شمش‌های طلای ونزوئلا در خانه خانم پرستار هوگو چاوز!

ایسنا نوشت: افشای اسناد دادگاهی درباره فساد در ونزوئلا نشان می‌دهد، پرستار سابق هوگو چاوز بعد از مرگ او ۲۵۰ شمش طلا را به صورت فیزیکی از ونزوئلا به خزانه‌ای خصوصی در خارج انتقال داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سال ۲۰۱۴ بود و کلودیا دیاز، خزانه‌دار سابق ونزوئلا به دنبال پناهگاه امنی برای پنهان کردن ثروت غیر قابل توضیحش بود که طی سال‌ها جمع‌آوری کرده بود. هوگو چاوز، رئیس جمهوری وقت که زمانی کلودیا دیاز از او پرستاری می‌کرد، به تازگی فوت کرده و با پیروزی نیکولاس مادورو، سیاست و روابط این کشور با آمریکا ملتهب بود.

بنابراین، کلودیا دیاز به یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های انتقال حجم انبوهی از پول به صورت ناشناس روی می‌آورد: خرید طلا.

براساس اسناد دادگاهی از لیختن‌اشتاین که به دست آسوشیتدپرس رسیده است، در اقدامی سریع، یک شرکت پوسته (شرکت‌های غیرفعالی که برای مانورهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند) در کشور جزیره کارائیب سنت‌وینسنت و گرنادین‌ها تاسیس شد که گفته می‌شود تحت کنترل کلودیا دیاز بود و او ۲۵۰ شمش طلا را به ارزش بیش از ۹.۵ میلیون دلار خریداری کرد.

براساس گزارش‌ها، این شمش‌ها که هر کدام به وزن یک کیلوگرم بودند، در یک خزانه خصوصی در این قلمرو کوچک اروپایی که برای دیاز و پسرش فراهم شده بود، قرار گرفتند. چند سال بعد، حجم مشابهی از شمش‌ها ظاهرا توسط یک نماینده دیاز فروخته شد و بخش عمده‌ای از پول آن به بانکی در سوئیس واریز شد.

آن تراکنش‌ها، اکنون در کانون یک تحقیقات کیفری بین‌المللی درباره شبکه شرکت‌های پوسته و بانکداران سوئیسی است که کمک کردند ونزوئلا به یکی از فاسدترین کشورهای جهان تبدیل شود.

در حالی که برآورد می‌شود حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از خزانه دولتی ونزوئلا طی دو دهه حاکمیت سوسیالیست‌ها خارج شده باشد، درک بازرسان از چگونگی اجرای این پولشویی هنوز در حال تکمیل است. انتقال فیزیکی شمش‌های سنگین طلا که پیشتر در سوابق دادگاه‌ها مشاهده نشده است، بیانگر شیوه خلاقانه‌ای است که برخی از ونزوئلایی‌ها به کار بسته‌اند تا ثروت مسروقه خودشان را پنهان کنند.  

به دنبال فشارهای آمریکا بر تعداد بیشماری از مقام‌های ونزوئلایی و تحریم دولت مادورو بابت جرایم مالی در سراسر جهان، اکنون سوئیس و لیختن‌اشتاین در تحقیقات برای افشای فساد در ونزوئلا همکاری می‌کنند. جزئیات تحقیقات درباره کلودیا دیاز و پنج همکار او از درخواست کمک حقوقی ۱۴ صفحه‌ای که ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ از سوی دادگاهی در لیختن‌اشتاین ارسال شد و دو هفته بعد دادستان‌ها در ژنو در پاسخ به آنها متعهد به همکاری شدند، منتشر شده است.

دیاز ۴۶ ساله و همسرش که سابقا مشاور امنیتی دولت هوگو چاوز، رئیس جمهوری پیشین ونزوئلا بود، عمدتا ناشناس بودند، تا اینکه در سال ۲۰۱۶ در یک سری اسناد مالی محرمانه موسوم به اسناد پاناما نام آنها آورده شد. این اسناد نشان می‌داد که برخی از ثروتمندترین اشخاص جهان چگونه پول‌هایشان را پنهان می‌کنند.

مقام‌ها در جستجوی منزل این زوج در کاراکاس به کلکسیونی از خودروهای لوکس، آثار هنری و اسناد مرتبط با هولدینگ‌های املاک داخل و خارج از ونزوئلا دست یافتند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1417910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    46 1
    یک کسانی اینجوری غارت می کنند که مردم کشوری اینقدر فقیرمیشن پولشان بی ارزش
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    38 0
    اینهم ازحکومت سوسیالیستی
    • GB ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      1 0
      الان بعضی ها میاند میگند این حکومت سوسیالیستی نیست
  • GB ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    1 0
    چرا نرفت کانادا
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    1 0
    پرستار؟امان از این بچه‌ها!
  • AE ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    1 0
    اگه اشکالی داشت ۲۰:۳۰ با محوریت آمنه سادات ذبیحپور حتما واقعیت ماجرا رو به ما میگفت!!!