اصلاح‌طلبان تماشاچی انتخابات ۱۴۰۰؟ /خباز: سکوت بزرگان شایسته نیست

عضو حزب اعتماد ملی معتقد است اگر اصلاح طلبان زودتر در فضای سیاسی موجود تصمیم گیری نکنند، ممکن است برای طولانی مدت متضرر شوند.

به گزارش خبرآنلاین، اصلاح طلبان سردرگم و بلاتکلیفند، شورایعالی سیاستگذاری که عالی ترین نهاد تصمیم گیرنده در این جریان در دهه ۹۰ بوده است بعد از استعفای سران اصلی آن و جدا شدن برخی دیگر از چهره ها از آن عملا به کُما فرو رفته است، بزرگان این جریان و تشکل های باسابقه ای چون مجمع روحانیون هم گویی انزوا را ترجیح داده اند. رویه ای که حکایت از آن دارد انتخابات ۱۴۰۰ چندان مساله ای جدی برای اصلاح طلبان نیست و آنها زودهنگام، رقابت را به رقیب واگذار کرده اند.

>>>در همین رابطه بخوانید؛

پیشنهاد منتجب‌نیا برای تشکیل شورای ریش سفیدان اصلاحات

زیباکلام: فتاح با حضور در برنامه تلویزیونی برای انتخابات ثبت‌نام کرد/ بذرپاش و جلیلی رقبای فتاح در ۱۴۰۰ هستند

اما «راهکار اصلاح طلبان برای عبور از این مقطع چیست؟» برخی از اصلاحات و بازسازی سخن می گویند و برخی دیگر از تشکیل یک نهاد تصمیم ساز دیگر جز شورایعالی. برخی دوری چندساله از قدرت را پیشنهاد می دهند و برخی دیگر بازسازی و حضور همزمان در قدرت را. رسول منتجب نیا، عضو شاخص جریان اصلاحات اما معتقد است بزرگان و ریش سفیدان اصلاحات باید وارد گود شده و با تشکیل شورایی ۳تا ۵ نفره عنان کار را به دست گیرند. او البته تاکید دارند فعالیت و تحرک اصلی باید از سوی احزاب صورت گیرد و ریش سفیدان هادی و راهنمای مسیر باشند.

محمدرضا خباز اما معتقد است که نباید از ظرفیت جوانان اصلاح طلب غافل شد و بار کار باید بر دوش آنها باشد. او تاکید دارد مجمع روحانیون باید برای حل اختلافات بین احزاب اصلاح طلب وارد میدان شود و رئیس دولت اصلاحات نیز ظرفیت خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ به کار گیرد.

فضای بی تصمیمی بر جریان اصلاحات حاکم شده است

محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح طلب و استاندار سابق دولت روحانی، با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و همچنین در خصوص پیشنهاد تشکیل یک شورای مشورتی متشکل از ریش سفیدان اصلاح طلب برای هدایت نیروهای این جناح سیاسی، اظهار داشت: شرایط موجود را نمی‌توان یک فضای مطلوب برای اصلاح طلبان دانست، زیرا یک فضای «بی تصمیمی» بر این جریان سیاسی حاکم شده است.

دیر تصمیم گرفتن، فرقی با یک تصمیم بد ندارد

وی ادامه داد: گاهی دیر تصمیم گرفتن و حتی عدم اتخاذ تصمیم، به مثابه یک «تصیم بد» است که به نظر می‌رسد این شرایط برای اصلاح طلبان در حال وقوع است.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با خطاب قرار دادن گروه‌های سیاسی، بیان داشت: در شرایطی که مردم پس از انتخابات اسفندماه دچار نوعی از دلمردگی سیاسی شده‌اند، باید تمامی گروه‌های سیاسی کشور خود را در قبال اتفاقات پیش آمده مسئول بدانند و در مسیر تغییر این فضا حرکت کنند.

اصلاح طلبان نمی توانند نقش تماشاچی را ایفا کنند

خباز تصریح کرد: کشور در شرایط بسیار حادی قرار گرفته که شاید نظیر آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجود نداشته باشد. در این شرایط گروه‌های سیاسی نمی‌توانند نقش یک تماشاچی صرف را بازی کنند و منتظر بمانند که اتفاقی رخ خواهد.

انتخابات حداقلی زیر زبان اصولگرایان مزه کرده است

وی با خطاب قرار دادن فعالان سیاسی در جناح اصولگرا، ابراز داشت: طعم پیروزی در فضای مشارکت حداقلی مردم زیر زبان اصولگرایان مزه کرده است و آنها حتی امیدوار هستند که با ادامه همین روند کاندیدای مدنظر خود را در ۱۴۰۰ بر کرسی ریاست بنشانند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: برخی از آنها حتی اعلام می‌کنند که دیگر نیازمند به انتخابات حداکثری نیستند.

سکوت فعلی در جریان اصلاحات، شایسته یک جریان سیاسی نیست

استاندار سابق سمنان در دولت یازدهم با تأکید بر این نکته که اگر اصلاح طلبان زودتر در فضای سیاسی موجود تصمیم گیری نکنند، ممکن است برای طولانی مدت متضرر شوند، ابراز داشت: امروز شاهد هستیم که رئیس و نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری استعفا داده‌اند و دیگر بهانه‌ای وجود ندارد که بگویند برخی از این افراد در این شورا در مسیر انتخابات مانع تراشی می‌کردند. اما هنوز شاهد سکوت در بین اصلاح طلبان هستیم که این امر به هیچ عنوان شایسته این جریان سیاسی نیست.

نباید از ظرفیت جوانان اصلاح طلب غافل شویم

خباز با اشاره به پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا مبنی بر تشکیل یک شورا متشکل از ریش سفیدان اصلاح طلب، گفت: بنده به نظر ایشان احترام می‌گذارم، اما در شرایط کنونی کشور باید یک ابتکار جدید به خرج داد و جوانان را پای کار آورد.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از نظر مشورتی بزرگان و ریش سفیدان اصلاح طلب قطعا امری پسندیده و لازم است، اما نباید فراموش کنیم این جوانان اصلاح طلب هستند که مسئولیت بسیاری از کارهای اجرایی را بر گردن می‌گیرند و کار انتخاباتی را به پیش می‌برند.

پیشنهاد جدید به احزاب اصلاح طلب

این فعال سیاسی اصلاح طلب با ارائه یک پیشنهاد، عنوان داشت: امروز بیش از ۳۰ حزب اصلاح طلب در حال فعالیت هستند، بنده پیشنهاد می‌کنم هر حزب یک نماینده از درون تشکیلات خود انتخاب  و معرفی کرده و در مسیر این گزینش نیز افرادی را در نظر بگیرد که کمترین حاشیه را دارند تا جناح مقابل نتواند بر اساس حضور آنها موج سواری سیاسی کند.

انتظار اصلاح طلبان از رئیس دولت اصلاحات

خباز گفت: همه انتظار دارند در وضعیت موجود آقای سید محمد خاتمی وضعیت اصلاح طلبان را همانند گذشته سامان بدهند. زیرا ایشان همچنان محبوبیت بسیار بالایی در میان مردم دارند و در جناح اصلاحات نیز فردی کاملا مقبول هستند.

مجمع روحانیون مقدمات اشتراک نظر بین احزاب اصلاح طلب را فراهم کند

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص جایگاه «مجمع روحانیون مبارز» نیز، تأکید کرد: آقای خاتمی در جایگاه ریاست مجمع روحانیون مبارز قرار دارند و انتظار داریم از سمت آن جریان سیاسی نیز یک نفر معرفی شده تا مقدمات اشتراک نظر بین احزاب اصلاح طلب فراهم شود. نباید فراموش کنیم افرادی در مجمع روحانیون مبارز حضور دارند که زمانی مورد تأیید امام راحل(ره) بودند و پس از آن نیز در این در بسیاری از سمت‌های مهم خوش درخشیده‌اند.

وی با تأکید مجدد بر محور قرار گرفتن رئیس دولت اصلاحات در همگرایی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۰، ابراز داشت: آقای خاتمی امروز در جایگاهی قرار گرفته‌اند که می‌توانند همه احزاب و شخصیت‌های اصلاح طلب را گرد هم بیاورند. زیرا تا سال ۱۴۰۰ زمانی باقی نمانده و نباید فرصت کوتاه تا سال آینده را از دست داد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با یادآوری دوران دولت اصلاحات، بیان داشت: آقای خاتمی فردی توانمند است، ایشان دولت خود را در شرایط بسیار سخت به پیش برد و امروز نیز می‌توانند جناح سیاسی متبوع خود را هدایت کنند. هرچند بخشی از جریان سیاسی کشور با وجود این خدمات، به ایشان جفا کردند.

اصلاحات نیازمند پوست اندازی جدی است

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده همچنان معتقدم اصلاح طلبان نیازمند یک پوست اندازی جدی هستند. اما این جریان سیاسی دارای ظرفیت بسیاری بالایی است که بر اساس آن می‌توان بار دیگر در ذیل هدایت بزرگان این جریان، به وحدت رسید.

خباز در پایان گفت: نباید خود را مشغول اسامی خاصی همچون شورای عالی سیاستگذاری و یا محفل‌های دیگر کنیم، بلکه امروز نیاز داریم بار دیگر حول یک رهبر قوی همانند آقای خاتمی بنشینیم و برای آینده کشور و جناح سیاسی خود، تلاش کنیم.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1419843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AU ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    23 2
    تمومه ماجرا