تذکر به قالیباف از تریبون باز مجلس: نمی‌توانید نظر شخصی بدهید /بررسی فروش اوراق سلف نفتی پشت درهای بسته مجلس

مجلس امروز جلسه علنی خود را درحالی آغاز کرد که چندساعتی پشت درهای بسته گذراند.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه علنی امروز مجلس درحالی شروع شد که سایه توافق امارات با اسرائیل و شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل بر صحن پارلمان سنگینی می‌کرد و از نطق پیش از دستور محمدباقر قالیباف گرفته تا تذکرات جسته و گریخته نمایندگان نشانی از آن وجود داشت اما این همه اتفاقاتی نبود که زیر سقف هرمی بهارستان رخ داد.

فروش اوراق سلف نفتی پشت درهای بسته مجلس

 فارغ از آنچه از تریبون جلسه علنی مجلس مطرح شد بهارستانی‌ها نزدیک به دو ساعت جلسه  غیرعلنی داشتند  که به گفته رئیس مجلس دلیل غیر علنی شدنش بررسی موضوعات نفتی بود. قالیباف گفت: موضوع فروش اوراق سلف نفتی که در شورای عالی اقتصادی مطرح شده، در نشست غیرعلنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت زیرا لازم بود همه نمایندگان مجلس در جریان این موضوع مهم قرار گیرند.

رئیس مجلس گفت: بر همین اساس در نشست دو ساعت غیرعلنی، روسای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه گزارش دادند و همکاران نیز نظرات خود را بیان کردند. این جمع بندی‌ها در تصمیم گیری نهایی شورای عالی اقتصادی در رابطه با این موضع تاثیرگذار است.

او ادامه داد: در نهایت مقرر شد که کمیسیون انرژی، برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس به صورت جداگانه و در صورت ضرورت مشترک به این موضوع را رسیدگی کنند.

قالیباف گفت: همچنین مقرر شد نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه در پایان این هفته کنکور سراری برگزار می‌شود، در حوزه‌های انتخابیه خود به ویژه همکاران پزشک و متخصص، نظارت دقیقی را با همکاری معاون نظارت مجلس برای پیاده سازی پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

تذکر به قالیباف؛ نمی‌توانی در جلسه سران قوا نظر شخی بدهی

 نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نیز گفت: جلسه‌ای به عنوان شورای هماهنگی سران قوا تشکیل می‌شود و روشن است که همه مسائل نباید در این جلسه مطرح شود بلکه باید یک سری مسائل خاص باشد. یکی از موضوعات امروز جامعه انتشار اوراق سلف نفتی است که باید طبق روال در مجلس مطرح شود. 

او گفت:‌ ما قبلا در مجلس دهم این تذکر را داده بودیم که رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه وقتی در جلسه‌ای شرکت می‌کنند می‌توانند نظرات شخصی‌شان را مطرح کنند اما اگر رئیس قوه مقننه در جلسه‌ای شرکت می‌کند، باید نظر نمایندگان را اعلام کند و نباید نظر شخصی خود را مطرح کند. 

گواهی قاضی‌زاده برای قالیباف 

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که در غیاب قالیباف ریاست مجلس را به عهده داشت در پاسخ به پژمان‌فر گفت: ‌دلسوزان و اقتصاددانان کشور در مورد عملکرد سازمان بورس تذکرات متعددی دادند. ضمن اینکه طرح دوفوریتی مجلس به دنبال ساماندهی بورس است. 

نائب رئیس مجلس افزود: شورای هماهنگی سران قوا قانونی است و اختیارات مشخصی دارد ضمن اینکه در جاهایی که گردش کار با مجلس است مانند اصلاح بودجه باید این گردش کار توسط مجلس صورت گیرد و دبیرخانه این شورا هم به جای طرح این موضوع بهتر است کار را از طریق مجلس پیگیری کند.

وی درباره نظرات رئیس مجلس در شورای سران قوا گفت: من گواهی می‌دهم آقای قالیباف نشست‌های متعددی را با رؤسای کمیسیون مجلس و جمعی از اقتصاددانان مجلس برگزار کرده است. همچنین در موضوع اخیر مطلع هستم نظر مجلس چون همراه با مخالفت بوده است همین موضوع بیان شده و رؤسای کمیسیون‌های برنامه و اقتصاد هم در جلسه شورای هماهنگی حاضر بودند که با نحوه تصویب، اجرا و ابلاغ اوراق سلف نفتی اعتراض کردند. 

او  در پایان گفت: لازم است کمیسیون‌های مربوطه ورود کرده و با کسب نظرات متخصصان کار را پیش ببرند.

از طرح ممنوعیت انتصاب دوتابعیتی‌ها تا تشکیل یک سازمان نظامی جدید

دوتابعیتی‌ها مدت‌هاست که جنجالی به پا کرده است و از اواخر مجلس نهم و ۴ سال مجلس دهم این موضوع یکی از مباحث داغ در میان نمایندگان اصولگرا بود؛ و حال که مجلس یازدهمی تخت گاز برای وضع قوانین جدید در حال پیش رفتن هستند موضوع ممنوعیت به کارگیری دو تابعیتی‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند. 

سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان موارد وصولی را اعلام کرد.

بر این اساس، طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، طرح پیش فروش ساختمان، طرح حمایت از حقوق مکتسبه در موقوفات، طرح دهیاریها، طرح اصلاح بند ۲۹ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات دولتی دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی، طرح اصلاح قانون استفاده برخی دستگاهها از نماینده حقوقی در مراجع قضایی، طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل اعلام وصول شد.

۲۷۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1422313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =