آغاز مرحله دوم رزمایش همدلی و مواسات در استان فارس؛ تاکید بر محله‌ و مسجدمحوری

مقدمات انجام مرحله دوم رزمایش همدلی و مواسات در استان فارس با توجه به شدت گرفتن بیماری کرونا و در نظر گرفتن محدودیت‌های بیشتر آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین از فارس : بیماری کرونا هر چند نازیباست، هر چند ابتلا و فوت هم میهنان ما را غمگین می‌کند، هر چند محدودیت‌ها و سختی‌هایی را در این چندماه به همراه داشته اما در کنار همه اینها سبب خیر نیز شده است.

در همین چندماه جلوه‌های ناب از همدلی را شاهد هستیم که تا پیش از این نبودیم از بخشش اجاره بها و توزیع بسته معیشتی گرفته تا ضدعفونی کردن کوچه و خیابان؛ آن هم به رایگان و از سر شوق کمک به همنوع و حفظ سلامت جامعه. 

در ۲۱ فروردین ماه امسال رهبر معظم انقلاب در سخنانی از عنوان « مواسات و همدلی» نام بردند و آن را از مصادیق جامعه مهدوی دانستند. ایشان فرمودند: « «بایستی صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه‌ی مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم، جامعه‌ی مهدوی، جامعه‌ی قسط و عدل است و جامعه‌ی عزّت است، جامعه‌ی علم است، جامعه‌ی مواسات و برادری است؛ اینها را بایستی ما در زندگی خودمان تحقّق ببخشیم.»

ایشان از مردم خواستند ماه رمضان را تبدیل به فرصتی برای «رزمایش گسترده‌ی مواسات و همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان» کنند و پس از آن بود که موج‌های مهربانی در شهرها و استان‌های مختلف آغاز شد و نه تنها نهادهای حمایتی بلکه مردم نیز در این امر خیر دست به کار شدند. 

با شیوع مجدد بیماری و اوج‌گیری آن باز هم برخی از کسب‌وکارها تعطیل شده و مردم در تنگنا قرار گرفته‌اند. به همین دلیل قرارگاه مساوات و همدلی در استان فارس دوباره شروع به کار کرده و برای دور دوم نیز جلسات مقدماتی را تشکیل داده است. 

تعمیق وحدت میان مردم هدف دور دوم رزمایش همدلی 

در همین رابطه آیت‌الله دژکام، امام جمعه شیراز  و نماینده ولی فقیه در استان فارس در دیدار با اعضای این قرارگاه اظهار داشت: امید است که در مرحله دوم اقدامات قرارگاه مواسات و همدلی نیز بتوانیم کارهای شایسته و خداپسندانه‌ای انجام دهیم.

وی با بیان اینکه این اتفاق یک اثر بسیار نیک اجتماعی دارد و آن احساس آرامش و رضایتی است که در مردم ایجاد می‌شود، گفت:  با این نگاه اخلاقی که رهبر معظم انقلاب آغازگر آن بودند، تالیف قلوب ایجاد شده و کار راحت‌تر است و صمیمی‌تر پیش می‌رود.

امام جمعه شیراز بیان کرد: هدف ما در مرحله دوم این رزمایش این است که انسجام و وحدت میان مردم تعمیق و گسترش یابد که این نیاز جدی نظام ما در بعد امنیتی و سیاسی است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به روایتی که خیر رساندن مانند باران است که به خوب و بد باید ببارد، گفت: شما در قالب این قرارگاه باران هستید و به همه جا می‌بارید و به مخاطب کاری نداشته باشید اینکه فرد مخاطب شما با هر نگاه و عقیده‌ای، یک ایرانی نیازمند است و به این موضوع ‌توجه کنیم چون دل‌ها را نرم می‌کند و صفایی در جامعه حاکم می‌شود که بسیارمفید است.

توجه به محله‌محوری و مسجدمحوری در رزمایش همدلی 

وی با بیان اینکه کرونا سبب شد یکسری از همدلی‌ها و توجه به همنوع را دوباره به دست بیاوریم، تصریح کرد: این دستاوردها مدنظر دوستان باشد و در مرحله بعدی این موارد را تقویت شود و نکته دیگر این که کمک‌ها قابل تنظیم با نیازهای خانواده‌ها باشد. 

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اگر بخواهیم هوشمند و دقیق کار انجام شود راه حل اساسی این است که به بحث محله محوری و مسجد محوری برگردیم، افزود: این رزمایش فرصت خوبی است که پایگاه‌ها، گروه‌های جهادی، مساجد و محله‌ها را فعال کنیم تا همدیگر را پیدا کنند این گونه سرویس و خدمات بهتر ارائه می‌شود.

مجتبی سرورزاده، رئیس بسیج سازندگی استان فارس از انجام دور دوم رزمایش در ۳ مرحله خبر داد. به گفته وی مقدمات و زیرساخت‌های دور دوم رزمایش در حال فراهم شدن است. 

۳ مرحله برای انجام دور دوم رزمایش در فارس 

وی با بیان اینکه رایزنی با خیرین و مقدمات در حال فراهم شدن است، می‌گوید: دور دوم رزمایش در ۳ مرحله عید قربان تا غدیر، دهه نخست محرم و دهه آخر ماه صفر آغاز و بسته‌های معیشتی توزیع می‌شود. 

رئیس بسیج سازندگی استان فارس میزان بسته‌هایی را که در دور نخست رزمایش همدلی و مواسات در استان فارس توزیع شد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار بسته اعلام می‌کند که توسط پایگاه‌های مقاومت و گروه‌های جهادی توزیع شده است. 

به گفته وی از این تعداد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بسته توسط گروه‌های جهادی تامین اعتبار، تهیه و توزیع شده و مابقی توسط اصناف، خیرین، نهادهای حمایتی و مردم تهیه شده و گروه‌های جهادی تنها توزیع آن را برعهده گرفتند. 

باید دانست که مواسات همواره در فرهنگ دینی ما تاکید و وجوه مختلفی برای آن در نظر گرفته شده اما آنچه از کلام بزرگان دین برمی‌آید این است که مواسات رکن مهم جامعه‌پردازی اسلامی است. سنگ بنای این انقلاب نیز از ابتدا بر رسیدن به تمدن اسلامی و تحقق جامعه اسلامی کرونا این فرصت را به وجود آورد که جدی‌تر به این مقوله توجه شود. 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1415036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =