۰ نفر
۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
توافقی غیر منتظره درباره جنوب یمن

فارس نوشت: یک روزنامه عربی مدعی شد، دولت مستعفی یمن و نیروهای متحد امارات که چندین هفته رایزنی بدون نتیجه داشتند یکشنبه شب (دیشب) شاهد پیشرفت بی سابقه‌ای در مذاکرات خود بوده‌اند.

 روزنامه «العربی الجدید» نوشت، رایزنی‌ها میان دولت مستعفی یمن به ریاست «منصور هادی» (متحد ریاض) و «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب، متحد امارات) که طی چندین هفته بدون نتیجه بود، یکشنبه شب (دیشب) شاهد «پیشرفتی بی‌سابقه» بوده است.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه به این مذاکرات نوشت، دولت مستعفی و شورای انتقالی به «تفاهم‌هایی قاطع» در بخش سیاسی «توافق ریاض» رسیدند بخشی که شامل تعیین نامزد نخست‌وزیر دولت شراکتی و نیز تعیین استاندار و رئیس پلیس شهر عدن (در جنوب یمن) است.

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، افزود، قرار است دوشنبه (امروز) یا نهایتا سه‌شنبه «معین عبدالملک» به عنوان نخست‌وزیر جدید تعیین و استاندار جدید عدن نیز مشخص شود.

بر اساس این گزارش،  این اقدامات همزمان با لغو خودمختاری شورای انتقالی جنوب و بازگشت امور به وضعیت سابق خود در مجمع‌الجزایر «سقطری» خواهد بود.

تا کنون شورای انتقالی یا دولت مستعفی هیچ واکنشی به توافق جدید نشان نداده‌اند، اما رسانه‌های وابسته به شورای انتقالی مدعی شدند، این توافق شامل خروج قوای شمالی از استان‌های جنوبی از جمله «سیئون» در استان «حضرموت» است.

پیش‌تر «محمد الحضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن خواستار لغو خودمختاری و سنگ‌اندازی در مسیر اجرای توافق ریاض شده بود.

توافق ریاض سال گذشته پس از آن حاصل شد که متحدان امارات با متحدان عربستان سعودی در چند استان جنوبی یمن درگیر شدند و یکدیگر را از برخی شهرها مثل عدن بیرون راندند.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض، «استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت ۷ هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه» بوده است که هیچ یک از این بندها تاکنون عملی نشده است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =