خوشنویسی اسلامی میراث ایرانیان است نه ترکیه!

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: نماینده انجمن خوشنویسان ایران، از اعتراض رسمی ایران به اقدام ترکیه برای ثبت جهانی خوشنویسی اسلامی قدردانی کرد.

علی اشرف صندوق آبادی قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران درباره درباره ادعای کشور ترکیه مبنی بر ثبت خوشنویسی اسلامی به نام خود و اعتراض رسمی ایران به این موضوع گفت: این اعتراض اقدام درستی بود و باید پیش‌تر انجام می‌شد؛ زیرا خوشنویسی میراث ماندگار ایران زمین است. قبل از سده نهم، اصلاً دولت عثمانی وجود نداشت. بعد از آن با حضور استاد نابغه خوشنویسی ایران میرعماد قزوینی در استانبول، خوشنویسی در آنجا رونق گرفت. بعدها میرعماد و شاگردانش با حضور در کشورهایی مثل هند و مصر، خوشنویسی را آموزش دادند؛ عملاً خوشنویسی از ایران به دولت عثمانی ورود کرده است.

وی افزود: درست است که در حال حاضر ترکیه در حوزه خوشنویسی و نستعلیق بسیار فعال است و این فعالیت در استانبول قدمت ۵۰۰ ساله دارد؛ اما ترکیه نمی‌تواند این فعالیت را به هنر خوشنویسی در جهان اسلام تعمیم دهد، زیرا چنین چیزی اصلاً قابل پذیرش نیست.

صندوق آبادی عنوان کرد: هر کشوری سعی می‌کند این میراث ماندگار را به نام خود ثبت کند. ترکیه هم تلاش‌های زیادی در این زمینه کرده است؛ به طور مثال در کتاب‌های آموزشی آن کشور، میرعماد قزوینی ایرانی را میرعماد استانبولی معرفی کرده اند و یا نستعلیق را با نام تعلیق معرفی می‌کنند و یا جشنواره‌های بزرگ با سرمایه‌های عظیم برپا می‌کنند که نشانگر یک برنامه ریزی بسیار دقیق و آینده نگری آنهاست. طبیعی است که خیلی از کشورها تلاش کنند تا سرمایه‌های هنری و فرهنگی ما را به نام خودشان ثبت کنند. در این زمینه متولیان فرهنگی کشور ما کوتاهی کرده اند.

وی با بیان اینکه هرکس به اندازه خود در حفظ خوشنویسی کشور که خاستگاه واقعی آن ایران است، سهم دارد، ادامه داد: متأسفانه نتوانستیم توجهی ویژه به این هنر داشته باشیم و در سهم خواهی آن از رقبا عقب مانده‌ایم. مهمترین کاری که الان می‌توان انجام داد، حفظ اتحاد و یکپارچگی است. متولیان فرهنگی باید بدون فوت وقت، خط تعلیق، نستعلیق و شکسته که به خطوط فارسی معروف هستند را به نام ایران ثبت کنند. باید مسئولانه، سریع و جدی با این موضوع برخورد کنیم و آنچه که متعلق به ایران است را از چنگ رقبا درآوریم.

این خوشنویس پیشکسوت تصریح کرد: در حال حاضر عمان که در حوزه نگارگری مسابقاتی را برگزار می‌کند، آرام آرام آثاری را می‌خرد و ایرانی‌ها هم در آن مسابقات شرکت می‌کنند. در نتیجه کشور عمان چند سال دیگر با تکیه به همین فعالیت‌ها مدعی می‌شود که نگارگری متعلق به اوست؛ بنابراین باید در ثبت این هنرها خیلی فوری اقدام کنیم تا بعدها پشیمان نشویم. ضمن احترام به فعالیت‌های کشور ترکیه و هنرمندان عزیزمان که در آنجا در حوزه خوشنویسی اسلامی کار می‌کنند، باید بگویم آنچه که حق و سهم ایرانیان است، باید محفوظ بماند. ما مدیون گذشتگان هستیم و باید میراث دار آن‌ها باشیم و از فرهنگ و تمدنی که به دست ما رسیده مواظبت کنیم.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1415589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    1 1
    مسئولین اگه عرضه داشتند تا الان به نام ایران ثبتش کرده بودند. نه اینکه تازه اعتراض کنن که چرا ترکیه ثبت کرده
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    2 1
    همه چی رفت رودکی رفت مولانا رفت ابوریحان رفت - تار ایرانی رفت - رستم و سهراب را در کشور دیگر میسازند کجای کاریم حالا خوشنویسی مال ماست کو رفته که دیگر نمیتوان برگرداند
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    1 1
    واقعا متاسفم برای متولیان فرهنگی ایران .. چقدر تنبل و بی خیال هستن
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    0 0
    چه بحثیه؟ ایران کلا باید از یونسکو بیاد بیرون. مگه مسابقه هست؟ یه جایی باز شده میگه این مال تو اون مال اون! شما کی هستی که میراث یه ملتی رو براش پدر و مادر تعیین میکنی؟ ایران باید ول کنه بیاد بیرون. یعنی چی؟ تو یه خونواده ایی دعوا شده مثلا.. حالا یک آدمی اومده مثلا از ایرلند یا نیجریه قراره ما رو صلح بده! آخه شما کی هستی؟ چه میدونی؟ بعد هم اینکه ما بگیم فلان خط یا فلان ساز یا آدم مال ماس، ا اجحاف به همسایه هم هست. خوب این فرهنگه. فرهنگ یک منطقه و اقلیمه. هنر از سر مرز که متوقف نمیشه! تار رو آذربایجان برداشته. باشه. الان ما بدون تار شدیم؟ اگر ما نستعلیغ رو برداریم آذربایجان و ترکیه بی خط میشن؟ ایران باید از این موش و گربه بازی که یه سازمان براش تکلیف میکنه بیاد بیرون. بعدم کسی که میخواد نستعلیغ رو دنبال کنه تو جهان یا تار و غیره، نمیره ببینه یونسکو چی میگه. سرچ میکنه تار، نستعلیق. اصلا کار این سازمان تو این زمینه مهم نیست. بها ندین بهش. قدردان همه هنرمندانمون هم هستیم که دلسوزی دارن برای این فرهنگ. ممنون