۱ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
فلج سیستم ایمنی در موارد شدید کووید ۱۹

ایرنا نوشت: محققان دانشگاه استنفورد دریافتند سیستم ایمنی بدن در موارد شدید کووید ۱۹ فلج می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری ساینس، در این تحقیقات واکنش ایمنی ۷۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و ۶۹ فرد سالم مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و محققان توانستند مقادیر قابل توجهی از مولکول‌های ایجاد کننده التهاب را در خون بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی کنند.

سه مورد از این مولکول‌ها با التهاب ریه در سایر بیماری‌ها ارتباط دارند اما پیش از این در بیماران مبتلا به کووید مشاهده نشده‌اند و به اعتقاد محققان ممکن است هدف مناسبی برای روش‌های درمانی جدید باشند.

همچنین محققان توانستند مقادیر زیادی از ضایعات باکتری‌ها مانند دی ان ای و مواد تشکیل‌دهنده دیواره سلولی را در خون بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی کنند.

بر اساس این تحقیقات هرچه میزان این ضایعات در خون بیشتر بود، وضعیت بیمار وخیم‌تر و عوارض آن نیز شدیدتر دیده شد.

مهمترین یافته تحقیقات این است که با تشدید بیماری، سیستم ایمنی بدن فلج می‌شود و به جای برانگیخته شدن در اثر حضور ویروس و باکتری، سلول‌های سیستم ایمنی دچار نوعی سستی می‌شود.

این تناقض که مقادیر زیادی از سلول‌های عامل التهاب در خون بیماران کووید وجود دارد اما سیستم ایمنی این سلول‌ها را تولید نمی‌کند، باعث شد که محققان نتیجه‌گیری کنند مولکول‌های عامل التهاب در بافت‌های دیگر بدن و به احتمال زیاد در ریه‌ها تولید می‌شوند.

این مطالعه هدف مناسبی برای دستیابی به روش‌های درمانی جدید برای کووید ۱۹ است.
ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

گزارش کامل اسن تحقیقات در نشریه Science ‌منتشر شده است.

۴۷۲۳۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1420915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =