شرق نوشت: دولتی‌ها اعم از حسن روحانی، رئیس دفترش و مشاورش، چندروزی از مردم فرصت خواسته‌اند تا به آنها خبر خوش اقتصادی بدهند.

رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که روز سه‌شنبه در جلسه سران قوا، طرحی مورد بحث قرار گرفته که اگر این طرح در جلسه بعد به نتیجه برسد و مقام معظم رهبری موافقت کنند، گشایشی به لحاظ اقتصادی ایجاد شده و دست دولت مقداری باز می‌شود. او همچنین به یک سال آخر دولت خود اشاره کرده که زمان زیادی برای حل مشکلات است و مردم در این مدت خواهند دید که طرح‌های زیاد و بسیار مهمی افتتاح می‌شود.

پنجشنبه نیز محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، در مراسم رونمایی از محصول جدید سایپا، خبر خوشی درباره پایان تحریم‌ها داد و گفت با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم، در روزهای پایانی تحریم قرار داریم. به گزارش خبرآنلاین، واعظی گفته: «امیدواریم در ماه‌های آینده شرایط تحریمی کشور تغییر کند؛ زیرا هدف آنهایی که ما را تحریم کردند، تسلیم‌شدن ایران در سه الی چهار ماه بود؛ اما الان ۲.۵ سال گذشته است و ما در این مدت علاوه ‌بر اینکه تسلیم نشدیم، اتکای‌مان به خودمان نیز افزایش یافت. زندگی مردم سخت شده؛ اما چیزی متوقف نشده است. تحریم‌کنندگان فقط ایجاد مزاحمت کردند». او در این مراسم تأکید کرد که ماه‌های آینده وضعیت به‌مراتب بهتر می‌شود. روز جمعه نیز نوبت به حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری، رسید که در توییتی بنویسد: «قبل از هر تصمیم اقتصادی شخصی، یک هفته صبر کنید».

کنجکاوی‌ها برای حدس‌زدن اینکه قرار است در چند روز آینده چه اتفاقی رخ دهد، در فضای مجازی شروع شده است و عده زیادی از خارج‌شدن ایران از لیست سیاه FATF به‌عنوان گشایش اقتصادی نام بردند. حرف‌های چند روز پیش رئیس مجلس نیز این حدس را پررنگ‌تر می‌کرد. محمدباقر قالیباف روز پنجشنبه در سازمان صداوسیما گفته بود خبرهای خوبی در زمینه سامان‌بخشی اقتصاد و بازارهای بورس، ارز و پولی در راه است و از هفته آینده پیش‌درآمد طرح‌های جدید اقتصادی به اطلاع مردم می‌رسد و تحولی در حوزه ثبات اقتصادی مشاهده خواهد شد. او البته گفته بود نباید توقع تحول هفتگی و ماهانه داشت؛ اما اثر آن را در فصل‌های پیش‌رو خواهیم دید و مردم روند تغییر را در زندگی خود احساس می‌کنند.
بااین‌حال به نظر می‌رسد «گشایش اقتصادی» ربطی به FATF نداشته باشد؛ چراکه معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در توییتی به آن اشاره کرد و نوشت: «گرچه خبر مهم اقتصادی که رئیس‌جمهوری از آن سخن می‌گوید، درباره‌ لوایح مرتبط با FATF نیست؛ اما ای‌ کاش آنها که برخلاف نظر دولت و مجلس وقت، راه را بر آن بستند، دریابند که در گمانه‌زنی فعالان اقتصادی و شهروندان، تصویب لوایح چهارگانه و جای‌نداشتن در لیست سیاه FATF، «گشایش اقتصادی» محسوب می‌شود».
لوایح چهارگانه FATF عبارت‌اند از اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی، الحاق ایران به کنوانسیون جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) بود که با وجود تصویب لوایح الحاق ایران به پالرمو و سی‌اف‌تی در مجلس، از سوی شورای نگهبان رد شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد که همچنان تکلیف آن مشخص نشده و ایران وارد لیست سیاه شده است.
دولت یک بار دیگر به مردم وعده چرخیدن چرخ‌های اقتصادی را داده و فرصت خواسته تا از سورپرایز خود رونمایی کند؛ هرچند امید به آینده، جزء خصلت‌های نیکوی آدمی است؛ اما کاش وعده دولت مانند خبر خوب وزیر ارتباطات نباشد که در آذرماه وعده داد مردم را سورپرایز می‌کند که در نهایت در توییتی نوشت: «خانم‌ها و آقایان؛ به پست+ خوش آمدید. ما به جای صحبت چند کار انجام دادیم که از آلودگی شهرها جلوگیری کنیم. ارسال بسته با پهپاد ماشین و موتور برقی و... همچنین به این مناسبت، ارسال نامه در پست در شنبه 23 آذر رایگان است».

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1419511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =