۱ نفر
۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
توافق تازه ترکیه و روسیه درباره لیبی

ایرنا نوشت: وزارتخانه‌های خارجه روسیه و ترکیه امروز (چهارشنبه) پس از دیدار دیپلمات‌های عالی‌رتبه دو کشور در آنکارا با صدور بیانیه‌ مشترکی در خصوص بحران لیبی از دستیابی به توافق برای تشکیل کمیته اقدام مشترک با هدف ادامه همکاری‌های مسکو و آنکارا در بحران لیبی خبر دادند و تاکید کردند که این بحران تنها با روند سیاسی قابل حل است.

به گزارش پایگاه شبکه خبری روسیا الیوم، در بیانیه مشترک روسیه و ترکیه آمده است که دو طرف در جلسات خود بار دیگر بر پایبندی همیشگی مسکو و آنکارا به حاکمیت ملی لیبی و استقلال و یکپارچگی آن تاکید و اعلام کردند درگیری‌ها در این کشور راه‌حل نظامی نداشته و این بحران تنها با روند سیاسی قابل حل است.

روسیه و ترکیه همچنین بر ضرورت مبارزه با گروه‌های مسلح تروریستی حاضر در لیبی که در لیست شورای امنیت سازمان ملل به آنها اشاره شده، تاکید کردند و از عزم خود برای ادامه همکاری‌های دوجانبه با هدف برقراری امنیت و ثبات و بهبود شرایط انسانی در لیبی خبر دادند.

براساس بیانیه مشترک روسیه و ترکیه قرار است تلاش‌های مشترک دو کشور در قالب ۴ بند انجام شود:

اول: ادامه همکاری‌های مشترک و فشار آوردن بر طرف‌های درگیری در لیبی با هدف مهیا شدن شرایط برای برقرای آتش‌بس طولانی مدت در لیبی.

دوم: تلاش برای پیش بردن گفت‌وگوی سیاسی لیبیایی- لیبیایی با هماهنگی سازمان ملل و بر اساس خروجی نشست سال گذشته برلین با موضوع بحران لیبی.

سوم: درخواست از طرف‌های درگیر در لیبی برای انجام اقدامات لازم جهت ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به تمامی نیازمندان دریافت کمک در این کشور.

چهارم: تشکیل کمیته اقدام مشترک روسیه و ترکیه در خصوص لیبی و برگزاری دور جدید جلسات مشاوره‌ای در نزدیک‌ترین زمان ممکن در مسکو.

پیش از این نیز «سرگئی لاوروف» و «سرگئی شایگو» وزیران خارجه و دفاع روسیه چند بار با «مولود چاووش اوغلو» و «خلوصی آکار» همتایان ترکیه‌ای خود در خصوص تحولات لیبی در قالب ۲+۲ دیدار و گفت وگو کرده اند.

روسیه از حامیان ارتش ژنرال «خلیفه حفتر» و دولت شرق لیبی است و در مقابل ترکیه از دولت وفاق ملی مستقر در غرب لیبی حمایت می‌کند.

در کنار روسیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر، فرانسه هم از ژنرال حفتر حمایت می‌کنند و در مقابل قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا در کنار ترکیه حامی «فایز السراج» رییس دولت وفاق ملی هستند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت «طبرق» در شرق لیبی که «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1413184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =