دولت و ملت ایران، آماده بازسازی بیروت هستند

سخنگوی وزارت امورخارجه در ارومیه گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای انفجار بندر بیروت لبنان در کنار مردم این کشور است و ما آماده بازسازی این بندر و ارسال کمک هستیم.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، سیدعباس موسوی که به ارومیه سفر کرده بود، عصر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران این استان ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه در خصوص انفجار بندربیروت لبنان گفت: این حادثه را به مردم لبنان و بازماندگان این حادثه تسلیت می‌گوییم و از ابتدای وقوع این حادثه جلسه فوری با حضور رییس جمهور برگزار و تاکنون ۲ هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه و کالاهای پزشکی به بیروت ارسال و بزودی کمک‌های شامل کمک‌های زیرساختی نیز ارسال خواهدشد.

وی گفت:  ملت ایران و دولت کشورمان از همان ابتدا در کنار ملت لبنان بوده و آماده بازسازی بندر بیروت هستیم با این حال برخی کشورها که پیش از این کشور لبنان را مورد تحریم قرارداده بودند، اقدام به کمک‌ها و پیام‌های همدردی ریاکارانه و تزویرانه کردند .


وی خاطرنشان کرد: همه ملت‌های مسلمان باید برای کمک به لبنان ورود کنند زیرا انتظار از کشورهای همسایه بیش از این است.


پیگیر ماجرای تعارض به هواپیمای مسافربری کشورمان هستیم


سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تهدید تروریستی علیه هواپیمای کشورمان گفت: آمریکایی‌ها مسئولیت این اقدام را در همان ابتدا برعهده گرفتند و ما متن شکایت و اعتراض اولیه خود را تنظیم و پیگیر اقدامات حقوقی درخصوص این موضوع هستیم.


پیگیر ایجاد ارتباط مناسب بین استان‌های مرزی با جمهوری آذربایجان هستیم

موسوی درخصوص ایجاد ارتباط بین استان‌های مرزی آذربایجان‌غربی و شرقی، اردبیل و گیلان با جمهوری آذربایجان گفت: پتانسیل های بالقوه و بالفل در این استان‌ها برای گسترش مراودات و ارتباط اقتصادی و تجاری با جمهوری آذربایجان وجود دارد و با رفع موانع شاهد گسترش روابط خواهیم بود و بعد از سفربه ۳ استان، امروز به آذربایجان‌غربی سفر و علاوه بر نشست با مسئولین اقتصادی این استان، فردا با سفر به مناطق مرزی و منطقه آزاد ماکو برای ایجاد بستر لازم برای ارتباط مناسب با این کشور انجام خواهم داد.


وی درخصوص حذف ویزا با کشور جمهوری آذربایجان گفت: موضوع ویزا به آمادگی زیرساختی کشورها ارتباط دارد و جمهوری اسلامی خواهان تسهیل مراودات مردمی با همه کشورهاست و من گرچه پیگیر موضوع خواهم بود، نمی‌توانم در این خصوص وعده خاصی بدهم.

مذاکرات برای بازگشایی مرزها ادامه دارد


سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارکرد: بعد از شیوع ویروس کرونا، وزارت امور خارجه پیگیری جدی را برای بازگشایی مرزها در دستورکار قرار داد.

وی افزود: طبیعی است برخی کشورها برای احتیاط اقدام به کاهش مراودات و بستن مرزها کنند ولی مرزهای مختلف از جمله مرز جمهوری آذربایجان برای ترانزیت کالاها و صادرات و واردات باز بوده و ترکیه نیز چندباری اقدام به بازگشایی و بستن مرزها کرد با این حال مذاکرات برای بازگشایی مرزها ادامه دارد.


بهانه کره‌جنوبی برای بلوکه کردن پول‌ها، قانونی نیست


موسوی در مورد بلوکه شدن پول‌های ایران در کره‌حنوبی گفت: بهانه این کشور برای ندادن اموال به حق کشورمان قانونی نیست و نباید تحریم‌های یک جانبه آمریکا را دخیل در روابط و ضبط اموال ایران کرد.


وی به تلاش وزارت امور خارجه و دولت را برای مطالبه اموال به حق ایران اشاره کرد و افزود: پیگیری این موضوع همچنان در دستور کار قرار دارد و امیدواریم پیگیری‌ها به نتیجه برسد.


عمل نکردن اروپا به تعهداتش در برجام


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اروپایی‌ها بخاطر فشار آمریکا به تعهداتشان عمل نکردند تا برجام به شرایط فعلی برسد با این حال تعهدات ما پا برجاست.


موسوی افزود: جمهوری اسلامی به دیپلماسی فرصت داده و تصمیم در خصوص برجام به آینده واگذار می‌کنیم.


از تلاش برای تهیه واکسن کرونا کم نخواهیم گذاشت


سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ساخت واکسن کرونا با توجه به تحریم‌ها افزود: گرچه متخصصان داخلی تمام تلاششان ساخت واکسن کرونا همانند سایر کشورها هستند و تحریم‌ها تاثیری بر این کار ندارد ولی در این خصوص چند کشور تلاش برای کشف واکسن را در دستور کار دارند و اگر قبل از متخصصان داخلی، واکسن این بیماری عرضه شود، وزارت امورخارجه تمام تلاشش را با بسیج همه امکاناتش برای تهیه این واکسن انجام خواهداد.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه به عنوان سفیر جدید کشورمان در جمهوری آذربایجان معرفی شده و بزودی عازم باکو خواهدشد و این سفر در آماده‌سازی استان‌های مرزی برای ایجاد یک ارتباط سازنده با این کشور بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1418970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =