشار طرفداران مواجه می‌شود. بسیاری صمد مرفاوی را دارای قدرت اداره استقلال نمی‌دانند و تیمی که استقلال دارد را وابستگان قلعه‌نوعی می‌دانند که ممکن است در زمین بازی نکنند؛ «این اتفاق محال است. ما همین طور ننشستیم که بگذاریم آنها چنین کاری انجام دهند.» و این پاسخ استقلال به این تردید است.

قلعه‌نویی: استقلال را بهتر از صمد می‌شناسم
«چه حالا و چه پارسال استقلال را بهتر از هر کسی می‌شناسم.» این جمله را امیر قلعه‌نویی می‌گوید. او که انگیزه‌ای بالا برای مصاف با تیم سابقش دارد و می‌خواهد انتقامی تلخ را از واعظ‌آشتیانی بگیرد در پاسخ به این سؤال که از تغییرات صمد در استقلال نمی‌ترسد می‌گوید: «من استقلال را خیلی خوب و حتی خیلی بهتر از صمد مرفاوی می‌شناسم و این اصلاً ربطی ندارد که چون از تیم دور شده‌ام از آنچه در استقلال می‌گذرد اطلاع نداشته باشم.» قلعه‌نویی در باره این بازی می‌گوید: «به هر حال استقلال تیم من است. من سالها برای این تیم بازی کردم. بارها قهرمان شدیم. بارها آسیب دیدم و همیشه تماشاگرانش نامم را فریاد کردند و به من لطف داشتند. برایم دوری از استقلال سخت است اما این اتفاقات در فوتبال حرفه‌ای طبیعی است.»قلعه‌نویی دیگر خیلی علاقه‌ای به حرف زدن درباره واعظ ندارد و تنها در واکنش به دسته گل‌هایی که شاگردان سابقش برایش می‌آورند، می‌گوید: «به هرحال این بچه‌ها از جنس فوتبال هستند. خودشان خاک فوتبال را می‌خورند و فرق دارند با غیر فوتبالی‌هایی که می‌آیند و با ابزار زور می‌خواهند برای خود مشروعیت بخرند.» قلعه‌نویی درباره نتیجه بازی می‌گوید: «البته کاش تماشاگران هم بودند تا بازی زیبا‌تر می‌شد اما دو تیم به نظر می‌رسد از آمادگی بالایی برخوردار باشند و بازی قشنگ‌تری از همیشه شود. ما برای برد می‌رویم و فکر می‌کنم استقلال هم با همین نیت می‌آید. تیمی که زیرکانه‌تر بازی کند، برنده است.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =