۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
انتقاد ترکیه از رفتار مکرون در لبنان

ایسنا نوشت: مقام‌های ارشد ترکیه، سفر اخیر امانوئل ماکرون به بیروت را نشانه استعمار دانسته و او را به عنوان "کودک نازپرورده" که تلاش دارد خودش را به جهان اثبات کند، مورد تمسخر قرار دادند.

 به نقل از میدل ایست آنلاین، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پنجشنبه گذشته بعد از انفجار مرگبار در بندر بیروت که دست‌کم ۲۰۰ کشته و حدود ۶۰۰۰ زخمی و شهری نیمه ویران بر جای گذاشت، به پایتخت لبنان سفر کرد.  

ماکرون در جریان این سفر خطاب به مردمی که از او درخواست کمک داشتند، کشورهای منطقه‌ای نظیر ترکیه را به تلاش برای ارتقای منافع خودشان در لبنان به بهای این کشور متهم کرد. او گفت: اگر فرانسه نقش خودش را ایفا نکند، ایران، ترکیه و سعودی‌ها در امور داخلی لبنان مداخله می‌کنند و منافع اقتصادی و ژئوپولتیکی آنها احتمالا ضرری برای لبنان است.

فرانسه در پایان جنگ جهانی اول و سال ۱۹۲۰، لبنان را که پیش از آن بخشی از سرزمین شام تحت حکمرانی امپراتوری عثمانی بود، تا سال ۱۹۴۳ تحت‌الحمایه خود داشت. ماکرون روز پنجشنبه وعده داد تا یک "پیمان سیاسی جدید" برای لبنان ایجاد کند.

فوآت اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه که اول هفته به نشانه همبستگی با لبنان به این کشور سفر کرد، در مصاحبه با روزنامه صباح گفت: آنکارا طبق تمایلات ماکرون سیاست‌هایش را تعیین نمی‌کند. این در واقع فرانسه است که در سیاست داخلی لبنان مداخله دارد. نباید ماکرون را چندان جدی بگیریم. او همانند کودکی نازپرورده در این منطقه است.

معاون رئیس جمهوری ترکیه، فرانسه را به اجرای سیاست خارجی‌اش بر مبنای چشم‌انداز استعماری متهم کرده و افزود، ترکیه به جای آن در مکان‌هایی نظیر آفریقا برای تامین کمک انسان‌دوستانه بدون هیچگونه ملاحظات اقتصادی فعالیت می‌کند. او گفت: اصلی‌ترین تفاوت میان دو کشور استعمارگرایی است.

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1420827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =