«پنج شنبه‌هایِ امیدبخش» دولت در روزهای سخت تحریم و کرونا

دولت دوازدهم با وجود آنکه شرایط سختی را می گذارند اما تمام تلاش خود را برای توسعه کشور و متوقف نشدن چرخ اقتصاد به کار گرفته است.

نیلوفر مولایی: ۵ ماه از سال ۹۹ می گذرد. سالی که آغاز آن با یک وعده خاص از سوی رئیس جمهور همراه شد و فقط ۲۷ روز تا تحقق آن وعده طول کشیدآنجا که گفت؛ «سال ۹۹ سالِ افتتاح طرح‌های بزرگ، سال رونق با کمک همه مردم در بخش اقتصاد و سال تحول در زندگی مردم و روابط اقتصادی ما با جهان و تعاملات ما با همسایگان ما خواهد بود.» این جمله بیانگر همان قولی است که روحانی  در پیام نوروزی خود به مردم داد.

رئیس جمهور در ۴ فروردین ماه نیز با تاکید دوباره بر افتتاح طرح های مهم گفت:«سال ۹۹  سال افتتاح طرح های مهم در ایران اعلام می کنم ما تا پایان سال شاهد افتتاح طرح های بسیار مهم در زمینه های مختلف در کشور خواهیم بود و از هم اکنون نیز باید فهرست این طرح‌ها به اطلاع مردم برسد و مسئولان هم باید همه توان خود را نیز بکار بگیرند تا این طرح به ثمر بنشیند.» 

روزهای سختِ دولت

از اواخر فروردین ۹۹ که هنوز از نقطه اوج اول کرونا عبور نکرده بودیم، رییس جمهوری در ارتباط ویدیو کنفرانسی، طرح‌های مختلفی را در بخش مسکن، نیرو، ارتباطات، صنعت و معدن و کشاورزی و نفت و گاز افتتاح کرد که از آن به عنوان «کاروان پنجشبه‌های افتتاح» یاد می‌شود و بنابر گفته رئیس دولت تدبیر و امید در شرایط عادی صورت نمی گیرد. 

حرکت امید بخش کاروان تدبیر

این روزها دولت دوازدهم در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زیادی است و در نبرد با ۲ جبهه داخلی و خارجی است. «تحریم و کرونا» نیز بحران و درددسرهای زیادی را برای اقتصاد کشور، همچنین معیشت و زندگی مردم ایجاد کرده اند. ترامپ و دوستانش از یک سمت و تندروها و دلواپسان داخلی هم از سویی دیگر با ایجاد تحریف و قلب حقایق، به دنبال ایجاد دردسر برای دولت تدبیر و امید هستند؛ با این وجود کابینه ی حسن روحانی با افتتاح طرح های ملی در بخش های مختلف تلاش می کنند تا با روند توسعه و پیشرفت کشور از مرحله تمرکز بر تولید و اشتغال و رونق تولید یک گام فراتر بروند تا کرونا، تحریم ها و .. نتواند چرخ اقتصاد و تولید و صنعت کشور را متوقف کند.

در واقع روحانی سعی دارد تا با بهره برداری از این طرح ها علاوه بر رونق توسعه این پیام را به آمریکا و اسرائیل برساند که ملت ما همیشه پیروز است و در برابر مشکلات ایستادگی می‌کند و سرزمینمان هر روز آبادتر خواهد شد.

مهم ترین و استراتژیک ترین طرح هایی که افتتاح شد

طرح‌های طرح‌های صنعتی، زیربنایی، ورزشی، درمانی و فرودگاهی به ارزش بالغ بر ۲۳۵۰ میلیارد ریال از نخستین برنامه‌هایی بود که در سال ۹۹ با دستور رییس جمهوری کلید خورد. پویش طرح های ملی در اردیبهشت ماه به سراغ استان فارس رفت و طرح‌های صنعتی، زیربنایی، ورزشی، درمانی و فرودگاهی به ارزش بالغ بر ۲۳۵۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای بیش از ۲ هزار نفر در این استان به بهرده برداری رسید.

در خرداد ماه روحانی یک طرح مهم گازی را کلید زد و عملیات نصب پایه سکو و اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ منطقه پارس جنوبی با اعتبار ۱۵۰۰ میلیون دلار با دستور رییس جمهور آغاز شد. روحانی درباره اهمیت این طرح و همچنین تاخیر در بهره برداری آن گفت:« در پارس جنوبی کاری که بنا بود انجام دهیم انجام دادیم و فقط این فاز ۱۱ باقیمانده که یک مقداری معطل شده ایم به خاطر اینکه با حضور شرکت‌های خارجی این کار انجام بگیرد. دلیل اینکه ما منتظر آنها بودیم و می‌خواستیم با همکاری آنها انجام دهیم یک هدف خیلی مهم داشتیم. الان خودمان شروع کردیم فرانسوی‌ها و چینی‌ها کنار رفتند و ما خودمان ادامه می‌دهیم منتها یک طرحی داشتیم و آن طرح فشارافزایی بود در چاههای پارس جنوبی، چارچوب آن طرحی بود که با مشارکت شرکت‌های بزرگ فرانسوی و چینی راحت‌تر به آن می‌رسیدیم این جزو طرح‌های مهم ما در این منطقه است ، ما باید در چاههای گاز در این منطقه حفظ فشار کنیم والا افت فشار و افت تولید، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.» 

استراتژیک ترین افتتاح دولت در تیرماه

اما استراتژیک ترین طرح دولت دوازدهم در تیرماه بهره برداری شد. رئیس جمهور در مراسم احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران با بیان آنکه موضوع استراتژیک بودن این طرح این است که بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت خود توانستند راه دومی ایجاد کنند تا در یک شرایط روز خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفت را از طرق دیگر صادر کنند و تنها کشوری که این وسط مانده بود و اگر روزی تنگه هرمز به دلیلی بسته می شد، گفت: صادرات نفتش به طور کامل متوقف می‌شد، جمهوری اسلامی ایران بود. یعنی این شعاری که ما می‌دادیم ما در کنار تنگه هرمز هستیم و آبراه در اختیار ما است، این حرف کاملا درست بود اما برای روز مبادا مشکل عظیمی برای خود ما بوجود می‌آمد که از این مشکل عبور کردیم.

وی همچنین ادامه داد: این طرح را خدمت رهبر معظم انقلاب توضیح دادم که فرمودند این استراتژیک‌ترین طرح دولت شماست، این طرح مهمترین طرح، نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ امنیت ملی و انرژی است. این طرح می‌تواند به مشتری‌های ما کاملا اطمینان دهد که در هر شرایطی می‌تواند نفت ما را برداشت کند بنابراین با آغاز این طرح امروز روز اعتماد خریداران ما است.

* در جدول زیر به طرح هایی که از ابتدای سال تا کنون افتتاح شده، آمده است؛

تاریخ

طرح های افتتاح شده

اظهارات رئیس جمهور

۹۹/۰۱/۲۸

افتتاح چندین طرح بزرگ و مهم صنعت آب و برق استان تهران به ارزش ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان

* امسال، سال سختی است و همانطوری که بارها گفتم با ۲ ویروس در حال جنگ هستیم؛ با ویروس تحریم و با ویروس کرونا؛ اما در عین حال همه تلاش‌مان را بکار می‌گیریم که سختی مردم را بکاهیم و مردم ما علی‌رغم اینکه سال سختی است، بتوانند به طور نسبتاً مطلوب زندگی را بگذرانند؛ امسال برای همه دنیا سال سختی است و برای ما سختی مضاعف دارد.

* خوشحالم که امروز اولین قدم را در بخش افتتاح و تولید پروژه‌ها برداشتیم و این روند تا پایان سال ادامه خواهد یافت و مردم عزیز مطمئن باشند که همه اعضای دولت، شرکت‌ها، نهادها و همه بخش‌ها اعم از خصوصی، دولتی و عمومی لحظه ای نیست که فعالیت خودشان را متوقف کرده باشند یا متوقف کنند؛ با همه پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت خودشان را ادامه می‌دهند.

۹۹/۰۲/۰۴

* بهره برداری طرح‌های صنعتی، زیربنایی، ورزشی، درمانی و فرودگاهی با ارزش بالغ بر ۲۳۵۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی برای بیش از ۲ هزار نفر در استان فارس

* بهره برداری از مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، گزارش تحولات عظیم کشور در حوزه صنایع معدنی 

* بهره برداری از مجتمع ورزشی شهید سپهبد قاسم سلیمانی در لامرد فارس 

بهره برداری از ۴ طرح زیربنایی و عمرانی در استان فارس

*  همه ما در دولت تلاش می کنیم که کلام رهبر معظم انقلاب که سال جهش تولید است، این کلام را در عمل اجرایی و عملیاتی کنیمیقین دارم که بقیه ارگان‌ها، نیروهای مسلح، بخش خصوصی و همه برای اجرای این کلام رهبری تلاش می کنند و امیدوارم که بتوانیم به طور متناوب طرح‌هایی را که نهایی می‌شود را در طول سال افتتاح کنیم.

*  مردم عزیز ما باید بدانند که این پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود پروژه یک میلیارد دلاری است یعنی یک میلیارد دلار در این پروژه هزینه شده و امروز فاز اول آن افتتاح می شود و امیدوارم به طور متناوب قدم های بعدی در این پروژه برداشته شود تا پایان سال ۹۹ بتوانیم ان شاءالله به تولید کامل برسیم.

* تلاش موفق سپاه پاسداران برای پرتاب ماهواره، این اقدام را برای مردم عزیز ایران اسلامی مبارک استاین اقدام نشان دهنده ارزشمند بودن همه تلاش های پیگیر در این شرایط سخت استاین اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنیا نشان داد علیرغم سختی و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، فعالیت‌های تولیدی و سازندگی ما ادامه پیدا می‌کند.

* در سال جهش تولید همه توان دولت را به کار می گیریم تا این کلام مقام معظم رهبری را در عمل اجرایی و عملیاتی کنیم.

۹۹/۰۲/۱۱

*بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در استان ایلام

* در بورس شاهد تحول و رشد بی‌نظیر بودیم که مردم عزیز و آن ۲ میلیون نفری که در داخل بورس فعال هستند از این تحول هم خوشحالند و هم سود فراوانی شامل حال آنها شده است. ما هم بسیار خوشحالیم که مردم در شرایط بهتری باشند. طرح‌های بسیار مهمی در هفته‌های پیش‌رو در بورس عرضه خواهد شد و طرح‌های بسیار مهمی هم در ماه‌های پیش رو عرضه خواهد شد.

*مقام معظم رهبری با آزاد شدن سهام عدالت موافقت کردند که برای مردم بسیار مهم است. آنهایی که دارای سهم یک میلیونی هستند اگر بخواهند سهمشان را در معرض فروش قرار بدهند رقم قابل ملاحظه‌ای در اختیارشان قرار می‌گیرد و آنهایی که می‌خواهند نگه دارند و می‌توانند نگه دارند و شاید بهتر باشد، سود خوبی هم شامل آنها می‌شود، هم امسال که سودش مربوط به پارسال است و سال آینده که سود امسال است.این هم قدم مهمی بود که با دستور مقام معظم رهبری در زمینه مسأله بورس برداشته شد.

۹۹/۰۲/۱۸

* بهره برداری ۴ طرح ملی صنعت مس ایران با سرمایه گذاری بالغ بر دو هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی برای بیش از ۲۰۰ نفر در استان کرمان

*  افتتاح طرح احداث کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس شهر بابک خاتون آباد

* توصیه من این است که سهام ایمیدرو در بورس واگذار شود، بورس استعداد بسیار زیادی دارد آنچه امروز در بورس تهران مشاهده می کنیم این است که سرمایه قابل ملاحظه‌ای وارد شده است می‌توان این سرمایه‌گذاری‌ها به چندین برابر افزایش داد. زنده ماندن و تحرک بورس در گرو این است که سهام جدید وارد بورس شود.

* امسال قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شد سهام عدالت نیز ان‌شاءالله در بورس عرضه خواهد شد. این سهام به ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور تعلق دارد افرادی که مایل باشند می توان آن را فروخته و افرادی که بخواهند می‌توانند نگه دارند .

 * که اکثریت سهام عدالت مربوط به شرکت‌های مهم دولتی است، این سهام بسیار ارزشمند است و به راحتی در بازار بورس فروش خواهد رفت. باید مسئولان وزارت اقتصاد تلاش کند این موضوع به مردم توضیح داده شود.  از وزیر اقتصاد می‌خواهم که این کار را هر چه سریعتر ساماندهی کند راه های مختلفی در این زمینه وجود دارد که مردم به راحتی بتوانند سهام خود را بفروشند و پول آن را به هر مصرف که می‌خواهند برسانند.

*سالهای ۹۷ تا ۹۹ سال‌های بسیار سختی بوده و تحریم بسیار شدیدی بر مردم ما اعمال شده و الحمدالله آن ایمان، نشاط، ایستادگی و مقاومت کارگران و کشاورزان و همه کارآفرینان جامعه مانع شده که دشمنان به اهداف‌شان برسد.

۹۹/۰۳/۰۱

* بهره برداری سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳ در شهرستان زهک با ظرفیت آبگیری ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه با هدف کمک به مدیریت بهینه منابع آب چاه نیمه، جداسازی منابع شرب و کشاورزی، مدیریت حجم مخازن و کاهش تبخیر چاه نیمه‌ها و با اشتغالزایی برای ۱۷۰ نفر 

* افتتاح طرح احداث خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ نیز با کانال تقرب به طول ۲ هزار ‌و ۲۰۰ متر و با هدف تامین آب کشاورزی هامون، نیمروز، زابل و ۶۲ درصد آب اراضی دشت سیستان، افتتاح شده است.

* بهره برداری طرح جامع ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان در زابل به منظور لایروبی ۲۶ میلیون متر مکعب در بیش از ۲۰۰ کیلومتر و ساماندهی ۲ میلیون متر مکعب با هدف افزایش ظرفیت آبگیری رود سیستان، افزایش آبگیری انهار، مدیریت بهینه رسوب و افزایش سهم آب ایران

* آغاز عملیات نصب سکو و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی 

 

* این سه پروژه بسیار برای ما اهمیت دارد بویژه اینکه آب شرب بخش بزرگی از مردم این استان از زاهدان و زابل و زهک و هیرمند و همچنین ۹۳۰ روستای منطقه را تامین می کند و از این نظر، طرحی مهم و بزرگ برای ما است.

*{ با اشاره به اجرای این سه طرح با هزینه ۳۵۶ میلیارد تومان}: مساله دوم اینکه گفته شد ۶۰ درصد آب کشاورزی ۴۶هزار هکتار اراضی استان در چاه‌نیمه چهارم تامین می‌شود و این طرح هم خیلی مهم است و طرح سوم نیز هم طرح امنیتی و هم طرح توسعه‌ای است برای اینکه لایروبی این مسیل‌ها و رودخانه‌ها باعث می‌شود که مردم ما هنگام وقوع سیلاب ها در خطر نباشند و  از سوی دیگر از این سیلاب‌ها به خوبی استفاده و بهره‌برداری شود.

* ما در فاز ۱۱ پارس جنوبی مقداری معطل شدیم تا با حضور شرکت‌های خارجی اینکار انجام شود، دلیل این تاخیر طرح فشار افزایی در چاه‌ها بود و اینکه با شرکت‌های فرانسوی و چینی راحت‌تر به آن می‌رسیدیم اما آنها رفتند.

* ملت عزیز ما بدانند تحریم و فشار شدید و بی‌سابقه بر حرکت ملت ما نمی‌تواند تاثیر بگذارد. آمریکا نمی‌تواند ملت ما را به زانو دربیاورد، دلیلش این طرح‌هایی است که در سال ۹۹ بعد از دو سال و چند ماه تحریم شدید داریم اجرا و پیاده می‌کنیم.

۹۹/۰۳/۰۸

*رونمایی از طرح های پیشران اقتصاد دیجیتال

* در مسیر کاروان هر پنجشنبه یک افتتاح بزرگ، امروز به مقصد اقتصاد دیجیتال رسیدیم، البته بخش بزرگی از اقتصاد ما به نحوی دیجیتال است، اما اقتصاد دیجیتال به آن مفهومی که در دنیا مطرح است، یک فضا و فرصت بسیار مهمی برای مردم عزیز کشور است

* در مورد اقتصاد سنتی که اینجا «اقتصاد نفتی» به آن گفته شد، می خواهم به مفهومی فراتر اشاره کنم؛ اصولا اقتصاد سنتی در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است و کشاورزی کشور ما نیز یک تحول بزرگ در اقتصاد دیجیتال خواهد داشت.

۹۹/۰۳/۱۵

بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان بوشهر و آذربایجان غربی

* افتتاح‌ها پاسخ قاطعی به آمریکا و اسرائیل جنایتکار است که در طول تاریخ علیه ملت ما و نشاط مردم ما تلاش می‌کنند، در شرایطی قرار داریم که آمریکا در یکی از بدترین وضعیت تاریخ این کشور قرار دارد و می‌بینیم چه ظلم بزرگی به سیاه پوستان این کشورمی‌شود.  

*مهاجران و به مردمی که از لحاظ سیاسی امروز کاخ سفید و تفکر ساکنان آن را رد می کنند چه ظلم بزرگی می‌شود.

*ماجرای «جورج فلوید» به عنوان یک ماجرای جهانی، داستان عجیبی است و رابطه انسان‌ها با هم را می‌رساند. یک مظلوم وقتی در دنیا کشته می‌شود  همه جهان به حرکت در می آید. و نشان می‌دهد که ما هنوز تا رسیدن به تمدن جهانی و بشری که مورد توجه انبیاء ‌و پیامبر عظم‌الشأن اسلام بوده بسیار فاصله داریم

۹۹/۰۳/۲۲

بهره برداری ازچند طرح‌ بزرگ صنعتی و معدنی در استان‌های اصفهان و خراسان رضوی را با سرمایه گذاری بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان:  فاز اول واحد تولید کنسانتره سنگ آهن صنایع معدنی فولاد سنگان با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و واحد تولید گندله آهن شرکت توسعه فراگیر سناباد با ظرفیت تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن گندله آهن در استان خراسان رضوی و طرح‌های جدید گروه صنعتی انتخاب شامل طرح بزرگ "افزایش ظرفیت تولید یخچال فریزر" با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه و طرح "بومی سازی اجزا و قطعات لوازم خانگی" در استان اصفهان

* این افتتاح‌ها در شرایط عادی صورت نمی‌گیرد و درشرایط کرونا و تحریم شدید صورت می‌گیرد. این که روز عید و روز ۱۳ فروردین صنایع ما درحال فعالیت بودند،بسیار امر مهم و ارزشمندی است.در دو ماه اول سال ۹۹ علی‌رغم اینکه اوج همه‌گیری کرونا در کشور بود به نسبت دو ماه اول سال گذشته در برخی بخش‌های تولید افزایش ۱۵۰ درصدی داشتیم که نشان می‌دهد کرونا مانع افزایش تولید در کشور نشده است.

*البته تحریم به ما فشار می‌آورد و کار ما را سخت می‌کند؛ همین اینکه مدیران واحدهای تولید تقاضای تخصیص ارز بیشتری هستند تا بتوانند سرعت تولید را افزایش دهند نشان می‌دهد که دشمن نتوانسته ما را از خودمان باز دارد و ما را تسلیم کند.

۹۹/۰۳/۲۹

*  افتتاح و آغاز عملیات طرح‌های زیربنایی ملی در حوزه راه و شهرسازی در استان‌های البرز، ایلام و مازندران

* امروز حمل و نقل مثل همیشه کار مهم و اساسی انجام می‌دهد و در شرایط کرونایی نیز این ویروس بخش حمل و نقل و گردشگری ما را بسیار تحت تأثیر قرار داده و تحرک ما در این بخش مهم است. البته اصول بهداشتی را مردم ما در هر مسیری که انتخاب می‌کنند باید مورد توجه قرار دهند و این برای سلامتی خودشان است.

۹۹/۰۴/۰۵

 افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب، واحد نرمال هگزان* پالایشگاه شازند اراک و احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران

* خط لوله «گوره - جاسک» را استراتژیک ترین طرح دولت تدبیر و امید است و با افتتاح ۱۷ طرح مهم تا پایان سال ۹۹ توان و ارزش تولید پتروشیمی کشور نسبت به ۷ سال گذشته، ۲ برابر شده و به ‌۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و یک جهش بزرگ در این صنعت اتفاق می‌افتد.

* موضوع استراتژیک بودن این طرح این است که بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت خود توانستند راه دومی ایجاد کنند تا در یک شرایط روز خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفت را از طرق دیگر صادر کنند و تنها کشوری که این وسط مانده بود و اگر روزی تنگه هرمز به دلیلی بسته می شد، صادرات نفتش به طور کامل متوقف می‌شد، جمهوری اسلامی ایران بود. یعنی این شعاری که ما می‌دادیم ما در کنار تنگه هرمز هستیم و آبراه در اختیار ما است، این حرف کاملا درست بود اما برای روز مبادا مشکل عظیمی برای خود ما بوجود می‌آمد که از این مشکل عبور کردیم.

* قبلا هم گفته‌ام، این طرح را خدمت رهبر معظم انقلاب توضیح دادم که فرمودند این استراتژیک‌ترین طرح دولت شماست، این طرح مهمترین طرح، نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ امنیت ملی و انرژی است. این طرح می‌تواند به مشتری‌های ما کاملا اطمینان دهد که در هر شرایطی می‌تواند نفت ما را برداشت کند بنابراین با آغاز این طرح امروز روز اعتماد خریداران ما است.

* سواحل مکران برای ما مهم است و جز توصیه‌های مقام معظم رهبری از روزهای اولیه دولت یازدهم بود و ایشان برای اینکه ما سواحل مکران را آباد کنیم توصیه‌هایی داشتند و این ساحل بسیار ارزشمندی هست از بندرعباس تا چابهار را محاسبه کنیم ساحل بسیار مهمی است که از آن کمتر استفاده شده است.

۹۹/۰۴/۱۲

افتتاح فاز اول پروژه خط دوم آبرسانی به شیراز

*از اینکه از ظرفیت انرژی های تجدید پذیر استفاده خوبی شده و با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، از انرژی خورشیدی بهره کافی برده شود، خوب است. نیروگاه خورشیدی انرژی پاک و بدون آب است.

*این خوب است که در نیروگاه های خورشیدی از کیلووات به مگاوات آمده ایم. این کار بزرگی است که امروز نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی افتتاح می کنیم. این موضوع برای ما بسیار مهم است. باید با توسعه تکنولوژی به سمتی برویم که هر کسی پشت بام خودش را تبدیل به نیروگاه خورشیدی کند و مازاد را به دولت بفروشد. ما برای آینده باید به این سمت حرکت کنیم.

۹۹/۰۴/۱۹

افتتاح طرح توسعه شرکت گسترش صنایع بافت بلوچ، واحد آرمان نوین گستر کنارک، بخش نخست بازسازی مجتمع انبارهای مکران در چابهار، طرح مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد و طرح شهدینه آران هشت بهشت 

* ما صادرکنندگان را سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریکا می دانیم، برخی صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را سر وقت بازگرداندند که از آنها تشکر می کنم. آنها میلیون‌ها دلار وارد کشور کردند اما متاسفانه صادرکنندگانی هستند که ارز را سر موقع بازنگرداندند. طبق اعلام بانک مرکزی، بیست میلیارد یورو در اواخر سال ۹۸ کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته است و ما ناچاریم تصمیم‌های حادی بگیریم. ما هیچ وقت دلمان نمی خواسته است که برخورد قضایی با صادرکنندگان شود.

* بسیار مهم است استان سیستان و بلوچستان بعنوان یک استان استراتژیک، به قطب بافندگی و پارچه کشور تبدیل شود.

* امروز فشار آمریکا و دشمنان بر این است که در زمینه ارز دچار مشکل شویم، دو چیز می‌تواند توطئه آمریکا را از بین ببرد که یکی فعال شدن همه ما در بخش تولید و صادرات است. تمام تلاش دولت این است که موانع تولید را بردارد؛ دولت الکترونیک یکی از اهدافی است که امسال دولت به طور جدی پیش می برد و در ماه های آینده مردم شاهد آن خواهند بود که بسیاری از خدمات در ماه های آینده تسهیل می‌شود.

۹۹/۰۴/۲۶

واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت ۱۷۵ مگاوات، سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس، طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد، ۱۴ پروژه انتقال و توزیع نیروی برق در سطح استان هرمزگان و ۲ طرح تامین آب کشاورزی و شهرک صنعتی در شهرستان میناب

* ما در شرایط تحریم و فشار سختی هستیم. همه این پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود، تصفیه خانه‌ها، نیروگاه‌ها و آب شیرین کن‌ها بخش اعظم آن توسط ایرانیان ساخته می‌شود. همین نیروگاهی که امروز افتتاح شد، به وسیله شرکت مپنا ساخته شده است. نیازمندی ما به خارج به حداقل رسیده و باید با تلاش این نیازمندی را به صفر برسانیم. باید بتوانیم خودکفا بشویم.

* مهم است که در این شرایط سخت سرمایه گذاری کنیم و همچنین باید در صنایع پیچیده خودکفا بشویم. امروز در زمینه بهداشت و صنایع مورد نیاز برای مقابله با کرونا شاهد هستید که همه چیز در داخل و توسط متخصصان ما تولید می‌شود و حتی در برخی اقلام صادرات هم داریم.

۹۹/۰۵/۰۲

*بهره‌برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار در سراسر کشور، بهره‌برداری از ۵ طرح آب و خاک به مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار 

* امروز خوشحالم که در پانزدهمین پنجشنبه، شاهد افتتاح لذت بخش‌ترین طرح های افتتاحی بودیم. برای خود من و برای مردم افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد. در این بخش مردم احساس می کنند حیات،  زندگی و سلامت آنها در سایه تلاش کشاورزان تامین می‌شود.

*برای ما که در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار گرفتیم بسیار مهم است که الگوهای کشت و متدد آبیاری از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم. با آنچه که در گذشته به عنوان سنت‌ها در میان ما بوده است قادر نخواهیم بود نیازمندی‌های کشاورزی را تامین کنیم.

* مردم ایران می دانند آغاز دولت یازدهم در سال ۹۲ محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بوده است و امروز محصولات کشاورزی ما حدود ۱۳۰ میلیون تن است این به معنای آن است که امروز ۳۲ درصد محصول بیشتری در اختیار داریم و به مردم عرضه می‌شود

۹۹/۰۵/۰۹

*بهره برداری از دو سیلوی گندم در شهرستان‌های داراب و اقلید به ترتیب به ظرفیت‌های ۴۰ و ۳۰ هزار تن و طرح تولید روزانه ۳۰۰۰ تن کربنات سدیم در شهرستان فیروز آبادِ استان فارس، طرح تولید شمش و میلگرد فولادی با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در شهرستان دزفولِ استان خوزستان و یک طرح تولید تخته‌های ام دی اف با ظرفیت ۳۰۰ هزار متر مکعب در شهرستان بهشهرِ استان مازندران

* آنچه که به تولید و اشتغال مردم مربوط می‌شود باید در همین شنبه‌ها که ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا برقرار است و پنجشنبه‌ها که به افتتاح طرح‌ها در سراسر کشور اختصاص دارد را تاکید کرده‌ایم که مرتبط و به صورت یک سریال باید برگزار شود و هر هفته این شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها خاری در چشم دشمنان باشد. یک خار در روز شنبه در یک چشم و خار دیگر در روز پنجشنبه در چشم دیگر.

* ما شنبه‌ها به دشمنان نشان خواهیم داد که در برابر بیماری کرونا چگونه مقاومت خواهیم کرد و در پنجشنبه‌ها با کار افتتاح و تولید نشان‌شان می‌دهیم که برخلاف تحریم‌ها ما اقتصادمان را زمین نگذاشته‌ایم.

۹۹/۰۵/۱۶

*افتتاح برنامه "جهش دوم" وزارت نفت، بهره‌برداری از پروژه‌های متانول کاوه و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در استان بوشهر و پروژه تولید کاتالیست در استان لرستان

* اعتراف می کنم که روزهای سختی را پشت سر می‌گذاریم، در کنار کرونا، تحریم و در کنار تحریم، تحریف و در کنار تحریف، تهدید را داریم و نیز رسانه‌هایی که در خارج از کشور سعی می‌کنند امید را در کشور از میان ببرند که در این زمینه خبرنگاران و رسانه‌های داخلی می‌توانند اثرگذار باشند.

۹۹/۰۵/۲۳

*بهره برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی کشور

* باید از مقام معظم رهبری تشکر کنم که در سال ۹۳ وقتی این طرح را برای ایشان توضیح دادم و خدمتشان گفتم برای اجرای این طرح باید از اعتبارات صندوق استفاده کنیم و من ۸ میلیارد دلار درخواست کردم، ایشان موافقت کردند و این کار عظیم و بزرگ در واقع در سال ۹۳ تحرک اصلی خود را پیدا کرد.

* در این شرایط سخت تحریم که دشمنان فکر می‌کردند ما به زانو در می آییم، ببینند که هر هفته و این هفته طرح بزرگ توسعه آب و خاک را در غرب کشور اجرا کردیم؛ این علامت بزرگی به آمریکا، صهیونیست و ارتجاع است که ملت ما همیشه پیروز است و در برابر مشکلات ایستادگی می‌کند و سرزمینمان هر روز آبادتر خواهد شد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1422100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =