اولین واکنش دبیرکل حزب‌الله به فرافکنی‌ها درباره انفجار بیروت

سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان اظهار داشت که حادثه انفجار بیروت، «فاجعه انسانی بزرگی است» و این حزب آماده کمک به دولت برای برون‌رفت از این بحران و فاجعه است.

به گزارش فارس، «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان عصر جمعه (۱۷ مرداد) در خصوص تحولات منطقه و تحولات این کشور بعد از انفجار بندر بیروت از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد.

قرار بود سخنرانی سید حسن نصرالله چهارشنبه این هفته انجام شود که به دلیل وقوع انفجار در بندر بیروت و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از شهروندان لبنانی به جمعه موکول شد. تاکنون بر اثر این انفجار، بیش از ۱۵۰ نفر جان خود را از دست داده و پنج هزار نفر دچار مصدومیت شدند و ده‌ها نفر نیز همچنان مفقود هستند.
 

انفجار بندر بیروت، موضوع ویژه سخنرانی سید
 

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود اظهار داشت که قرار بود در سخنرانی روز چهارشنبه در مورد تحولات لبنان از اوضاع اقتصادی تا بحران سوخت در لبنان سخنرانی کند ولی به دلیل انفجار لغو شد و سخنرانی امروز مختص حادثه انفجار بندر بیروت خواهد بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان این حادثه را به بازماندگان و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و برای زخمی‌های حادثه طلب شفای عاجل کرد و ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر با همکاری همه لبنانی‌ها، بتوان پیامدهای این حادثه را که در تاریخ معاصر لبنان بی‌سابقه بوده، پشت سر گذاشت.

او گفت: «در برابر این گونه حوادث استثنائی در تاریخ لبنان نیاز به تعامل استثنائی در سطوح روانی، سیاسی و رسانه‌ای وجود دارد». سید حسن نصرالله گفت که آنچه بعد از این حادثه جلب توجه کرد همبستگی و همکاری جمعی از فراخوان برای جمع کردن کمک و ..  گرفته تا پیام‌های همدردی و همبستگی به رغم همه بحران‌های لبنان بود.
 

حزب‌الله در کنار دولت و آماده  است برای عبور از این فاجعه به آن کمک کند
 

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که این حزب و همه نیروها و کادر و تجهیزات آن در اختیار دولت است تا این بحران را پشت سر بگذارد. وی اظهار داشت که حزب‌الله آماده است در قضیه اسکان و پناه دادن به خانواده‌های بی‌پناه و تهیه مسکن جایگزین برای آن‌ها مشارکت و همکاری کند.

وی افزود: «بر طرح اسکان تأکید می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که هر خانواده‌ای که مسکن خود را از دست داده یا نیازمند ترمیم است یا فعلا به سرپناهی موقت نیاز دارد، ما آماده کمک به این خانواده‌ها هستیم. خوب نیست [برای ما] که خانواده‌ای در خیابان باشد یا اینکه احساس کند باری بر دوش کسی یا نزدیکانش شده است».
 

انفجار بیروت، فاجعه انسانی بزرگی است
 

سید حسن نصرالله با بیان اینکه فاجعه انفجار بیروت، «فاجعه بسیار بزرگ و خطرناکی» است و نتایج و پیامدهای اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی برای لبنان خواهد داشت.

او از تلاش برخی گروه‌ها و جریان‌ها در داخل و خارج لبنان برای تخریب حزب‌الله و متهم کردن این حزب به دست داشتن در این انفجار انتقاد کرد و گفت که از همان ساعات اولیه وقوع انفجار، برخی نیروهای سیاسی و رسانه‌ها شروع کردند و گفتند که این انفجار مربوط به انبار موشک‌های حزب‌الله است.
 

انفجار بندر بیروت هیچ ارتباطی به حزب‌الله ندارد
 

سید حسن نصرالله ادامه داد: «این که گفته شود انفجار بیروت ناشی از مخازن تسلیحاتی و انبارهای موشکی حزب‌الله است، نهایت ظلم و جنایت در حق ماست. ما قاطعانه و با جدیت وجود هرگونه موشک یا مواد [منفجره] متعلق به ما در بندر بیروت چه در گذشته و چه در حال حاضر را تکذیب می‌کنیم».
 

مدیریت بندر بیروت دست حزب‌الله نیست
 

وی ادعای برخی از رسانه‌ها و جریان‌ها مبنی بر اینکه حزب‌الله بندر بیروت را مدیریت می‌کرد شدیداً رد کرد و گفت که ما همواره بر این موضع خودمان مبنی بر اینکه در این انفجار دخالتی نداشتیم، تأکید خواهیم کرد.

سید حسن نصرالله اظهار داشت که موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای شتابزده در مورد این حادثه و فاجعه مبتنی بر تحریف  واقعیت‌ها بوده و بر اساس این قاعده که «دروغ بگو، تا همه باور کنند» است.
 

زمان مرهم گذاشتن بر زخم است نه تسویه‌حساب‌های سیاسی
 

وی اظهار داشت که برخی به دنبال بهره‌برداری سیاسی از حادثه انفجار هستند ولی حزب‌الله مُصر است که این شرایط و لحظات، زمان مناسبی برای تسویه حساب‌های سیاسی و حزبی نیست. سید حسن نصرالله از مردم لبنان خواست رسانه‌هایی را که اقدام به تحریم و تشویق و سوق دادن به جنگ داخلی در لبنان کرده‌اند، محاکمه کنند.

وی در پاسخ به یاوه‌گویی‌های رسانه‌های مخالف و اتهام‌زنی‌ها علیه حزب‌الله نیز گفت: «فعلاً وقت تسکین درد و مرهم گذاشتن بر زخم  است [نه نمک پاشیدن]. ما در آینده پاسخ این‌ها را خواهیم داد و اثبات خواهیم کرد که چه کسی در وهم و خیال زندگی می‌کند».
 

ضرور انجام تحقیقات شفاف و منصفانه در قضیه انفجار
 

دبیرکل حزب‌الله لبنان خواستار انجام تحقیقات شفاف در حادثه پیش‌آمده و محاکمه کسانی شد که در مسئولیت خود کوتاهی کرده‌اند. وی با بیان اینکه امکان مشارکت دادن ارتش در انجام تحقیقات وجود دارد، اظهار داشت که همه حتی ارتش و پارلمان نیز در برابر محاکمه عاملان حادثه انفجار بیروت مسئولیت دارند.
 

اگر حقیقت برملا نشود، لبنان در آینده با بحران موجودیتی مواجه خواهد شد
 

او گفت: «حادثه انفجار بندر بیروت، فاجعه‌ای نیست که در باره آن دست به سیاسی‌کاری و فرقه‌گرایی زد و اظهارات مبتنی بر وهم و خیال بر زبان آورد. باید حقیقت برملا شود بدون اینکه در این ارتباط از کسی یا گروهی حمایت شود. در غیر این صورت، ما با بحرانی به نام بحران نظام و حتی بحران موجودیتی مواجه خواهیم شد».
 

دولت با جدیت‌تمام در قضیه انفجار ورود کند
 

سید حسن نصرالله از دولت لبنان به نخست‌وزیری «حسان دیاب» خواست با جدیت تمام و قاطعانه با طبقه سیاسی تعامل کند. وی اظهار داشت که می‌توان از این بحران عبور کرد.

وی اظهار داشت: «به مردم حامی مقاومت می‌گویم که وضعیت منطقه‌ای،‌ بین‌المللی و وضعیت حزب الله کاملا متفاوت است و [نباید تحت تاثیر دروغ‌ها و شایعات قرار بگیرند] اینگونه افراد [شایعه‌پراکن] ناامید خواهند شد و به نتیجه نخواهند رسید».

سید مقاومت به مخالفان حزب‌الله و مقاومت در لبنان و خارج نیز گفت: «مقاومت با صداقت و اعتبار و قوت و موقعیت منطقه‌ای و ملی خود بزرگتر از آن است که برخی ظالمان کذاب دروغگو و تحریف‌کنندگان حقیقت و دامن‌زنندگان به جنگ داخلی صدمه‌ای به آن بزنند؛ اینها شکست خواهند خورد».
 

دولت از فرصت‌ها استفاده کند
 

دبیرکل حزب‌الله گفت که تعامل و همبستگی جهانی‌ای که در حادثه انفجار با لبنان به دست آمده فرصت خوبی برای دولت و لبنانی‌هاست تا از آن استفاده کنند و باید فرصت‌های دیگری را که این فاجعه ایجاد کرده، بحث و بررسی قرار داد.

311312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1419181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =