عید قربان روز به مسلخ بردن شهوات نفسانی

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اردبیل گفت: در روز معنوی و مقدس عرفه، دل‌های بندگان الهی از شوق و خشیت، خاضع گشته و با تمام اخلاص و نهایت بندگی سر در آستان پروردگار نهاده و دعای پر فضیلت عرفه را زمزمه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی ستوده، ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد بزرگ دینی روز عرفه و عید قربان، اظهار کرد: مناسبت‌های دینی و مذهبی خاستگاه معنویات و ارزش الهی در تعالیم اسلامی است.

وی افزود: قرائت دعای پرفیض عرفه، زمینه‌ساز تجلی مغفرت و آمرزش خدا نسبت به بندگان است و در این روز معنوی و مقدس، دل‌های بندگان الهی از شوق و خشیت، خاضع گشته و با تمام اخلاص و نهایت بندگی سر در آستان پروردگار نهاده و این دعای پر فضیلت را زمزمه می‌کنند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در بیان اهمیت اعیاد ذی‌الحجه تصریح کرد: دو عید مهم قربان و عرفه از ارکان عملی اسلام در آئین مقدس حج است و همه مسلمانان به آن اعتقاد دارند و در این روز مسرور بوده و اطعام می‌کنند و به همدیگر هدیه می‌دهند.

وی به اهمیت دعای عرفه اشاره کرد و بیان داشت: «دعای عرفه» عنوان دعایی است منسوب به امام حسین(ع)، پیشوای شیعیان، با حجمی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ کلمه که با اختلافاتی جزئی در کتب مختلف نقل شده و مضمونش اعتراف به جایگاه خدا و اقرار به جایگاه انسان در هستی و نیز حمد و سپاس برای نعمت‌های فراوان خداوند، یادآوری مشکلات و تب‌وتاب‌هایی که شخص در عمر خویش از بدو آفرینش تاکنون پشت سر نهاده است و کوشش برای جلب رحمت الهی و طلب آرامش و عافیت از وی، مهم‌ترین خواستهٔ انسان در این دعا می‌باشد.

دعا در شب عرفه مقبول و مستجاب است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه دهم ذی‌الحجه از جمله روزهای مبارک و بزرگی است که اهمیت آن در آیات الهی قرآن بیان شده و در روایات ائمه اطهار(ع) نیز به آن تاکید شده است، اظهار کرد: عید قربان و قربانی کردن صرفا برای حاجیانی که در سرزمین الهی حضور دارند، واجب است.

وی ادامه داد: در اصل فلسفه عید قربان، به مسلخ بردن شهوات نفسانی است که باید شهوات نفسانی را به قربانگاه برده و در پیشگاه معبود آن را از بین ببریم.

ستوده گفت: در نهم ذی‌الحجه با خواندن دعای عرفه منسوب به امام حسین(ع) از خدا آمرزش طلب می کنیم، تا در دهم ذی‌الحجه نفس و آمال دنیوی خود را قربانی کنیم و به خدای متعال نزدیک‌تر شویم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1416044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =