۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
در گفتگوی تلفنی پوتین و مکرون چه گذشت؟

ایرنا نوشت: روسای جمهوری روسیه و فرانسه در گفت وگوی تلفنی در خصوص اوضاع بلاروس، مساله لبنان و اوکراین تبادل نظر کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون اوضاع لبنان را با توجه به تدابیر بکار گرفته شده ازسوی روسیه و فرانسه برای کمک به مردم این کشور پس از انفجار در بندر بیروت بررسی کردند. 

مکرون، برداشت ها و مشاهدات خود از سفر اخیرش به لبنان و نیز نتایج کنفرانس وبیناری روز ۹ اوت که این کشور برای کمک جامعه جهانی به مردم لبنان برگزار کرد را تشریح کرد.

رئیس جمهوری روسیه در مورد اوضاع سیاسی داخلی لبنان بر موضع کشورش در حمایت از وحدت ملی و استقلال و حق حاکمیت این کشور تاکید کرد. 

در گفت وگوی تلفنی بر ضرورت حل تمام مسائل لبنان توسط طرف های لبنانی بر اساس گفت وگوهای سازنده و بدون مداخله خارجی تاکید شد.

در انفجار اخیر بندر بیروت که عامل آن جاسازی هزاران تن ماده شیمیایی نیترات آمونیوم اعلام شد، ۱۶۵ نفر جان باخته و بیش از ۶ هزار نفر زخمی شدند.

پس از این حادثه آمریکا و برخی متحدان غربی و منطقه ای این کشور تلاش هایی را برای مداخله در امور داخلی لبنان و استفاده از وضعیت کنونی برای اعمال فشار بر جنبش حزب الله لبنان آغاز کردند. 

پوتین و مکرون در ادامه این گفت وگوی تلفنی در مورد اوضاع بلاروس پس از انتخابات ریاست جمهوری به تفصیل گفت وگو کردند.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز یکشنبه برگزار شد و در آن الکساندر لوکاشنکو به پیروزی رسید و مخالفان دولت وی، به خیابانها ریخته و ادعا کردند که در انتخابات تقلب شده است.

در جریان اعتراضات و سرکوب آنها در سه روز اخیر در مجموع بیش از سه هزار نفر دستگیر شدند و یک نفر هم کشته شده است.

روسای جمهوری روسیه و فرانسه در ادامه گفت وگوی تلفنی در خصوص مناقشه در اوکراین تبادل نظر کرده و امضای سندی برای تقویت آتش بس در منطقه دونباس که روز ۲۲ جولای در نشست گروه تماس در مینسک امضا شد را مثبت ارزیابی کردند.

پوتین بار دیگر بر اهمیت اجرای تعهدات اوکراین در چارچوب توافقنامه مینسک ازجمله برقراری گفت وگوهای مستقیم بین کییف و مناطق دونتسک و لوگانسک به منظور تعیین موقعیت حقوقی دونباس تاکید کرد.

دو طرف توافق کردند به تماس های خود در چارچوب گروه چهار نورماندی برای حل مساله اوکراین ادامه دهند. 

در ادامه بیانیه کاخ کرملین آمده است: در رابطه با دستور کار دوجانبه و مقدمات برای سفر احتمالی رئیس جمهوری فرانسه به روسیه، دو طرف بر علاقه مندی دوجانبه برای گسترش روابط در عرصه های سیاسی، اقتصادی-بازرگانی و انسانی و بکار گرفتن اقدامات برای تحکیم ثبات و امنیت اروپایی تاکید کردند. 

 پوتین و مکرون بر همکاری دو کشور برای مقابله با ویروس کرونا ازجمله باتوجه به ثبت واکسن کرونا در روسیه برای پیشگیری از این بیماری تاکید کردند.  

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1421089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =