شب پرالتهاب بغداد با خونریزی پایان یافت

ایرنا نوشت: انفجار در پایگاه «الصقر»، از سرگرفتن اعتراضات در میدان «تحریر»، بی‌ثباتی در «کراده»، تظاهرات در شهرک «صدر» که ماحصل آن ریخته شدن خون برخی معترضان و زخمی شدن شماری دیگر بود، یکشنبه شب بغداد را به یکی از پرالتهاب‌ترین شب‌های عراق تبدیل کرد.

«ابو احمد التمیمی» که از چهره‌ها در اعتراضات پنج ماهه اکتبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ علیه طبقه سیاسی حاکم در عراق بود، طبق اعلام شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عراق، نخستین قربانی درگیری معترضان و نیروهای دولتی دیشب در بغداد بوده است.

طبق گزارش‌ها، این فرد معترض بر اثر شدت جراحات در جریان درگیریهای دیشب بغداد، بامداد امروز در بیمارستان جان باخت.

این در حالی است که «علی الخالدی» یکی از فعالان اجتماعی عراق ادعا کرد که دستکم دو نفر در حوادث درگیری دیشب بین معترضان و نیروهای دولتی کشته و دهها تن دیگر زخمی شده‌اند که حال برخی از آسیب‌دیدگان وخیم است.

معترضان عراقی دیشب در اعتراض به وضعیت بد خدمات و کمبود برق و پایبند نبودن دولت به وعده‌هایی که داده، دست به تجمع در خیابانها زدند.

منطقه مسکونی و تجاری «کراده» بغداد نیز دیشب در اثر انتشار خبر ترور یکی از نیروهای جهادی، صحنه ناآرامی و بی‌ثباتی بود و هواداران مقاومت در عراق از دولت خواستند که باندهای ناشناس ترور را در پایتخت شناسایی و مجازات کند.

در شهرک صدر، گزارش‌ها حاکی است که طرفداران «مقتدی صدر» در اقدامی غیرمنتظره، دیشب در برابر منزل «مجید العقابی» نماینده فراکسیون «سائرون» (مورد حمایت مقتدی صدر) تجمع کرده و او را متهم به فساد کردند.

معترضان در حالی دست به این اعتراضات زدند و این نماینده پارلمان را متهم به فساد کردند که معلوم نیست چه کس یا کسانی پشت این فراخوان علیه العقابی بوده است.

همزمان با این اعتراضات، پایگاه «الصقر» در جنوب بغداد که سال گذشته در معرض حمله هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و از آن به عنوان یکی از علت‌های سقوط دولت «عادل عبدالمهدی» یاد می‌شود، دیشب شاهد انفجارهای پیاپی بود که در مناطق مختلف پایتخت عراق شنیده شد.

برخی از نمایندگان نزدیک به مقاومت، عامل انفجارها را این بار حملات هوایی آمریکاییها دانستند، اما فرماندهی مشترک نظامی عراق علت را انبار کردن غیراصولی مهمات و گرمای شدید هوا ذکر کرده است.

این ادعا در ابتدا در حمله سال گذشته به پایگاه الصقر که یکی از انبارهای مهمات نیروهای «الحشد الشعبی» به شمار می‌رود، نیز تکرار شد، اما نخست‌وزیر وقت عراق پس از پایان تحقیقات، اعلام کرد که این پایگاه مورد حمله هواپیماهای صهیونیستها قرار گرفته است.

گزارش‌ها حاکی است که آمریکا که در آن برهه بسیار کوشید، رژیم صهیونیستی متهم به انجام این حمله نشود، در اعتراض به این افشاگری عادل عبدالمهدی، از طریق شبکه‌های اجتماعی، مردم را علیه دولت او تحریک کرد، امری که در نهایت منجر به براندازی دولت عبدالمهدی شد.

مجموعه حوادث یکشنبه شب بغداد و از همه مهمتر درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در میدان تحریر بغداد و قربانیان ناشی از این درگیری‌ها، باعث شده که بسیاری از کاربران همسو با اعتراضات میدان تحریر، علیه دولت «مصطفی الکاظمی» موضع منفی بگیرند.

«علی وجیه عباس» شاعر و فعال رسانه‌ای عراق در نامه‌ای سرگشاده و بلند بالا برای نخست‌وزیر این کشور با عبارت قرآنی «هذا فراق بینی و بینک» (این جدایی بین من و تو است»، حمایت خود را از دولت الکاظمی پس گرفت.

کارشناسان معتقدند که الکاظمی در صورتی‌که هرچه سریع‌تر نتواند خشم عمومی را مهار کند، احتمال خارج شدن اوضاع از کنترل وجود دارد.

بهبود خدمات عمومی و تامین حداکثری برق شهری و آب آشامیدنی سالم و چاره‌اندیشی فوری برای حل معضل بیکاری و احقاق حقوق اقشار آسیب‌پذیر جامعه، به اعتقاد کارشناسان، مهمترین اقدام‌هایی است که دولت الکاظمی می‌تواند برای مهار خشم عمومی انجام دهد.

شناسایی و مجازات باندهای ترور و آدم‌ربایی که در چند ماه اخیر در بغداد و مناطق دیگر عراق فعال شده‌اند، از دیگر مطالبات مهمی است که معترضان خواستار اقدام فوری دولت هستند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    هنگامی که یک کشور بر اثر استبداد فرو می پاشد تا سالها کشورهای دیگر با دخالت در ان کشور انجا را نا امن می کنند