عزاداری امام‌حسین(ع) مثل نماز، گاهی شکسته و گاهی نشسته است

فارس نوشت: یک شاعر و مداح اهل بیت(ع) ضمن اینکه باور دارد مسؤولان وزارت بهداشت، خودشان هیأتی و امام حسینی هستند و تلاششان برای برگزاری جلسات است، معتقد است که عزاداری امام حسین(ع) مثل نماز، گاهی شکسته و گاهی نشسته است.

جواد حیدری، شاعر و مداح اهل بیت (ع) و مدیرعامل موسسه قدیم‌الاحسان در رابطه با همین موضوع گفت: «روز گذشته جلسه‌ای در سازمان تبلیغات اسلامی با حضور رئیس و معاون این سازمان و تعدادی از معاونان وزارت بهداشت با حضور حاج منصور ارضی، حاج محمدرضا طاهری، اعضای هیأت امنا حسینیه اعظم زنجان، مهدی رسولی، مصصطفی خورسندی و از وعاظ، حجج اسلام حامد کاشانی، سیدعلیرضا حسینی و بی‌آزار تهرانی حضور داشتند و نماینده‌ای از حوزه علمیه و مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز حاضر بودند.

او افزود: «ابتدای این جلسه دکتر رئیسی توضیحاتی ارائه داد و خود را هیأتی معرفی کرد و ‌گفت: «ما از هیأتی‌های بوشهر هستیم که سینه‌زنی‌های سنگینی دارند. در این جلسه تأکید مسئولین وزارت بهداشت بر برگزاری جلسات محرم بود.«

حیدری با اشاره به اینکه هیأتی‌ها از تاخیر در اعلام دستورالعمل‌های برگزاری جلسات محرم گلایه داشتند، ادامه داد: «هر دو طیف حاضر (مسؤولان بهداشت و نمایندگان جامعه مذهبی) ‌در این جلسه تاکید داشتند که جلسات محرم باید برگزار شود. تاکید بر این بود که اقامه عزای امام حسین مشابه اقامه نماز است که به فراخور زمان ممکن است شکل اقامه‌اش تغییر کند؛ گاهی نشسته، گاهی شکسته و ... خوانده شود، اما تعطیل‌شدنی نیست.»

این مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه مسئولین وزارت بهداشت اعلام کردند ویروس کرونا از ناحیه سر منتقل می‌شود، گفت: «بر این اساس برای برگزاری جلسات محرم باید حتما از ماسک استفاده کرد. همچنین باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، محل برگزاری تا حد امکان در فضای باز باشد و در فضای سربسته، سقف بلند و تهویه مناسب وجود داشته باشد. از تجمع دسته‌های عزاداری پرهیز شود و مردم برای تماشای دسته‌ها تجمع نکنند و فاصله را رعایت کنند. براساس دستورالعمل‌ها افراد باید ۴ متری فاصله داشته باشند؛ به این معنا که یک متر و نیم از هر چهار طرف که مربعی به مساحت چهار متر می‌شود.»

او گفت: «افرادی که دارای علائمی هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند نباید در جلسات حاضر شوند. بنابراین با تغییر شکل عزاداری می‌توان جلسات را برگزار کرد.»

حیدری با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در خصوص عزاداری برای امام حسین (ع) فرمودند که مانند مادر بچه مُرده گریه کنید، گفت: «مادر بچه مُرده برای گریه کردن دنبال حسینیه، اکو، جمعیت، صف سینه‌زنی و غذا نیست و تنها گریه‌اش را می‌کند. امام صادق(ع) نیز به ما فرمودند این عزاداری قیدی ندارد که سرلوحه این کار حضرت رباب بود که بدون هیچ سرپناهی اشک می‌ریخت و عزاداری می‌کرد.»

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه تمام هیأت‌ها بر اساس بیان مسئولین وزارت بهداشت باید جلسات خود را برگزار کنند تا جمعیت پخش شود، گفت: «مقام معظم رهبری فرمودند اگر امکانش باشد و نتوانند جمعیت برگزار کنند، خودشان تنها به همراه یک روضه‌خوان خواهند نشست تا جلسه برگزار شود.»

او افزود: «وزیر بهداشت و معاونین این وزارتخانه هیأتی و امام حسینی هستند و تلاششان برای برگزاری جلسات است. دکتر رئیسی معتقد بود همه باید جلسه را برگزار کنند تا مانع تجمع در برخی جلسات شود.»

۲۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1418022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 4
    چقدر حرفش زیبا بود
  • RO ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    3 2
    خیلی تعبیر زیبا و بجایی بود . احسنت
  • یک بسیجی IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    0 0
    به نظر من بهتره که در هر شهر در محل نماز جمعه یا یک محوطه سرباز با فاصله گذاری و رعایت پروتکل بهداشتی مراسم برگزار بشه و به صورت مستقیم از تلویزیون محلی پخش بشه تا مردم در منزل عزاداری کنند. برای تهران هم می توانند در حسینه امام خمینی و با حضور مقام معظم رهبری و تعداد مدیریت شده ای از مردم مراسم برگزار و به صورت مستقیم پخش گردد.