از ابتدای امسال تاکنون چند سهامدار جدید وارد بورس شدند؟

طبق جدیدترین آمار اخذ شده از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از ابتدای امسال تا ۱۰مرداد ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار کد جدید سهامداری در بازار سرمایه ایران صادر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، بورس اوراق بهادار تهران که این روزها در کانون توجه خانوارهای ایرانی قرار گرفته، به قول معروف حسابی روی بورس است و فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌های سرگردان بازار و تزریق آن به تولید فراهم شده است.

طبق جدیدترین آمار از ابتدای امسال تا روز دهم مرداد ماه ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار کد جدید سهامداری در بازار سرمایه صادر شده است که این رقم با احتساب کدهای قبلی به ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار کد رسیده است.

بر اساس این آمار سال تا سال ۹۱ تعداد ۶ میلیون و ۴۸۸ هزار کد معاملاتی صادر شده بود تا سال ۹۲ این رقم به ۷ میلیون و ۳۶۲ هزار کد رسیده بود. تا پایان سال ۹۳ این رقم به ۷ میلیون و ۹۹۶ هزار کد رسید.

سال ۹۴ تعداد کدها به ۸ میلیون و ۸۸۴ هزار کد رسید. در سال ۹۵ تعداد تجمیعی کدهای معاملاتی به ۹ میلیون و ۳۴۸ هزار کد رسید.

سال ۹۶ تعداد به ۹ میلیون و ۹۶۵ هزار کد، سال ۹۷ تعداد تجمیعی کدهای معاملاتی به ۱۰ میلیون و ۸۸۴ هزار کد رسید و سال ۹۸ تعداد تجمیعی کدها در مجموع به ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد رسید.

با ملاحظه تعداد کدهای صادرشده طی این سال‌ها، هر سال به طور میانگین ۶۰۰ هزار کد معاملاتی جدید در بازار سرمایه صادر شده است که البته بخشی از این کدها مربوط به خریداران اوراق تسهیلات مسکن بودند که یک بار برای خرید این اوراق از کدها استفاده می‌کردند.

ورود 3 میلیون 580 هزار نفر جدید به بورس در سال جاری

امسال با توجه به اراده دولت برای رونق دادن به بازار سرمایه و عرضه شرکت‌های ارزنده در بورس و همچنین به خاطر وجود رکود در بازارهای دیگر مردم به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق و ترغیب شدند.

به گونه‌ای که ظرف ۵ ماه امسال ۳ میلیون و ۵۸۰ کد معاملاتی جدید صادر شده است، البته برای همه سهامداران عدالت که ۴۹ میلیون و ۱۴۱ هزار نفر هستند نیز به صورت خودکار کد معاملاتی صادر می‌شود. با این احتساب تعداد دارندگان کد معاملاتی در بورس در کشور به حدود ۶۵ میلیون نفر می‌رسد.

کارشناسان معتقدند این فرصت استثنایی برای مدیریت نقدینگی و جمع آوری آن و تزریق به سمت تولید از کانال بازار سرمایه است، البته برخی می‌گویند با توجه به این که تعداد شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار و فرابورس اندک و در مجموع به حدود ۷۰۰ شرکت می‌رسد نمی‌توان انتظار داشت این سیل نقدینگی جذب تولید شود، اما عده‌ای می‌گویند شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس با انتشار اوراق جدید مانند اوراق اجاره سهام، اوراق مرابحه و انواع اوراق مالی، همچنین از شناور سازی درصد بیشتر سهام خود و نیز عرضه اولیه سهام شرکت‌ها می‌توانند به جمع آوری نقدینگی و تزریق آن به تولید کمک کنند.

در این زمینه دولت تصمیم گرفته هر هفته حداقل یک عرضه اولیه در فرابورس و یک عرصه اولیه در بورس داشته باشد، سازمان تأمین اجتماعی نیز برای کمک به بازنشستگان تأمین اجتماعی صندوق مدیریت ثروت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشور را وارد بورس کند و پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق به مبلغ هزار تومان از روز شنبه ۱۱ مرداد ماه تا ۲۳ مرداد در بورس انجام می‌شود و همه این اقدامات در راستای جمع آوری نقدینگی از بازار و رونق شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1417453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =