اجاره دلاری واحدهای مسکونی در شمال تهران حقیقت دارد؟

در حالی که اغلب مستاجران به دنبال دریافت وام ودیعه اجاره مسکن برای تهیه خانه هستند فرایند رهن، اجاره و خرید مسکن در مناطق شمالی تهران و برخی از شهرستان های کشور جور دیگری رقم خورده است و زمزمه هایی مبنی بر خرید و فروش و اجاره املاک به دلار در این مناطق به گوش می رسد.

از سال گذشته تاکنون زمزمه هایی مبنی بر معاملات مسکن به دلار در مناطق شمالی تهران به گوش می رسد و بررسی های میدانی صورت گرفته حکایت از افزایش معاملات مسکن به دلار طی یک سال اخیر دارد؛ درحالی که در سال گذشته رهن و یا اجاره مسکن به دلار توسط اتباع خارجی در کشور صورت می گرفت امسال این شیوه از رهن و اجاره به شهروندان ایرانی نیز سرایت کرده است و در برخی از مناطق شمالی تهران مانند نیاوران، آجودانیه و فرمانیه معاملات این چنینی به وفور دیده می شود.

یک فعال حوزه املاک در شمال تهران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: املاکی که به این شیوه مورد معامله قرار می گیرند معمولا متراژی بالای صد متر دارند و در مناطق شمالی تهران واقع شده اند و در دسته املاک لوکس قرار می گیرند و مبله هستند؛ از نمونه املاکی که به این شیوه مورد معامله قرار گرفته اند می توان به منزل سرکنسولگر یکی از کشورهای آسیای میانه در آجودانیه اشاره کرد که با متراژ ۱۸۰ متر ماهیانه ۸۰۰ دلار اجاره داده شده است؛ در میان سایر املاکی که به این شیوه معامله شده اند می توان به ملکی ۱۰۰ متری در خیابان باهنر تهران با عمر بنا ۸ سال اشاره کرد که به قیمت ماهانه ۴ هزار دلار اجاره شده است و این ملک با مبلغ ۱ میلیارد تومان رهن و یا ماهانه ۵۰ میلیون تومان اجاره برای شهروندان ایرانی در فایل مشاوران املاک بارگذاری شده است.

در این میان اما املاکی در مناطق شمالی تهران برای اجاره فایل شده اند که فقط به اتباع خارجی اجاره داده خواهند شد که در این میان می توان به ملکی ۱۶۰ متری با عمر بنا ۲۰ سال در فرمانیه تهران که با مبلغ ماهانه ۸۰۰ دلار برای اجاره فایل شده است و یا ملکی ۶۰ متری در خیابان دزاشیب منطقه یک با عمر بنا ۳۰ سال که به مبلغ ماهانه ۵۰۰ دلار فایل شده است اشاره کرد.

اخباری مبنی بر خرید و یا رهن ملک در تهران به دلار منتشر نشده است و معاملاتی که تاکنون در بازار مسکن تهران صورت گرفته است درزمینه اجاره مسکن بوده است اما زمزمه هایی از خرید و فروش ملک در شهرهای جنوبی تهران و جزیره کیش به دلار به گوش می رسد.

تقاضا در بازار مسکن تهران به چه شکل است؟

گزارشات میدانی حکایت از کاهش تعداد متقاضیان رهن کامل مسکن در بازار تهران دارد و بنابر گفته مشاوران املاک رشد بازارهای موازی سرمایه را از بازار رهن مسکن خارج کرده است و متقاضیانی که تاکنون مایل به رهن مسکن بوده‌اند اکنون به بازار اجاره روی آورده اند و مابقی سرمایه خود را در بازار بورس، طلا و ارز سرمایه گذاری کرده اند؛ این اتفاق درحالی می افتاد که طی چند ماه اخیر تعداد متقاضیان خرید مسکن به شدت افزایش یافته است.

تقاضا برای خرید مسکن در حالی افزایش یافته است که فروشندگان طی چند هفته اخیر فایل های خود را از دفاتر مشاور املاک خارج کرده اند و مگر با مبالغی بالاتر از نرخ مصوب حاضر به فروش املاک خود نمی شوند.

متوسط نرخ اجاره و رهن مسکن در مناطق شمالی تهران

طی چند ماه اخیر با توجه به روی آوردن متقاضیان به بازار اجاره مسکن قیمت ها در این بازار رشد چشمگیری داشته است و در نتیجه رشد چشمگیر قیمت مسکن طی چند ماه اخیر نرخ رهن مسکن نیز به شدت افزایش یافته است به گونه ای که یک واحد لوکس نوساز در منطقه ازگل تهران با متراژ ۱۵۰ متر به قیمت ۱ میلیارد تومان به رهن می رسد؛ رشد قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران طی چند ماه اخیر به حدی بوده است که میانگین قیمت مسکن نوساز در نیاوران تهران به متری ۸۳ میلیون تومان رسیده است و برای رهن یک واحد ۱۵۰ متری نوساز در این منطقه باید ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.

افزایش قیمت ها تنها در مناطق شمالی تهران چشمگیر نبوده است بلکه در مناطق شرقی و یا شمال شرقی نیز بازار شاهد رشد چشمگیر قیمت مسکن بوده است به گونه ای که نرخ رهن یک واحد ۱۰۰ متری ۳ ساله در پاسداران تهران ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده است و یا نرخ رهن یک واحد ۷۰ متری در دولت با عمر بنا ۲۰ سال ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.

پرتقاضا ترین منطقه تهران

در حالی که طی چند ماه اخیر خریداران به مناطق ۵ و ۳ تهران کوچ کرده بودند طی چند هفته اخیر بازار شاهد هجوم خریداران و معامله گران املاک به مناطق ارزان تر و جنوبی شهر تهران است و در میان املاک مناطق جنوبی تهران حجم تقاضا به سمت واحدهای کم متراژتر و نقلی تر حرکت کرده است.

 بیشتر بخوانید: همتی جزییات وام کمک ودیعه مستاجران را اعلام کرد.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    9 1
    بی قانونی محض. باید برخورد شود
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    6 2
    واعا نباید این باب بشه . مگه درآمد به دلاره . این شکور واحد پول داره جلوی بی قانونی را بگیرید لطفا
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    7 17
    این شمال شهری ها انگار نه انگار که در ایران زندگی می کنن. قوانین خودشان را دارندو با دلار معامله می کنند. یکی از مزخرف ترین مناطق از نظر آب و هوایی و ترافیک هم هست. جمع و جورشان کنید. فرهنگ دیگران را خراب می کنند
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    1 6
    مگه بده
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    5 1
    این بی قانونی اشکاره