قصه دومین ستاره

30 سال پشی استقلال با هدایت منصور پورحیدری برای دومین بار قهرمانی جام باشگاه های آسیا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ 30 سال پیش؛دوشنبه شب یک تابستان گرم. اصلا شاید قصه اش را جوانترها نشنیده باشند.اجازه بدهید؛این شکلی بهتر است.یکی بود یکی نبود.تیمی بود به نام استقلال.تیمی بود که سرمربی اش پورحیدری بود و بازیکنانش این همه ستاره؛عابدزاده،سرخاب،مرفاوی،بیانی و...
تیمی بود که برای زدن دومین ستاره روی پیراهنش اول از همه پرسپولیس را برده بود!نشنیده بودید؟بدون شک همین یک تکه دل هواداران استقلال را می برد.احتمالا خیلی ها نمی دانستند که استقلال یک سال قبل از قهرمانی یعنی در سال 69، پرسپولیس را در فینال نخستین لیگ سراسری پس از انقلاب برد و راهی آسیا شد!
اصلا آن سال،سال عجیبی بود.کشور در شوک زلزله رودبار بود،جام جهانی برگزار شده بود و حمله صدام به کویت هم در همان سال اتفاق افتاد.انگار که زمین و زمان نمی خواستند دومین ستاره بدرخشد.اما استقلال سمج تر از این حرف ها بود.تاریخ را که مرور کنید پر است از نقل قول‌ها.آن زمان نوشته بودند که استقلال آنقدر ستاره داشته که به آنها می گفتند تیم "تا دندان مسلح".جالب است که حتی تعویق یک ساله بازی ها هم نتوانست روی انگیزه آبی ها اثر بگذارد و آنها فقط فکر ذکرشان فقط این بود؛درخشش،جام قهرمانی،دومین ستاره.این روایتی است از حک شدن ستاره دوم روی پیراهن آبی ها که هنوز هم که هنوز است در کری های هواداری،استقلالی ها آن را به رخ رقیب می کشند.
پرسپولیس راه قهرمانی استقلال را باز کرد
فینال لیگ قدس،نخستین فینال لیگ سراسری پس از انقلاب بود که در آن استقلال موفق شد پرسپولیس را شکست دهد و راهی آسیا شود.در آن بازی عباس سرخاب در دقیقه 46 و عبدالصمد مرفاوی در دقیقه 72 گل‌زنان استقلال بودند. تک گل پرسپولیس هم نادر میراحمدیان در دقیقه 12 به ثمر رساند.

السد،نخستین حریف آسیایی استقلال

در دور مقدماتی جام باشگاه های آسیا السد قطر نخستین حریف خارجی بود که رودرروی استقلال قرار گرفت.السدی ها قهرمانی دو دوره قبلی را یدک می کشیدند و جالب اینجا بود که در ترکیب تیم شنا دو بازیکن ایرانی و نام آشنا داشتند.یکی شان ابراهیم قاسمپور و دیگری مجید نامجو مطلب که حالا سرمربی استقلال است.بازی رفت در تهران را استقلال یک بر صفر برنده شد.عبدالصمد مرفاوی زننده تک گل آبی ها بود و در بازی رفت هم دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند تا استقلال راهی مرحله بعد شود.
حمله صدام و تعویق یکساله بازی ها
برای همین است که خیلی ها می گویند که ابر و باد و مه خورشید در کار بودند تا استقلال قهرمان نشود.مثل همین حمله صدام به کویت و جنگ خاورمیانه که باعث شد مرحله نهایی بازی ها یک سال به تعویق بیفتد.این اتفاق در حالی افتاد که در چنین شرایطی تیم ملی با اسکلت استقلال راهی پکن شد و بعد ازشانزده سال با کاپ قهرمانی آسیا عکس گرفت.

بنگلادش و درخشش دومین ستاره
کشور بنگلادش میزبان مرحله آخر این دوره از رقابت ها بود.تیم منصور پورحیدری با بازیکنان کامل(در هر پست تقریبا دو بازیکن آماده)راهی این کشور شد.مرحله نهایی جام باشگاه های آسیا از بیست وهشتم تیر 70 آغاز شد و استقلالی ها پس از برپایی اردویی 10 روزه در "سالارده"مازندران به بنگلادش رسیدند.

اتفاقاتی یک چهارم و نیمه نهایی 
نخستین حریف استقلال در یک چهارم نهایی تیم "25 آوریل"کره شمالی بود.در این بازی استقلال با گل های مرفاوی وسرخاب و با نتیجه 1-2 به پیروزی رسید.آبی های ایران در دومین بازی خودشان مقابل تیم "بانک بانکوک" قرار گرفتند.در این بازی باز هم درخشش صمد مرفاوی بود که استقلال را به یک پیروزی دو بر صفر رساند.زننده هر دو گل خود مرفاوی بود.
اما بازی سوم که حکم صعود شاگردان پورحیدری به نیمه نهایی را امضا کرد.بازی مقابل تیم محمدان بنگلادش قرار گرفتند.نتیجه این بازی یک بر یک شد و این بار رضا نعلچگر بود که برای استقلال گل زد.این تساوی کافی بود تا استقلال به نیمه نهایی صعود کند.در این مرحله حریف،"پلیتا جایا"اندونزی بود.استقلال این رقیب خودش را هم با 2 گل شاهرخ بیانی و عباس سرخاب شکست داد تا فینالی دیگر در آسیا را تجربه کرده باشد.


فینال و دومین ستاره
داکا،ورزشگاه ملی بنگلادش.جایی که تا سال ها سال بعد برای استقلالی ها خاطره ساز است.استقلال به فینال رسیده بود و برای کسب دومین ستاره باید رقیبی به نام لیائونینگ را شکست می داد.دو بر یک نتیجه ای بود که در آن فینال رویایی رقم خورد تا استقلالی ها برای آخرین بار تا به امروز در آسیا قهرمان شده باشند.پس از استقلال،تیم پاس از ایران قهرمان شد و هنوز که هنوز است هیچ تیم دیگری نتوانسته جام قهرمانی در آسیا را بالای سرش ببرد.

درو کردن عناوین
 در این دوره از رقابت های جام باشگاه های آسیا عبدالصمد مرفاوی با ۶ گل زده آقای گل شد،مجید نامجو مطلق تکنیکی ترین بازیکن این دوره از رقابت ها لقب گرفت و احمدرضا عابدزاده هم عنوان بهترین دروازه‌بان جام را از آن خودش کرد.

بیشتر بخوانید: ماجرای داغ کردن عابدزاده به خاطر کادوی قهرمانی آسیا با استقلال

256 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1415276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد US ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    20 40
    چه کیف هم میکنن با چهارتا تیم دروپیت بازی کردن و دورهمی یه جامی هم گرفتن...خخخ...وقاحت هم خداییش حدی داره.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      38 13
      طبق گفته شما پرسپولیس هم جز درپیتها بوده . یه بار دیگه متن رو با دقت بخونید لطفا. اول از همه پرسپولیس رو بردیم.
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      29 11
      لنگی وار کامنت نزار
    • رضا GB ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      31 5
      حالا حالا ها تو کفش باشید لنگیا
  • ابوالحسن IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    15 7
    طبق قوانین بین المللی قهرمانی هایی که با نام‌ پیروزی به دست اومده بنام پرسپولیس محاسبه نمیشه
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      11 20
      پیروزی نه پرسبولیس قهرمان
    • آرزو صادقی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      23 8
      پیراهن منقش به ۲ تا ستاره استقلال و پیراهن بی ستاره تیم های شهرستانی می ارزه به پیراهنی که ستاره قلابی داره اونم با جام اسنپی ...
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      19 4
      اصلا همون که محمد نوازی گفت
  • محراب IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    18 12
    خودتون نوشتین قصه. پس اعتباری بهش نیست
    • جواد US ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      14 20
      خداییش اسم تیمهایی که باهاش بازی کردن رو یه بار دیگه مرور کنین! اگه تونستن دوبار پشت هم یادشان بمونه!!!! واقعا چقدر تو این چهارسال سوختن کیسه ها.
  • آبی دل IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    20 5
    قبل از اسیا لنگ رو شکست داده..واسه همینه که دارن میسوزن.‌اگه تیمها درپیت بودند شما چرا جام‌نیاوردین..چرا قهرمان اسیا نشدین..