هشت رییس دادگستری، هفت دادستان و چهار رییس دادگاه در همدان تغییر کرد

رئیس‌کل دادگستری استان همدان گفت: تاکنون هشت رییس دادگستری، هفت دادستان و چهار رییس دادگاه تغییر کردند که به علت ساکن بودن این افراد در محل خدمت شاهد رضایتمندی مردم و ارتقای عملکرد مجموعه قضایی استان هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از همدان ؛ دکتر محمدرضا عدالتخواه با اعلام اینکه به دنبال راه‌اندازی ستاد تالیف قلوب در استان همدان، از سال گذشته تاکنون ۱۰ قتل عمد به سازش و گذشت تبدیل شده است، افزود: به دنبال دستور رییس قوه قضاییه در زمینه تعیین تکلیف پرونده های معوق، شمار این قبیل پرونده‌ها از ۲۲ هزار ۴۴۱ فقره به ۹ هزار و ۸۸۵ فقره رسیده یعنی ۵۶ درصد آنها مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری استان که در حضور رئیس دیوان عالی کشور و در آیین رونمایی سامانه ارزشیابی آرای بدوی "ساآب" در استان همدان سخن می گفت، خاطرنشان کرد: ستاد تالیف قلوب متشکل از افراد خیر، با نفوذ و متدین است و در ذیل آن کمیته معتذرین و کمیته مصلحین در مساجد، دانشگاه ها، کارخانه ها، هیات های مذهبی و ورزشگاه ها راه اندازی شده است.

وی در گزارشی مبسوط از وضعیت دستگاه قضایی استان، گفت: استان همدان دارای ۱۸ حوزه قضایی با ۲۳۰ قاضی است که ۷۳ درصد آنها بومی هستند و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۲.۷ قاضی داریم و در مجموع ۹۹۲ کارمند در دادگستری استان همدان فعالیت دارند.

رئیس کل دادگستری استان همدان اضافه کرد: همسو با نگاه تحولی رییس قوه قضاییه مبتنی بر بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، در انتخاب روسای دادگستری شهرستان ها و دادستان‌های عمومی و انقلاب استان اقدام شد.

عدالتخواه با بیان اینکه جوانگرایی، کارایی و روحیه انقلابی در انتصاب ها مورد توجه است، افزود: علاوه بر این مولفه ها، سکونت مسوولان قضایی در شهرستان محل خدمت به منظور پیشگیری از تردد آنها و اشراف کامل آنها به حوزه محل خدمت لحاظ شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: از تیرماه ۹۸ تا تیرماه امسال، دادگاه تجدید نظر از ۱۱ به ۱۷ شعبه ارتقا یافت و پیشتر این شعب ماهانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ پرونده را بررسی و مختومه میکردند که با راه اندازی شعب جدید، تعداد پرونده های موجود در دادگاه‌های تجدید نظر از ۲ هزار و ۲۷۵ نفر در تیر سال گذشته به یک هزار و ۳۲۸ فقره کاهش یافته است.

عدالتخواه ادامه داد: دادگاه کیفری یک نیز از یک به ۲ شعبه اختصاصی افزایش یافت و از موجودی ۱۵۷ پرونده به ۱۶۹ فقره رسیده است همچنین میزان پرونده های موجودی در دادگاه کیفری ۲ نیز از ۶ هزار و ۸۳۵ فقره در تیر سال گذشته به پنج هزار و ۳۷۰ فقره رسیده است.

وی یادآور شد: تعداد پرونده‌های موجود در دادگاه‌های حقوقی نیز از ۱۰ هزار و ۲ فقره هم اینک به ۹ هزار و ۷۳۶ فقره تقلیل یافته است و دادگاه‌های مرکز استان از ۱۰ شعبه با وارده ۱۸۰ پرونده به ۱۴ شعبه افزایش و شمار پرونده های وارده نیز کاهش یافت.

رییس کل دادگستری همدان ادامه داد: تعداد پرونده‌های موجود در اجرای احکام مدنی ۱۶ هزار و ۹۰ فقره بود و هم اینک به ۱۴ هزار و ۵۳۶ فقره رسیده است.

عدالتخواه با بیان اینکه برنامه محوری در دستور کار دستگاه قضایی استان است اظهار داشت: در راستای برنامه کمی شعبه محور با همفکری و برنامه ریزی های صورت گرفته برای هر یک از قضات برنامه تدوین شده و آنها مشخص است که انتهای سال باید چه عملکردی داشته باشند.

رییس کل دادگستری همدان ادامه داد: همچنین در راستای برنامه کیفی قاضی محور نیز برای قاضی برنامه مشخص وجود دارد و عملکرد قاضی بر اساس کیفیت کار بررسی می شود و در این مرحله کاری به سمت فرد نداریم بلکه کارنامه قضایی فرد مورد توجه است.

عدالتخواه گفت: ۲۵ هزار و ۵۳۲ پرونده قضایی سال گذشته در این استان مختومه شده که شامل نقض ۱۴ درصد پرونده‌ها در دادگاه تجدید نظر، ۶۲ درصد اقدام شده و مابقی سایر کارها صورت گرفته است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1421418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =