هزینه خانوارهای ایرانی تا ۲۷ درصد بالا رفت

ایسنا نوشت: تغییرات قیمت کالا و خدمات  نشان دهنده رشد قیمت ها در تیرماه است؛ به طوری که خانوارهای ایرانی نسبت به همین ماه پارسال به طور متوسط ۲۷ درصد بیشتر هزینه کرده اند و در مقایسه با خرداد امسال هم بیش از چهار درصد افزایش هزینه داشته اند.

گرچه اعلام نرخ تورم در ماههای اخیر با کاهش در برخی شاخص ها همراه بوده، ولی رشد هزینه ها متوقف نشده و فقط از سرعت آن کاسته شده است.  

اخیرا مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت شاخص قیمت کالا و خدمات در تیرماه امسال منتشر کرد که نشان داد تورم سالانه (تغییرات در ۱۲ ماهه منتهی به تیر ماه) در روند نزولی قرار داشته و برای تیرماه نیز با کاهش ۱.۴ درصدی نسبت به خرداد به ۲۶.۴ درصد رسیده است.  اما از سوی دیگر تورم نقطه ای که نشان دهنده تغییر قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است با افزایش همراه بود؛ به طوری که با رشد ۴.۴ درصدی به ۲۶.۹ درصد رسیده است.

بر این اساس خانوارها برای تهیه مجموعه ای از کالاها به طور متوسط حدود ۲۶.۹ درصد بیشتر از پارسال هزینه کرده اند. 

گرچه میزان هزینه کرد خانوارها در تیرماه امسال افزایش داشته است، ولی در قیاس با تیر سال گذشته که تورم نقطه به نقطه ۴۸ درصد گزارش شده بود حدود۲۰ درصدی کاهش دارد.  

در مجموع شواهد از این حکایت دارد که از فاصله خرداد تا تیرماه امسال تورم رشد داشته و خانوارها با موج جدید افزایش قیمت مواجه بوده اند، این در حالی است که نوسان تورم ماهانه که نشان دهنده تغییر قیمت تیر نسبت به خرداد است نیز از رشد۴.۴ درصدی خبر می دهد و این رشد قیمت را تایید می کند.

۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1413472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =