موضوع ورود مقدار زیادی دلار و ارز از مرز ایران به ترکیه هنوز سوژه محافل خبری است.

به گزارش بی بی سی ماجرا از آنجا در رسانه ها منکعس شد که شنول اوزل وکیل ترک در مصاحبه با یکی از شبکه های خبری ترکیه اعلام کرد فردی ایرانی به نام اسماعیل صفریان نسب با مراجعه به وی و ارائه اسناد و مدارک مدعی مالکیت این مبلغ شده و به او وکالت داده تا قضیه را دنبال کند.

البته گوش رسانه های ترکیه به میزان این مبلغ از پیش آشنا بود چرا که پاییز سال گذشته رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور با افتخار از ورود هجده و نیم میلیارد دلار ارز به ترکیه خبر داده بود آن هم در اوج بحران جهانی، اما هرگز سخنی از منبع این پول به میان نیاورده بود.

با این حال همین پیش زمینه سبب شد تا مصاحبه آقای اوزل با تصاویر آرشیوی سخنرانی آقای اردوغان در رسانه های ترکیه گره خورده، ابعاد تازه ای به این داستان بدهد.

حال با گذشت ده روز از مصاحبه جنجالی شنول اوزل و بعد از اینکه مقامات رسمی هر دو کشور ایران و ترکیه ورود و خروج این مبلغ را به کل تکذیب کرده اند، آقای اوزل طی نامه ای اعلام کرده که فریب خورده و در دام بازی موکلش افتاده است.

آقای اوزل در این نامه نوشته که از طریق یکی از خویشاوندان مورد اعتمادش با فردی به نام احمد آلاداغ اشنا شده که خود را شریک آقای صفریان نسب معرفی کرده و بدین ترتیب بعد از مشاهده بعضی اسناد و مدارک تصمیم به قبول وکالت آنها برای پیگیری این پرونده گرفته است.

او نوشته که موکلانش به او گفته اند در تاریخ هفت اکتبر ۲۰۰۸ هفت و نیم میلیارد دلار پول نقد و بیست تن شمش طلا را از طریق بار زدن بر ۳۰۸ کانتینر توسط همواپیمای باری ترانزیت ابتدا به فرانکفورت آلمان و از آنجا به فرودگاه اسن بوغای آنکارا منتقل کرده اند اما گمرک ترکیه محموله را توقیف و به بانک مرکزی این کشور فرستاده است.

آن طور که از این نامه بر می آید موکلان آقای اوزل مدارک ثبت شده ای به او داده اند که نشان از نامه نگاری آنها با بانک مرکزی ترکیه داشته و تأکید کرده اند در صورت تکذیب این موضوع از طرف ترکیه، سی دی فیلمهایی را که هنگام بار زدن محموله تهیه کرده اند در اختیار رسانه ها می گذارند و با سفر به آنکارا نشست مطبوعاتی برگزار خواهند کرد.

آقای اوزل با اشاره به این ادعاها گفته که چنین مدارکی سبب شده او واقعی بودن ماجرا را باور کند اما پس از آنکه وزیر مشاور در امور گمرک ترکیه و مدیر بانک مرکزی این کشور این موضوع را تکذیب کردند دیگر تماسی از جانب موکلانش با او گرفته نشده و حتی هزینه وکالت هم به دست او نرسیده است.

در جایی از نامه شنول اوزل هم آمده که خبری مبنی بر دستگیری آقای صفریان نسب در تهران به این وکیل ترک رسیده اما او پس از تحقیق در این باره از طریق یکی دیگر از موکلان ایرانی اش و تماس با وزارت اطلاعات ایران پی برده که این خبر نیز صحت ندارد.

آقای اوزل بعد از شرح این ماجرا از رسانه های ترکیه به خاطر "اقدام عجولانه اش" در باور این ماجرا عذرخواهی کرده و می گوید: "نمی دانم این افراد چه اهداف و منافعی را دنبال می کردند اما اکنون یقین دارم که مقاصد پلیدی داشته اند و من را بازیچه خود کرده بودند".

 او در ادامه می افزاید: "در این دوران سخت بحران مالی اقتصادی و در شرایطی که کشورم در حال گذر از موقعیت سیاسی حساسی است، از اینکه ناخواسته با گفته هایم به کشور ضربه زده ام عذرخواهی می کنم و امیدوارم خبرنگاران ترک و ایرانی به همراه تیم امنیتی دو کشور پرده از این ماجرا بردارند و حقایق را آشکار کنند".

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =