عطوان: تهران بی شک به تعرض آمریکا پاسخ می دهد

ایسنا نوشت: عبدالباری عطوان، تحلیل گر مشهور عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بی شک به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان واکنش مناسب خواهد داد.

عبدالباری عطوان با اشاره به تعرض جنگنده های آمریکا به هواپیمای مسافربری شرکت «ماهان» در مسیر تهران به بیروت بر فراز سوریه تاکید کرد که ایران به طور حتم به اقدام آمریکا علیه این هواپیمای مسافربری واکنش مناسب نشان خواهد داد.

عبدالباری عطوان روز شنبه با انتشار ویدیویی در تارنمای روزنامه رای الیوم ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد، البته این واکنش «قریب‌الوقوع» نخواهد بود، زیرا این موضوع نیازمند صبر و حوصله و خویشتن‌داری است و باید حساب شده و با برنامه صورت گیرد.

وی گفت: آمریکا که مدعی صلح‌طلبی و تلاش برای برقراری امنیت جهانی است، به بهانه اینکه تصور می‌کرد هواپیمای یاد شده نظامی است، دست به چنین اقدامی زد، در حالی‌که این توجیه «عذر بدتر از گناه است»، زیرا در آسمان صاف سوریه هواپیمای مسافربری از نظامی را با چشم غیرمسلح نیز می‌توان تشخیص داد.

این تحلیل‌گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب با اشاره به فضای رعب و وحشت پدید آمده در میان مسافران به ویژه زنان و کودکان هواپیمای ماهان، از این رویداد به عنوان «آخرین اقدام جنایتکارانه آمریکا» نام برد.

عطوان اقدام خلبان مبنی بر کاهش سریع و ناگهانی ارتفاع را «یک اقدام قهرمانانه» توصیف کرد و گفت: در واقع خلبان با این حرکت خود از وقوع یک فاجعه هوایی جلوگیری کرد.

سردبیر رای الیوم با اشاره به سرنگون شدن هواپیمای مسافربری «ایرباس» ایران در سوم ژوئیه سال ۱۹۸۸ بر فراز آب‌های خلیج فارس به واسطه شلیک دو موشک از سوی ناوچه آمریکایی و به شهادت رسیدن تمامی سرنشینان آن از جمله ۶۶ کودک، از آن به عنوان «یک فاجعه تمام عیار» یاد کرد و افزود: آمریکایی‌ها به آفریدن چنین فجایعی عادت کرده‌اند و «رونالد ریگان» رئیس جمهوری وقت آمریکا نه تنها به این جنایت اعتراف نکرد، بلکه در «یک اقدام وقیحانه» به کادر ناوچه متجاوز نشان افتخار داد.

عطوان با اشاره به اعلام نظر فرماندهی مرکزی آمریکا مبنی بر اینکه اقدام جنگنده‌های این کشور بر اساس «معیارهای بین‌المللی» صورت گرفته، آن را یک اعلام نظر «بی‌شرمانه» توصیف کرد و گفت: این اقدام آمریکا مبتنی بر «معیارهای تروریستی و جنایتکارانه» است، زیرا بر اساس معیارهای بین‌المللی، پرواز هواپیمای مسافربری از تهران به بیروت باید در امنیت کامل انجام می‌شد و مورد تعرض قرار نمی‌گرفت.

وی ابراز داشت: هدف آمریکا و اسراییل از اقدامات جنایکارانه علیه ایران و سوریه و انجام بیش از ۳۰۰ حمله هوایی علیه نیروهای مقاومت در سوریه هدف قرار دادن محور مقاومت در منطقه است.

عطوان حضور پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه را « غیرقانونی و نامشروع» دانست و تاکید کرد: رهبران آمریکا از اخلاق و ارزشهای انسانی بویی نبرده‌اند و برای مسلمانان هیچ ارزشی قائل نیستند، اما به رغم همه اینها، کشورهای عرب برای مقابله با شیوع «ویروس کرونا» دست یاری به سوی اسراییل و آمریکا دراز کرده‌اند، در حالی‌که خود آنها در مبارزه با کرونا درمانده‌اند.

وی با اشاره به شکست اسراییل در نبرد سال ۲۰۰۶ توسط نیروهای مقاومت و پایان یافتن افسانه شکست‌ناپذیر بودن ارتش رژیم صهیونیستی و انهدام تانک‌های «مرکاوا» در جنوب لبنان، تاکید کرد که در صورت وقوع جنگ جدید با رژیم اشغالگر به طور حتم معادله موازنه ترس و وحشت میان نیروهای این رژیم برقرار خواهد شد. 

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =