چرا پرداخت تسهیلات کرونایی به کسب و کارهای آسیب‌دیده گلستان قطره‌چکانی است؟

با اینکه ۳ هزار و ۶۸۴ کارفرما برای دریافت تسهیلات کرونایی به مبلغ ۷۸ میلیارد تومان به بانک‌های استان معرفی شدند اما فقط ۱۳۵ متقاضی موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

به گزارش خبرآنلاین از گرگان : پرداخت تسهیلات کرونایی به کسب و کارهایی که از زمان شیوع این بیماری دچار ضرر و زیان مادی شدند، آغاز شده است.

هرچند بر سر مبلغ تسهیلات و درصد سودش همچنان بحث و جدل وجود دارد و بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند در این شرایط کرونایی، این تسهیلات اولا فقط یک مُسکن بوده و در مرحله بعد بنگاه‌های اقتصادی را بیش از پیش به بانک‌ها بدهکار می‌کند.

در شرایطی که تولید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند دولت باید به فکر مشوق‌های دیگری برای تولیدکنندگان و کارآفرینان باشد تا مجبور نشوند تولید را رها کرده و سرمایه‌شان را به بازارهای دیگری مانند ارز و طلا و مسکن ببرند.

به رغم همه این موضوعات دولت ۵۴۷ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات بانکی برای بنگاه‌های اقتصادی استان گلستان که در اثر شیوع کرونا دچار ضرر و زیان شده بودند، در نظر گرفته است.

درباره اینکه چه تعداد از واحدهای تولیدی استان برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده و چه تعداد آنها موفق به دریافت آن شده‌اند، موسی بی‌باک، مدیرتوسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان پاسخ می‌دهد.

بی‌باک درباره متقاضیان استفاده از تسهیلات کرونایی در استان گفته تا کنون ۳ هزار و ۶۸۴ متقاضی به بانک معرفی شده که جمع مبلغ تسهیلات پیش بینی شده حدود ۷۸ میلیارد تومان است.

وی گفته از این تعداد تا کنون فقط ۱۳۵ متقاضی موفق به دریافت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات شده‌اند و بقیه در نوبت قرار دارند.

مدیرتوسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: از بانک‌ها خواسته شده تا در پرداخت تسهیلات سرعت بیشتری داشته باشند و سخت‌گیری‌هایی را که در بخشنامه‌های داخلی دارند کمی کنار بگذارند و طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا عمل کنند.

وی گفت: قرار شده پرونده‌هایی که الان در بانک‌ها وجود دارد در مدت دو هفته بررسی شود. دستگاه‌های اجرایی هم که طرح‌هایی را به بانک‌ها معرفی کرده‌اند درباره اطلاعرسانی به زیرمجموعه خود اقدام کنند.

بی‌باک درباره کند بودن روند پرداخت تسهیلات کرونایی به کسب و کارهای خسارت دیده اظهارداشت: بانک‌ها مدعی هستند که متقاضیانی که برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کردند یا برای تکمیل پرونده مراجعه نمی‌کنند یا با تاخیر به بانک‌ها می‌آیند.

وی گفت: بهرحال بانک‌ها قول داده‌اند تا ۱۰ روز آینده پرونده‌های موجود را تعیین تکلیف کنند و در صورتی که متقاضی نمی‌خواهد از این تسهیلات استفاده کند، پرونده را بازگرداند.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درباره مبلغ این تسهیلات گفته به ازای هر بیمه شده ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان به کارفرمایان تسهیلات داده می‌شود و مبلغ تسهیلات خویش‌فرمایی نیز ۶ میلیون تومان است.

به گفته بی‌باک سود این تسهیلات ۱۲ درصد با سه ماه تنفس و دوره بازپرداخت سه ساله بوده که کارفرمایانی که مشمول این تسهیلات می‌شوند تا ۵ مرداد زمان دارند برای ثبت نام به سامانه کارا مراجعه کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1412374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =