پاسخ به حجت الاسلام میرباقری و حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان در باره برگزاری مراسم محرم بدون اعتنا به کرونا

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:دو سخن غیر مستند و فاقد دلیل در این روزها از دو شخص مطرح در عالَم "سیاست" و عالَم "خطابه" در فضای مجازی دیده شد که جای بررسی و تامل دارد.


اولی سخنی از آقای میرباقری است که عضو خبرگان است و ظاهرا رسانه ملی، همتی دارد که ایشان شناخته شود! کلام ایشان این است:
"دیگر از مرحله قرنطینه عبور کرده‌ایم و به وضعیت ایمن‌سازی رسیده‌ایم. ما در ماه مبارک رمضان نیز کوتاهی کردیم. ضرورتی نداشت که ما مسأله قرنطینه را مقدم براجرای برگزاری مراسم‌ها بدانیم."
خوب، پاسخ روشن است.
بیماری کرونا و پیشگری و درمان آن، از اموری است که کارشناسی آن ارتباطی به روحانیت ندارد. و در فقه این یک اصل مسلّم است که واجب است "غیرخُبره" به "خبره"، یعنی کارشناس مربوطه مراجعه کند. و این وجوب، وجوب عقلی است که بوسیله "وجوب شرعی" تأیید شده است.
 چه زیبا این معیار عقلانی از سخن آفتاب گونه امام علی(ع) قابل استفاده است که فرمود:
"رحمت الهی بر آن شخصی که دانایی و دارایی و ظرفیت خود را ارزیابی کند و از آن خارج نشود؛ - رَحِمَ‌الله امْرءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَلَمْ یَتَعَدَّ طَوْرَهُ."
دومی سخن جناب آقای شیخ حسین انصاریان است که چنین است:
"نترسید، مراسم محرم را برگزار کنید. عزاداری و گریه برای ایشان از افضل قربات است ولی در شرایط فعلی به جان امام حسین قسم می‌خورم که از افضل واجبات است و فراتر از این حرف‌ها رفته است."
اجازه دهید در بررسی علمی، خارج از جایگاهها، صحبت کنیم. پاسخ این سخن هم روشن است.
در اینکه مراسم محرم یعنی عزاداری و گریه از "افضل قربات" است بحثی نیست.
چون از نظریه مبانی فقاهت که علم شریف "اصول فقه" عُهددار آن است،افضل قربات هم میتواند واجبات را شامل شود و هم میتواند مستحبات را زیر پوشش خود داشته باشد..
در اینجا سؤالاتی مطرح هستند.
آیا مراسم محرم، واجب شرعی تعبدی است؟
جواب، منفی است ولی اگر فرض بر این باشد که عزاداری، واجب شرعی باشد، آیا یک عمل واجب فردی است یا اجتماعی و یا اجتماعی که باید بشکل انبوه برگزار شود؟

بفرمایید در صورت "تزاحم" با خطر جانی که مستند به نظریه کارشناسی شده باشد، حُکم فقهی آن چیست؟
سؤال دیگر اینکه چگونه مراسم محرم از "افضل واجبات" دانسته شده؟
نشانه افضلیت این است که واجب افضل که اصطلاحا "راجح" نامیده میشود باید بتواند بر واجب غیر افضل یعنی بر "مرجوح"، ترجیح و سیطره پیدا کند و احیانا آن واجبات غیر افضل را، تعطیل کند.
آیا "افضل واجبات"، با قسم به جان امام حسین(ع) از دیدگاه فقهی، مستدل و مستند می‌شود؟
بله، منکر نیستم اگر فقیهی یک "عملی" را "افضل واجبات" معرفی کند، چون نظریه‌اش مبتنی بر نظریه کارشناسی فقهی اوست، برای او و مقلدانش محترم و مجزی است.
نکته پایانی اینکه امروز که همه صداها شنیده میشود و مردم و خصوصا جوانان ما از اندیشه و دانش بهرمند هستند، ضروری است هر چهره دینی که دارای تریبون و یا شهرتی و یا سِمتی است و خصوصاً "روحانیت"، با استنادات شرعی و عقلی قابل اعتنا به دفاع از مکتب و حریم اهلبیت علیهم‌السلام بپردازند.
خدای مهربان لحظه‌ای ما را از معرفت و محبت و عرض ارادت به ذوات مقدسه معصومین(ع) و علی‌الخصوص حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، در دنیا و آخرت محروم نفرماید. آمین
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1413938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید حسام یگانه IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    76 7
    پس این امار تلفات روزانه ایران دروغه.لطفا به توصیه های وزارت بهداشت جهانی گوش بدید و از تجمعات بپرهیزید.البته مردم هوشمندانه رعایت میکنن.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    21 71
    سوال اینه که چرا میتوانیم فوتبال رو تعطیل نکنیم برنامه های تلویزیون عصرجدید و دور همی رو با تماشاگر برگزار کنیم بازارها فعالیت کنند باشگاهها باز باشند اما نمیتوانیم عزاداریها را با رعایت اصول بهداشتی (نظر اقای میرباقری) برگزار کنیم؟
    • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      18 0
      در جواب شما ، برگزاری همین ها که فرمودید در کنار عروسی و عزا ها و مسافرت ها غلط اندر غلط هست و باید به شدت برخورد بشه ! دقیقا بخاطر همین آزاد سازی که آمار ابتلا و مرگ از اسفند و فروردین و اردیبهشت بالاتره و میزان فوتی ها ۲ برابر شده .
    • NL ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      13 0
      بحث این است که اگرچه همان فوتبال و دورهمی هم در شرایط فعلی ایراد دارد، در فوتبال تعداد خیلی زیادی از افراد در فضای بسته چسبیده به هم نمی نشینند یا کنار هم نمی‌ایستند. بحث بر سر دیدگاهیست که در آن سلامت و جان افراد جامعه بر تعطیلی موقت مستحبات دینی که سالیان سال برگزار شده و در آینده هم برگزار خواهد شد ارجحیت دارد. جنگ نیست که بگوییم بحث دفاع است. کسی به محرم و امام حسین حمله نکرده که آقایان اینگونه درباره برگزاری مراسم با شدت و حدت سخن می‌گویند. با این کار تعداد متدینین و معتقدین هم کاهش خواهد یافت، حال یا خدای نکرده بر اثر ابتلا به کرونا و یا براثر دیدن نتیجه پافشاری بی‌دلیل برخی روحانیون بر برگزاری مراسم در این شرایط...
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      15 5
      پاسخ اینه که جنابعالی هرکاری میخواهد دل تنگت انجام بده کاری هم به اکثریت جامعه نداشته باش!
    • US ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 0
      واقعا
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    12 78
    اقامه عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام واجب شرعی است و نوشته شما ایراد دارد و صد البته باید موارد بهداشتی دقیقا و با وسواس کامل رعایت بشه
    • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      22 4
      جناب شما مرجع تقلید هستی ، این سوال من رو جواب بده ، نماز و روزه واجب شرعی هست یا خیر ؟ اگر هست ، چطور در احکام داریم که اگر گرفتن روزه به سلامت فرد آسیب برسونه و جانش به خطر بیفته ، گرفتن روزه حرام هست ؟ یا اگر کسی توانایی جسمانی نماز خواندن نداره ، میتونه از یک شخص دیگه بخواد جای اون نماز رو اقامه کنه و اون نیت کنه ؟ برگزاری مراسم عزا برای سرور و سالار شهیدان در شرایط عادی ، از اوجب واجبات هست ولی در هیچ کتاب مذهبی و یا حدیثی نیامده که واجب شرعیست و اگر این کار باعث پخش شدن بیشتر بیماری بشه نه تنها ثواب نداره بلکه خود سید ااشهدا هم راضی نیست ! ( البته نه تنها مراسم عزا سید الشهدا بلکه هر گونه مراسمی و گردهمایی و سینما و مسافرت و .... باید ممنوع باشه در این شرایط وخیم که روزانه بالای ۲۰۰ نفر فوتی از کرونا داریم ) . به علاوه سوگواری اصلی ، از دل و جان آدم میاد ، همه میتونن بیان بالا پشت بوم یا تو تراس خونه هاشون و عزاداری کنن تا تو بک محیط بسته جمع بشن !
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      23 0
      لطفا بفرمایید این واجب در کجا و درچه کتاب مستدل و مستندی ذکر شده است. ای کاش کمی از سیره و اخلاق ائمه را بزرگ می داشتیم ،
    • علیمرد IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      18 0
      میشه اسم این مرجع عالیقدر که عزاداری را واجب شرعی کرده را ذکر کنید؟ دیروز همسایمان فوت کردن حدود ده نفر واسه فاتحه و دفن و تشییع اومدن خونشان فورا گشت 110 آمد پسر بزرگ مرحوم را بردن کلانتری ازش تعهد گرفتن. خواهشا پروتکلهای بهداشتی فقط واسه ملت اجرا نکنین خودتان هم اجرا کنین. امام حسین واقعا راضیه کسی بخاطر عزاداریشون صدمه ببینه؟
  • ع م IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    1 22
    در باب تزاحم اگر انجام یکی مقتضی ضرر یا اضرار باشدمسلما حکم فقهی متفاوت است ولی درصورتیکه واجب شرعی که تعظیم شعائر است با رعایت موارد بهداشتی امکان داشته باشد نه تنها ایراد ندارد بلکه تماما متفعت جسم و روح ...است پس لطفا افاضه فضل مغرضانه نفرمایید. دشمنان ما وبعضی دوستان نااهل نزده می رقصند.خداعاقبت همه راختم بخیرکند.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    3 32
    آقای نويسنده انشاءالله در روز قیامت نتیجه قلم زدن ضد اهل بیت را خواهی دید. خیلی ها سعی بر خاموش کردن نام اهل بیت کردند اما نام و نشان خودشان از بین رفت. به خاطر احتمال یک تصادف هیچ گاه خیابان را نمی بندند. راه عشق مرگ ومیر هم دارد. هر چند عزاداران انشاءالله رعایت خواهند نمود.
    • احمد IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      10 1
      آقای جوگیر، چندماه زیارت خانه خدا تعطیل شد و حتی امسال حج هم انجام نمیشه. اتفاقی افتاد؟ تازه حج جزو واجبات شرعی هم هست. اگر خانواده خودت توی همون اجتماعات یا هر جمع دیگه ای ، چه عزا و چه عروسی و یا حتی سفر سیاحتی و زیارتی ، آلوده شد و اینو توی کل فامیلتون سرایت داد، چه حرفی داری؟ اونموقع اولین نفری که بهش اعتراض میکنی خود تویی و بهش معترض میشی که چرا وارد تجمعات شدی؟ دوم اینکه تویی که دم از قیامت میزنی، میدونی که انتقال بیماری حق الناسه و باید جوابگو باشی
  • سلمان IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    3 44
    ... مردم می آیند عزاداری امام حسین شفا می گیرند این فقط حرف من نیست ... من برای شما و خبرگذاری مفت و بی ارزشتان متاسفم
    • GB ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      5 1
      استاد غم و عزاداری، خبرگزاری اینطوری نوشته میشه
  • ز IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    4 13
    با سلام همین دیشب از محل ما دو تا کارناوال عروسی رد شدن باشگاهها آرایشگاهها هتل ها همه برنز فقط تو مراسم عزای امام حسین نمیشه پروتکل ها رو رعایت کرد.اگه تو فضای باز و با رعایت اصول بهداشتی باشه چه ایرادی داره.لطفا عزیزم تو گروه دشمنان اهل بیت و مغرضان بیمار دل عزیزم نریزین. همین الان دقیقه کنکور و بازگشایی مدارس داریم در حالی که هر دانش آموز بدون رعایت بهداشت حداقل یکبار به سرویس بهداشتی مراغه خواهد کرد.اگه واقعا معترضین اینو پیگیر باشین نه مراسم عاشورا و تاسوعا رو
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    8 10
    از اونجا که داوطلبان اصلی که بی مزد و مواجب در مبارزه با کورونا حضور داشتن جوانان هیءت و مسجد و بسیج بودن ازشون توقع داریم حالا که تصمیم شده مراسم محرم برگزار بشه جهادی در رعایت بهداشت اقدام کنن...یک برنامه جهادی دقیق
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    7 14
    چرا عروسی واستخر وپاساژا برقراره ولی فقط مسجدا بستن عایا....
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    5 19
    با رعایت اصول بهداشتی هیچ مشکلی بوجود نمیاد. بنده خودم امام جماعت مسجد هستم حتی یک روز هم نماز جماعت را تعطیل نکردیم و با رعایت فاصله گذاری و هفته ای دو مرتبه ضدعفونی مسجد الحمدلله تا کنون مشکلی بوجود نیامده و در منطقه قرمز هم هستیم.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    16 3
    امام حسینم راضی نیست بخاطرشرکت درمراسمای محرم جون کادر درمانی و مردم به خطربیفته