خبرهای خوش روحانی درباره وام مستاجران، قیمت دلار و اینترنت 5G

رئیس جمهور گفت: دولت تصمیم گرفته است برای خانواده هایی که دارای حقوق ثابت یا تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند و در تهران زندگی می‌کنند می‌توانند ۵۰ میلیون تومان از بانک با سود ۱۳ درصد وام بگیرند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت با بیان آنکه در مرداد هم حوادث مهمی پیش رو داشتیم از پایان جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد تا آزادی همه عزیزان ما که در عراق در بند اسارت بودند و پیروزی مشروطیت در اواسط مرداد از رخدادهای مهمی بوده است، گفت:  امروز که آغاز ما ذی‌الحجه است روز ازدواج هم می‌توانیم نامگذاری کنیم. روز ازدواج حضرت علی با فاطمه زهرا است.

رئیس جمهور گفت: تاکید ما با وجود کرونا باز بر سنت ازدواج است اما باید مراسم‌های سابق را حذف کنیم اما مسئله خانواده و تشکیل خانواده را بسیار مهم می‌دانیم. در مسئله وام ازدواج تسهیلات بهتری را در اختیار خانه اولی‌ها قرار دادیم. ۳۰ هزار میلیارد تومان وام در اختیار این عزیزان قرار گرفت و امسال هم همین روند ادامه خواهد داشت.

اهم اظهارات وی را در  ادامه به نقل از تسنیم،مهر، ایرنا و ایسنا را بخوانید؛

* برای اجاره نشین ها که در آغاز زندگی ناچار هستند با اجاره تامین مسکن کنند، ما دو گام مهم برداشتیم. اول اینکه در مورد اضافه اجاره بها بود که روند صعودی و غیر منطقی پیدا کرده بود و تصویب کردیم که در تهران نباید بیش از ۲۵ درصد در تهران نسبت به سال قبل افزایش یابد.

* اقدام دیگری که امروز اعلام می‌کنم و بزودی اجرایی می‌شود، اعطای ودیعه از طرف بانک به مستاجرین است. دولت تصمیم گرفته است برای خانواده هایی که دارای حقوق ثابت یا تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند و در تهران زندگی می‌کنند می‌توانند ۵۰ میلیون تومان از بانک با سود ۱۳ درصد وام بگیرند.

* این وام کمک خوبی برای مستاجرین است، این رقم برای شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان است.

* ازدواج برای ما بسیار مهم است چراکه ازدواج موجب تشکیل خانواده می‌شود و خانواده رکن اصلی جامعه است. امسال به‌رغم کرونا تاکید ما این است که سنت ازدواج مانند گذشته ادامه یابد. مراسم‌هایی که در این مناسبات‌ها داریم، باید حذف یا به خاطر پروتکل‌های بهداشتی باید بسیار محدود شود.

* اینها می‌توانند تا ۵۰ میلیون از بانک قرض بگیرند و سود را به بانک پرداخت کنند. پایان کار وقتی اجازه تمام می‌شود اصل پول را به بانک بازگردانند.

* آن وام کمک بسیار خوبی برای افرادی است که تحت فشار هستند، از هفته آینده وزارت مسکن و بانک مرکزی ویژگی‌ها را اعلام کرده و مقررات و شرایط را ابلاغ می‌کنند و مردم را از طریق صداوسیما مطلع و شرایط تشریح می‌کنند. این وام جدیدی است که دولت در شرایط سخت کرونایی برای مستاجرین می‌دهد.

* تلاش می‌کنیم تا پاییز مساله همسان سازی  و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین اجرایی و عملیاتی شود. دولت همچنین بعد از ۱۴ سال انتظار، ۳۲ هزار میلیارد تومان طلب سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کرد تا تامین اجتماعی بتواند این توانمندی را پیدا کند که موضوع همسان سازی حقوق را دنبال کند. سازمان برنامه و بودجه نیز برای مابقی افراد این همسان سازی حقوق را انجام خواهد داد.

* چاره اندیشی برای بازار و شرایط اقتصادی موجود کشور یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز هیئت دولت است و بانک مرکزی در حال تلاش برای  هدایت قیمت ارز به سمت قیمت تعادلی است که در این زمینه صادرکنندگان باید با تمام توان به  کمک بیایند و طبق مقررات مقدار ارزی که از صادرات به دست آورده اند را در سامانه نیما عرضه کنند که این کار شروع شده و ادامه پیدا خواهد کرد.

* همچنین تلاش داریم ارزی که در کشورهای دیگر به عنوان ذخیره داریم استفاده کنیم. در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و حداقل با سه کشور مذاکرات و اقدامات خوبی داشته‌ایم.

* راه باقی مانده ما در مبارزه با کرونا بیشتر از آنی است که از آن عبور کرده ایم، پیشبینی های دقیق علمی این است که بستری ها در ماه های آینده در بیمارستان بیشتر از ماه های گذشته‌ خواهد بود و ما باید خود را به لحاظ امکانات پزشکی آماده کنیم. پیش بینی می شود بار این بیماری سنگین تر شود. داروی قطعی برای کرونا وجود ندارد، ولی در روزهای پیش رو از یک دارو که کمک کننده است، استفاده می شود. باید بدانیم راه طولانی پیش روی ما است و هیچ راهی نداریم جز این که آداب و رسوم خود را عوض کنیم. نمی شود با این بیماری جنگید، ولی برای مراسم عروسی یا عزا همه اقوام را دعوت کرد. شستن دست و استفاده از ماسک توصیه می شود.مردم در هفته های اخیر خیلی بهتر همکاری کردند.شعار مقاومت و بهداشت و معیشت باید گفتمان ما را تشکیل دهد. ما باید در برابر فشار خارجی مقاومت کنیم، بهداشت را مراعات کرده و معیشت مردم را تامین کنیم.

* می خواهم خبر خوشی به مردم بدهم  و آن اینکه در حال ورود به اینترنت نسل پنجم هستیم و از روزهای آینده این نسل کار خود را در تهران آغاز می کند و به تدریج گسترش پیدا می‌کند؛ این تحولی بزرگ در عرصه دیجیتال است؛ نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، بلکه برای اقتصاد دیجیتال کشور است.

*سال قبل مرکز هوش مصنوعی را افتتاح کردیم و امسال اعلام می کنیم که فعالیت نسل پنجم را آغاز کردیم و از وزارت ارتباطالت می خواهم در روزهای آینده برای مردم توضیحات لازم را ارائه کند.

*{ با اشاره به فعالیت های دیپلماتیک ایران هفته‌های گذشته}: از سال ۹۲ از لحاظ مسیر حرکت سیاسی مسیری بسیار صحیحی را انتخاب کردیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم و دستاوردهای بسیار مهمی را در روابط سیاسی، اقتصادی، مسائل امنیت منطقه، روابط چند جانبه با کشورهای مختلف در موضوعات مختلف داشته‌ایم؛ در هفته‌های اخیر هم شاهد تلاش و فعالیت هستیم؛ که نمونخ آن هم تلاشی است که با دولت همسایه خود عراق داشتیم.

*{با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران}: دیروز نخست وزیر این کشور به تهران سفر کرد و ملاقات‌های بسیار مهمی داشت که در راس آن با مقام معظم رهبری دیدار کردند. در جریان این سفر توافقات بسیار خوبی میان ایران و عراق در زمینه رفت و آمد های گمرکی، مسائل اقتصادی و روابط بانکی انجام شد که امیدواریم عملیاتی شود.

* تماس‌ها و روابط سیاسی خوبی از سالهای قبل با چین و روسیه داشتیم که در هفته های اخیر این روابط قوی‌تر شده است، من پیامی در زمینه تقویت روابط ایران و روسیه در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشتم که از طریق وزیر امور خارجه برای رئیس‌جمهور محترم روسیه فرستادم که با استقبال ایشان مواجه شد. انشاءالله امیدواریم همکاریهای ما با کشورهای دوست و همسایه‌مان چه در دریای خزر و خلیج فارس وچه در مرزهای غربی و شرقی از جمله روسیه، عراق، ترکیه، قطر، پاکستان، افغانستان گسترش یابد.

*{ با اشاره به فرارسیدن ماه ذی‌الحجه و موسم حج مسلمانان}: گرچه در این ماه بسیار ذی قیمت ذی‌الحجه شاهد حج پرشکوه از لحاظ جمعیت نیستیم و مردم مسلمان کشورهای مختلف از زیارت خانه خدا محرومند و فکر می کنم این اولین بار است در قرن‌های گذشته که حج برای افراد غیر از ساکنان عربستان سعودی تعطیل شده است اما در این شرایط ما باید با دعا و اخلاص به ویژه در روزهای عرفه و عید قربان و احسان به مستمندان بتوانیم این نقص را جبران کنیم.

از نظر قیمت اجناس باید وزارت صمت یک اقدام جدی انجام دهد. من در جلسه قبلی اقتصادی به وزارت صمت گفتم و امروز هم تاکید کردم که وزارت صمت و بازرگانی اقدامات عاجل انجام دهند. به مردم قول می دهیم که ان شاالله قیمت ها در بازار متعادل خواهد شد.

* در رابطه با تفکیک وزارت صنعت و وزارت بازرگانی مجلس به زودی اقدام قانونی خود را انجام می‌دهد. البته مجلس دو وزارت خانه را تصویب کرده است و وزارت بازرگانی را از صنعت جدا کرده و این اقدام توسط مجلس دهم انجام شده است. در اواخر دوره دهم مجلس شورای اسلامی تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت تصویب شده و به شورای نگهبان رفته است و در آنجا نیز تصویب شده اما ابهاماتی وجود داشته است که بنا بود مجلس ابهامات را برطرف کند.

* بنابراین از نظر ما اینکه دو وزیر باید معرفی شود قانونی است و اینکه قرار است یک جمله حذف یا اصلاح شود مسئله داخلی میان مجلس و شورای نگهبان است که ان شالله به زودی رفع می شود. هر زمان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان را رفع کرده و به ما ابلاغ کند ما دو وزیر را به مجلس معرفی خواهیم کرد.

* واقعا یک وزارت خانه قادر نیست که هم صنعت را و هم معدن را و هم بازرگانی را در شرایط تحریم اداره کند. البته ما از سالها پیش متوجه این قضیه بودیم و در پایان دولت یازدهم لایحه دوفوریتی به مجلس دادیم و بیش از سه سال است که منتظر این مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم.

* ما باید کالا را از لحطه اول تا لحظه پایانی دنبال کنیم. یعنی کالا از لحظه ای که از گمرک حرکت می کند تا زمانی که فروخته می شود و پول آن در اختیار صادر کننده قرار می گیرد تا زمانی که این پول در سامانه نیما به خریدار عرضه می شود باید لحظه به لحظه دنبال شود.

* هر زمان که ما از وزارت صمت سوال کردیم که فلان کالا کجاست او باید بداند و بگوید که در فلان شهر در حال حمل به فلان نقطه است. هم گمرک و هم وزارت صمت و وزارت کشاورزی باید لحظه به لحظه این تحولات را دنبال کنند. سایر وزارتخانه ها هم باید به همین شکل عمل کنند و بانک مرکزی هم از لحظه ای که ارز در اختیار وارد کننده قرار می دهد باید دنبال کند که این ارز در کشوری مصرف شده و چه جنسی خریداری شده و این جنس کجاست. تمام دستگاه های اجرایی کشور اگر نظارت دقیق بر صادرات و واردات انجام دهند قیمت ارز متعادل خواهد بود.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1412972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =