۲ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
انواع ترازوی فروشگاهی

ترازوی فروشگاهی وسیله‌ای برای وزن کردن دقیق مواد مختلف با هدف فروش یا بسته‌بندی آنهاست؛ یا می‌توان گفت ترازوهای فروشگاهی گروه‌هایی پرفروش از ترازوی دیجیتال هستند که در فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از آنها به صورت روزمره، و بسیار زیاد است.

ظرفیت وزن کردن ترازو فروشگاهی معمولا از ۳۰ تا ۷۰ کیلوگرم است، چرا که بیشترین مواد مورد نیاز خرید روزانه مردم از این حد فراتر نمی‌رود. در کنار ظرفیت توزین ترازو فروشگاهی با مسئله دیگری نیز به نام دقت یا حساسیتدر ترازوی فروشگاهی سروکار داریم، به این معنا که یک ترازو در وزن کردن مواد مختلف تا چه حد خطا دارد، و تا چه اندازه می‌توان به درست بودن وزنی که ترازو نشان می‌دهد اعتماد کرد. توجه به این نکته ضروری است که هر چه دقت و حساسیت یک ترازو بیشتر باشد، عدد نشانگر میزان دقت در آن پائین‌تر است. انواع ترازو فروشگاهی جدید به صورت دیجیتال ساخته می‌شوند و دارای امکانات مختلف و متعددی هستند تا نیازهای مربوط به فروش کالاها را به سادگی برطرف سازند.

ترازوی علمک دار و ترازوی بدون علمک فروشگاهی

انواع ترازوی فروشگاهی دیجیتال را از دیدگاه‌های مختلف می‌توان دسته‌بندی کرد. نخستین گروه‌بندی ترازو فروشگاهی از نظر ساختار ظاهری، و علمک دار بودن یا بدون علمک بودن آن است. تفاوت ترازوی علمک دار فروشگاهی و ترازوی ساده فروشگاهی فقط در شکل ظاهری آن نیست، بلکه هر کدام از این دو نوع ترازو کاربردهای خاصی دارند که پیش از خرید هر کدام باید کاربردهای مربوط به هر یک را بدانیم. ترازوهای بدون علمک و ساده، ترازوهایی هستند که صفحه کلید و نمایشگر و سیستم سخت‌افزاری ترازو بر روی بدنه آن قرار گرفته‌اند. اما ترازوهای علمک دار به چند گروه تقسیم می‌شوند:یک گروه از ترازوها که صفحه کلید و نمایشگر آنها بر روی علمک قرار دارد؛ گروهی از ترازوها کهصفحه کلیدشان روی بدنه و فقط نمایشگر آنها روی علمک قرار گرفته است؛ و گروه دیگر کهصفحه کلید و نمایشگر کاربر بر روی بدنه، و فقط نمایشگر مخصوص مشتری روی علمک ترازو قرار گرفته است.

برای توضیح کاربرد هر کدام از انواع ترازو باید به مواد مختلفی که در فروشگاه‌ها وزن می‌شوند توجه کنیم؛ بعضی فروشگاه‌ها مثل خواروبار فروشی‌ها و شیرینی فروشی‌ها همیشه با مواد خشک سروکار دارند، اما برخی دیگر مانند فروشندگان سبزی و مرغ و ماهی با فروش کالاهای مرطوب و خیس در رابطه‌اند؛ و بهترین ترازوی فروشگاهی مورد نیاز هر یک از این دو گروه شغلی با دیگری متفاوت است. برای وزن کردن و فروش کالاهای خشک، هر کدام از دو نوع ترازوی علمک دار فروشگاهی یا ترازوی بدون علمک فروشگاهی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، که انتخاب آن به راحتی و پسند خریدار بستگی دارد؛ اما بهترین نوع ترازو برای وزن کردن کالاهای مرطوب و خیس، ترازوی علمک داری است که صفحه کلید و نمایشگر آن بر روی علمک ترازو قرار گرفته، و در نتیجه بسیاری از زیرساخت‌های سخت‌افزاری آن بر روی علمک ترازو واقع شده است تا از نفوذ آب و صدمه دیدن و ایجاد اشکال‌های الکترونیکی و الکتریکی در امان باشد.

ترازوی فروشگاهی

جنس ترازو

انواع ترازوی فروشگاهی را از نظر جنس ماده در ساخت ترازو می‌توان به ترازوهایی که با استفاده از پلاستیک فشرده و فلز ساخته شده‌اند، تقسیم بندی کرد. با نگاهی به جنس سینی ترازوها نیز می‌توان آنها را در دو گروه سینی فلزی یا استیل، و سینی پلاستیکی قرار داد؛ البته ناگفته نماند سینی شیشه‌ای نیز در بعضی از انواع ترازو فروشگاهی دیده می‌شود. سینی‌ها از نظر شکل به سینی تخت، سینی لبه‌دار سه‌طرفه، سینی لبه‌دار، و سینی گود تقسیم می‌شوند.

ترازوی پیشرفته فروشگاهی

با نگاهی به توانایی‌های ترازوی فروشگاهی می‌توان آنها را در دو گروه ترازوی فروشگاهی ساده و ترازوی فروشگاهی پیشرفته قرار داد. ترازوی فروشگاهی ساده در ساختار طراحی خود دارای بدنه، سینی توزین، صفحه کلید، و نمایشگری برای دیدن وزن، و امکاناتی نظیر پارسنگ، و تعداد حافظه محدود است؛ اما ترازوی فروشگاهی پیشرفته به نسبت امکانات پیشرفته‌ای که برای آن قرار داده شده است، دارای توانایی‌های مختلفی است. از جمله قابلیت‌های ترازو فروشگاهی پیشرفته، چاپگردار بودن آن است. ترازوی فروشگاهی دیجیتال پیشرفته علاوه بر داشتن چاپگر دارای درگاه‌های مختلف برای ارتباط با رایانه، صندوق پول، کارتخوان، بارکد خوان، و اتصال به پرینتر خارجی است. هر چه ترازوی مورد نظر پیشرفته‌تر باشد، توانایی‌های دیگری نیز به آن افزوده می‌شود. توانایی‌هایی از قبیل چاپ لیبل و تولید بارکد واقعی از آن جمله هستند. همچنین قابلیت‌هایی مانند پاسخگویی هم زمان به چند مشتری، صفر کننده اتوماتیک، ثبت ساعت و تاریخ روی فاکتور فروش، شمارش قطعه، محاسبه بقیه پول مشتری، جمع چند قلم کالا، و خاموشی خودکار از دیگر توانایی‌های ترازوی دیجیتال فروشگاهی از نوع پیشرفته است. ترازوی دیجیتال فروشگاهی توانایی‌های دیگری نیز می‌تواند داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آنها قابلیت گزارش‌گیری و حسابداری است؛ بعضی از انواع ترازو فروشگاهی دیجیتال دارای نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریت فروش هستند و برخی دیگر قابلیت نصب این نرم‌افزارها را دارند. وجود نرم‌افزارهای فروش و حسابداری، امکان تهیه و چاپ گزارش فروش روزانه، هفتگی، و ماهانه؛ یا گزارش فروش کالایی خاص، یا گزارش فروش بر اساس روزها یا ساعت‌های خاص را به کاربر و فروشگاه می‌دهد. قابلیت شبکه شدن با ترازوهای فروشگاهی دیگر نیز از جمله امکاناتی است که ترازو فروشگاهی دیجیتال پیشرفته در اختیار فروشگاه و کاربر می‌گذارد. از نظر امنیتی نیز برخی از انواع ترازو فروشگاهی دارای رمزهای ورود و حتی شناسایی کاربر با استفاده از سیستم از پیش تعریف شده هستند، تا امنیت فروش و اطلاعات ترازو تامین شود. و در کنار همه این قابلیت‌ها، نمایشگر ترازو نیز رکن مهمی در ساختار یک ترازوست که ممکن است از نوع LED یا LCD باشد. ترازوهای معمولی دارای یک نمایشگر هستند، اما ترازوهای پیشرفته‌تر، نمایشگر ویژه مشتری دارند، همچنین برخی از آنها مجهز به نمایشگرهای بزرگ‌تر و لمسی هستند. حافظه بالا برای ترازو نیز یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در پیشرفته‌ترین ترازوهای فروشگاهی است. پیشرفته‌ترین نوع ترازوی فروشگاهی در ایران به ترازو پوز فروشگاهی معروف است که علاوه بر ترازو بودن، نقش صندوق فروشگاهی و پوز بانکی را هم بازی می‌کند.

موارد استفاده ترازوی فروشگاهی

ترازو فروشگاهی دیجیتال در هر شغل غیر صنعتی استفاده می‌شود که نیاز به فروش یا وزن کردن کالا تا ۷۰ کیلوگرم داشته باشد، که طیف گسترده‌ای از فروشگاه‌های مختلف از بقالی‌ها و مغازه‌های محلی گرفته تا قصابی‌ها و لبنیاتی‌ها و انواع سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها را دربرمی‌گیرد. برای تهیه و خرید ترازوی فروشگاهی دیجیتال از بین انواع ترازوی فروشگاهی که بسیار گسترده و پرشمار هستند، ابتدا باید نیازهای مورد نظر مشخص شود و سپس به انتخاب و خرید ترازو اقدام شود. البته گزینه‌های دیگری نیز در خرید ترازو فروشگاهی دیجیتال باید مورد دقت قرار گیرند؛ گزینه‌هایی مانند برندو سازنده ترازو فروشگاهی که دارای اهمیت زیادی است.

در پایان بد نیست به نکته‌ای اشاره شود که گاهی خرید ترازو بدون در نظر گرفتن نیاز فروشگاهی مورد نظر صورت می‌گیرد. به عنوان مثال ترازویی خریداری می‌شود که دارای قابلیت‌های مورد نیاز برای شغل مورد نظر نیست، و گاهی هم ترازوی بسیار پیشرفته‌ای برای شغلی خریداری می‌شود که بسیاری از قابلیت‌هایش کاربردی برای شغل مورد نظر ندارد. از سازندگان معروف ترازوی فروشگاهی دیجیتال در دنیا می‌توان AND، Adam، Sartorius، Mettler Toledo، و Kia را نام برد و از تولیدکنندگان آن در ایران می‌توان به ترازوی محک، ترازوی پند، ترازو کمری، و ترازوی رادین اشاره کرد.

خرید ترازو

برای خرید ترازوی فروشگاهی به سایت scale.ir مراجعه نمایید

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1419657

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =