روحانی: می خواهیم از صادرات نفت خام فاصله بگیریم

آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نفت با حضور رئیس جمهور بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پیش از ظهر پنجشنبه در مراسمی ۳ پروژه ملی را در قالب برنامه بزرگ و کشوری «تدبیر و امید برای جهش تولید» در استان‌های بوشهر و لرستان افتتاح کرد.

در این راستا و در چارچوب برنامه "جهش دوم" وزارت نفت، بهره‌برداری از پروژه‌های متانول کاوه و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در استان بوشهر و پروژه تولید کاتالیست در استان لرستان با دستور رئیس جمهور به شکل رسمی آغاز شد.

برای احداث و بهره‌برداری از این پروژه‌ها در مجموع یک‌هزار و ۵۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده که به طور کامل از سوی بخش خصوصی تامین شده است.

با افتتاح این پروژه‌ها برای ۲ هزار و ۱۱۰ نفر نیز به طور مستقیم اشتغال پایدار ایجاد شده است.

پتروشیمی جزو سرمایه گذاری های مهم است

رئیس جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت در استان‌های بوشهر و لرستان پس از استماع گزارش معاون وزیر نفت گفت: رقمی که خرج شده است پول اسکله را هم شامل می شود؟ شما می گویید در کمتر از سه سال پولش را بر می گردانید، همین طور است؟  پتروشیمی جزو سرمایه گذاری های مهم است که ظرف ۳ یا ۴ سال پولش را بر می گرداند و این طرح جزو بزرگترین طرح ها در خاورمیانه است و باعث آبادانی در منطقه است و برای سواحل ما تحول ایجاد می کند. خوشحالیم این طرح بزرگ در استان بوشهر امروز افتتاح می شود.

وی پس از صحبت های استاندار بوشهر نیز اظهارداشت: آمار کرونا در استان شما را که مشاهده می کنیم یک روند با ثبات است، درست است؟  

روحانی پس از شنیدن صحبت های مدیرعامل طرح تولید کاتالیست پتروشیمی، گفت: اگر همین کاتالیست را می خریدیم چقدر باید پرداخت می کردیم؟ مخارجی که شما برای این طرح داشتید را تولیدتان در سال اول جبران می کند؟ این مساله مهم است که هم به دانش و خودکفایی می رسیم و هم اینکه شما قبول کردید و پذیرش ریسک نسبت به دانشمندان جوان ما مساله مهمی است. شرکت های دانش بنیان به دانشمندان جوان ما اعتماد کنند.

رئیس جمهور پس استماع مجری پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، تصریح کرد: بسیار خوشحالیم این مجتمع با سرمایه فرهنگیان در طول زمان کمی که این طرح شروع شده یعنی از سال 95 که آغاز شده و الان دارد افتتاح می شود و به ثمر نشست. بسیار خوشحالیم و امیدواریم شاهد طرح های اینچنین دیگری باشیم.

می خواهیم از صادرات نفت خام فاصله بگیریم

همچنین رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز شرکتهای دانش‌بنیان ما در همه زمینه‌ها فعالند، اظهار کرد: ما داریم در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی می‌رسیم. اینکه می‌گوییم چگونه تامین ارز کشور را فراهم کنیم یک راهش این است که تولید داخلی را رونق دهیم تا اساسأ به خارج و قطعات خارجی نیازمند نشویم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

* در زمینه پتروشیمی شاهد یک تحول بزرگ هستیم. ما در سال ۷۶ کل تولید پتروشیمی‌مان یک میلیارد دلار بوده و در سال ۹۲ حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده و حالا ما شاهد یک جهش بزرگ تا پایان سال و در سال بعد هستیم که کاری ارزشمند در این زمینه است. 

* می‌خواهیم از صادر کردن نفت خام فاصله بگیریم و برای این کار یکی از راه‌ها این است که آن را تبدیل به پتروشیمی کنیم.

* با شرایطی که بورس دارد صندوق‌های ما می‌تواند فعال‌تر بشود. بخش دولتی به تدریج بعد از سرمایه گذاری و به ثمر رساندن باید کم کم کنار بروند و صاحب سهام باشند و این برای آینده فعالیت آنها ثمر بخش تر است.

* ما ۱۷ طرح را برای امسال در نظر گرفتیم که ۱۳ طرح هنوز باقیمانده است. همچنین امیدواریم جهش سوم پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ثمر برسد که از ۱۱ میلیارد دلار سال ۹۲ که الان این رقم را به ۲۵ میلیارد دلار نزدیک کرده‌ایم، در جهش بعدی فراتر رویم.

* آنچه ما امروز در این سه پروژه افتتاح کردیم یک میلیارد و ششصد میلیون دلار ارزش داشت و این در شرایطی که ما در آن قرار گرفته‌ایم و با توجه به تحریم‌ها انجام می‌شود.

اعتراف می کنم روزهای سختی را پشت سر می گذاریم

* اعتراف میکنم که روزهای سختی را پشت سر می‌گذاریم، در کنار کرونا، تحریم و در کنار تحریم، تحریف و در کنار تحریف، تهدید را داریم و نیز رسانه‌هایی که در خارج از کشور سعی می‌کنند امید را در کشور از میان ببرند که در این زمینه خبرنگاران و رسانه‌های داخلی می‌توانند اثرگذار باشند.

*به وزیر ارتباطات نیز دستور می‌دهم که امسال مانند سال گذشته برای خبرنگاران در روز هفدهم مرداد که روز خبرنگاران است، هدیه‌ای همانند پارسال در نظر بگیرند و اینترنت مجانی را در اختیارشان قرار دهند.

* افتتاح های حوزه نفت و پتروشیمی به مردم ایران تبریک می گویم. امروز در مجموع طرح هایی به ارزش یک میلیارد و ۶٠٠ میلیون دلار افتتاح شد،  که نشان می دهد در شرایط سخت تحریم طرح های بسیار بزرگ و مهم را به ثمر می رسانیم و افتتاح می کنیم و مردم ایران تا پایان سال شاهد افتتاح طرح های بزرگ دیگر خواهند بود .

افتتاح با سرمایه گذاری فرهنگیان

* ما همیشه می گوییم ارز را چگونه برای کشور فراهم کنیم؟؛ یکی از راه های تأمین ارز این است که تولید ما به گونه ای باشد که ما کشور را از ارز بی نیاز کند. در ساخت قطعات و در ساخت تولیداتی که مورد نیاز ما است،  خوشبختانه امروز شاهد تحول در کشور در سالهای بسیار سخت تحریم اقتصادی هستیم.

* امروز دیدیم که یک بخش پتروشیمی ما با سرمایه گذاری فرهنگیان عزیز افتتاح شد که این برای ما بسیار خوشحال کننده است، به هر حال آنهایی که کارمند هستند و حقوق ثابت دارند حالا فرهنگیان که جای خود را دارند؛ به خاطر جایگاه بلند و منزلتی که دارند اما کل کارمندان دولت حقوق ثابتی دارند و وقتی بازنشسته می شوند، این حقوق ثابت و کمتر می شود و باید چیزی در کنار آن باشد که در دوران بازنشستگی آن را جبران کنند و آن هم صندوق هایی است که امروز فعال است و ان شاءالله می توان با شرایطی که بورس ما فراهم می کند، این صندوق ها می توان فعال تر شود.

* همه بخش هایی که امروز سرمایه گذاری می کنند البته خطاب من بیشتر به بخش دولتی است. به تدریج بعد از سرمایه گذاری و به ثمر رساندن باید کنار بروند و صاحب سهام باشند و مدیریت این بخش های اقتصادی را کنار بگذارند و این می تواند برای آنها اطمینان بخش تر و بهتر باشد.

* افتتاح های امروز در مجموع شامل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می شود. این نشان می دهد که ما در این شرایط سخت اقتصادی کار بسیار بزرگ و مهمی را به ثمر رسانده ایم.

* امروزه می بینیم که قوای کشور، نیروهای مسلح، مردم در سایه هدایت های رهبری شاهد یک وحدت، اتحاد و هماهنگی هستند و در این زمینه رسانه ها می توانند بسیار نقش داشته باشند. خبرنگاران در این زمینه می توانند بسیار نقش داشته باشند و به آنان تبریک می گویم و به وزیر ارتباطات دستور می دهم مثل سال گذشته امسال هم به مناسبت روز خبرنگار، هدیه ای تقدیم خبرنگاران بشود و اینترنت رایگان در اختیار آنها مشابه پارسال به عنوان هدیه گذاشته شود.

روحانی در پایان عید سعید غدیر خم را به همه شیعیان و مسلمانان تبریک گفت.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1418720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =