در حالی که بیشتر ناشران کشور، از روند صدور فیپا برای کتاب‌های خود ناراضی اند و برخی ناشران از روزهای پایانی اسفند 89 منتظر فیپای کتاب‌های خود هستند، چگونه در تعطیلات نوروز، برای یک کتاب خاص، فیپا و پس از آن به سرعت، مجوز نشر صادر شده است؟!

تابناک نوشت: روند صدور مجوز کتاب در کشور ما در بهترین وضعیت، نزدیک دو هفته است، حال آنکه این وضعیت در شرایط خاص مانند تعطیلات یا نزدیکی نمایشگاه کتاب، به یک ماه هم می‌رسد! در چنین شرایط و زمانی که همه کشور در تعطیلات رسمی است، گروهی با اهدافی خاص، اقدام به چاپ و نشر کتاب «جهاد اقتصادی» می‌کنند که در روز دوازدهم فروردین پخش شده است! که در این باره باید گفت، اگر روند آماده‌سازی این کتاب 160 صفحه‌ای از حروفچینی، صفحه‌آرایی، چاپ و صحافی را دو روز قرار دهیم، این کتاب در روز دهم فروردین، مجوز نشر دریافت کرده است، حال آن که این کتاب، از روز ششم تا دهم فروردین، باید برای دریافت فیپا به کتابخانه ملی و پس از دریافت فیپا به اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت مجوز تحویل داده می‌شده است.

این در حالی است که همه این مراحل باید در چهار روز انجام می شد که البته از آنجا که در این کتاب، بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب نیز وجود داشته، باید جداگانه‌ طی نامه‌نگاری با دفتر نشر آثار رهبر انقلاب، مجوز جداگانه انتشار آن بیانات نیز دریافت می‌شده است که خود این روند، در بهترین حالت، یک هفته طول می‌کشد.

نکته دیگر آن که خبر انتشار این کتاب، که از سوی خبرگزاری فارس برای نخستین بار منتشر شد، در تاریخ هشتم فروردین رسید. در آن خبر، آمده بود که این کتاب، منتشر شده و روز دوازدهم فروردین توزیع می‌شود؛ به عبارتی، همه این مراحل در کمتر از دو روز اتفاق افتاده است.

حال فارغ از روند اعطای مجوز و فیپا درباره این کتاب، پرسش اصلی ما از اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد، این است: چگونه کتاب‌هایی در این اداره از یک سال پیش و گاه بیشتر معطل پاسخ آن اداره محترم هستند و حتی برخی کتب دینی، بیش از یک ماه طول می‌کشد که مجوز دریافت کنند، ولی این کتاب در روزهای تعطیل، با سرعتی شگفت‌انگیز مجوز نشر گرفته است؟!

آیا امکان دارد، این کتاب اصولا بدون مجوز نشر منتشر شده باشد؟! اگر پاسخ به این پرسش منفی است، امیدواریم ارشاد برای همه ناشران و نویسندگان چنین همت مضاعفی را به خرج دهد؛ افزون بر این که از کتابخانه ملی نیز ـ که این روزها داد بسیاری از ناشران را در صدور فیپا درآورده ـ به دلیل سرعت منحصر به فرد برای این کتاب سپاسگزاریم!

نکته جالب توجه دیگر اینکه، در سایت اطلاع‌رسانی کتاب وزارت ارشاد (ketab.ir) نیز کتابی با عنوان «جهاد اقتصادی» وجود ندارد ضمن اینکه در جستجوی این پایگاه رسمی آمده است: فهرست کتاب هایی که عنوان آنها دارای کلمه «جهاد اقتصادی» و تاریخ شروع نشر آنها برابر با «01/01/81» و تاریخ اتمام نشر آنها برابر با «20/01/90» باشد. و این در حالی است که در زیر عنوان تنها یک کتاب با عنوان «مقدمه‌ای بر شکوفایی اقتصادی ایران: جهاد اقتصادی، سرمایه‌گذاری ملی، انضباط مالی» دیده می‌شود که ناشر آن «یاوریان» است!

درباره این کتاب اینجـــــا و حواشی مربوط به آن اینجـــــا را مطالعه فرمایید.

60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141894

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
    0 0
    ای بابا از این چیزا زیاده...والا!
  • سپهر IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
    0 0
    این نام گذاری ها برای یک عده دکان شده است تا از آن پول در بیاورند!!!