در نکوهش هجوم به ساحت علم و اخلاق در حوزه ارتباطات

جمعی از اعضای هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، در بیانیه‌ای تاکید کردند: «ادبیاتی که این روزها علیه دکتر محمدمهدی فرقانی به کار رفته است، آن قدر سرشار از بی‌انصافی، دروغ و تهمت‌های ناروا است که فقط رسیدگی قضایی و حقوقی می‌تواند پاسخگوی آن باشد.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، در واکنش به حملاتی که به جامعه علمی حوزه علوم ارتباطات و یکی از استادان این رشته شده است، بیانیه‌ای را منتشر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«داستان دانش ارتباطات در دانشگاه‌های ایران، داستانی طولانی، شگفت‌انگیز و گاه غم‌انگیز است. علم ارتباطات که به تدریج در راس هرم دانش‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و یافته‌هایش همه حوزه‌های علوم انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از همان ابتدای ورود به ایران با چالش مواجه شد. چالش از سوی کسانی سازمان داده شد و می‌شود که فهم و منش علمی با این حوزه حیاتبخشِ کنش جمعی را برنمی‌تابیدند و عزم جزم کردند که با غوغاسالاری در فضای رسانه‌ای، مسیرشکل‌گیری و شکوفایی آن را سد کنند.

 از همان دهه ۱۳۵۰ که علوم ارتباطات به عنوان دانش نوین و برسازنده فناوری جدید کنش بینا ذهنی، پای به جامعه ایران گذارد، دوگانه‌ای شکل گرفت که در آن غوغاییان سوداگر در یک سو و عالمان اندیشه‌ورز در سوی دیگر قرار داشتند. در حالی که اندیشه‌ورزان تلاش می‌کردند تا حوزه رسانه و روزنامه‌نگاری و ارتباطات اجتماعی را بر علم و پژوهش و اخلاق مبتنی کنند، سوداگران پرهیاهو تلاش می‌کردند با تخریب چهره دانش ارتباطات راه را بر حاکم شدن تدریجی مشی مستقل علمی اخلاقی در حوزه رسانه و روزنامه‌نگاری بربندند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همان‌طور که بسیاری از دانش‌های مغفول در عرصه علوم انسانی و اجتماعی وارد آکادمی‌های ایرانی شد و محیط فکری و دانشگاهی را دگرگون ساخت، علوم ارتباطات و مطالعات علمی در حوزه رسانه، روزنامه‌نگاری و روابط عمومی نیز با مساعی ماندگار دکتر کاظم معتمدنژاد و همراهان و همفکران علمی ایشان شکل گرفت و به تدریج به صورت رشته‌هایی مستقل، بخش‌های آموزشی و حوزه‌های پژوهشی کارآمد درآمد و حتی به تاسیس و گسترش مراکز آموزشی و تحقیقاتی حرفه‌ای و کاربردی در بخش‌های اجرایی و عمومی انجامید و هزاران دانش‌آموخته فرهیخته و توانمند که بخشی از جریان مبارک رسانه‌ای و نیز مطالعات علمی ارتباطات کشورند را به جامعه ایرانی اسلامی تحویل داد. با تاسف باید گفت جریان‌هایی غوغایی و سوداگر که می‌خواست علم ارتباطات را محدود به دنیای کوچک منافع شخصی و سیاسی خود کند نمی‌خواست این دانشِ رو به توسعه و روزآمد، زلال کننده آب‌های گل‌آلود فضای رسانه‌ای شود از همان ابتدا دست‌اندر کار هجوم به جریان علمی مبارکی بود که پس از انقلاب اسلامی و بر دوش دانش‌آموختگان مسلمان و اندیشمند و متعهد ارتباطات شکل گرفته بود. دانشگاه علامه طباطبائی که پیشگام تاسیس و گسترش علوم ارتباطات و مطالعات علمی و حرفه‌ای رسانه‌ای بوده است و هم اکنون دارای تنها دانشکده تخصصی ارتباطات در بین دانشگاه‌های دولتی تحت مدیریت وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، از یک سو مرکز آموزش و پژوهش و مطالعه علمی و ترویج رویکرد اخلاق‌گرا در این زمینه بوده و از دیگر سو هدف هجوم و تخطئه غوغائیان قرار گرفته است. همان‌ها اکنون یکی از چهره‌های ماندگار علمی و اخلاقی دانش ارتباطات را به دلایلی واهی که بر هیچ یک از استادان اصیل و پژوهشگران دقیق و اهالی منصف رسانه‌ای پوشیده نیست، مورد هجوم و تاخت و تاز قرار داده‌اند. به همین دلیل لازم است که یک بار دیگر به آگاهی جامعه فعالان دانشگاهی و حرفه‌ای عرصه رسانه برسانیم که این هجوم، هجوم علیه یک فرد نیست. بلکه هجوم به توسعه دانشی اصیل و رویکردی اخلاقی در حوزه ارتباطات است که آرام و پیگیر به تقویت بنیان‌های علمی کشور پرداخته است.

ادبیاتی که این روزها علیه استاد فرهیخته جناب آقای دکترمحمدمهدی فرقانی به کار رفته است آن قدر سرشار از بی‌انصافی، دروغ و تهمت‌های ناروا است که فقط رسیدگی قضایی و حقوقی می‌تواند پاسخگوی آن باشد. اما این ادبیات و شیوه گفتاری، خود گویای عدم حقانیت پیامی است که انتقال می‌دهد و نشانگر تلاش برای احیای رویکرد غیر اخلاقی مبتنی بر تهمت، دروغ و تهدید برای پنجه کشیدن بر چهره پاک و بی‌آلایش این استاد برزگمنش و تمامی استادان و محققان همراه او است.

بر این مبنا اعلام می‌داریم که راهی را که پایه‌گذاران دانش ارتباطات از معتمدنژاد گرفته تا فرقانی آغاز کرده‌اند ادامه می‌دهیم و در خانواده بزرگ ارتباطات که قاطبه استادان، محققان، دانش‌آموختگان، دانشجویان و فعالان حرفه‌ای رسانه‌های کشور را فرا می‌گیرد نخواهیم گذاشت که مسیر درستی که علم و اخلاق در پیش پای اهل رسانه می‌گذارد با هیاهوی غیر اخلاقی و اغراض هتاکان مخدوش و مسدود شود و دوگانه‌های موهوم اعتقادی و سیاسی به وجود آید.  

قرآن کریم به ما آموخته است که:

«ولا تلبسوا الحق بالباطل وتکتموا الحق و انتم تعلمون »(سوره بقره آیۀ ۴۲)

و حق را با باطل نیامیزید و حقیقت را با این‌که می‌دانید کتمان نکنید.

ما می‌دانیم که این جولان، هجوم و ادعاهای امروزی دروغ است و واجد هیچ حقیقت، تعهد و دلسوزی نیست، همچنین تاریخ نشان داده است که هتاکان و منفعت‌جویان در آینده جایی نخواهند داشت و میراث علمی شخصیت‌های فرهیخته، متعهد و اخلاقی جاودان و ماندگار خواهد بود.  

جمعی از اعضای هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

اسامی استادان به ترتیب حروف الفبا: دکتر سارا ابوطالب جولا، دکتر علی احمدی، دکتر سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی، دکتر مهدوخت بروجردی علوی، دکتر قدسی بیات، دکتر علیرضا حسینی پاکدهی، دکتر حسین پاینده، دکتر هادی خانیکی، دکتر سیدنورالدین رضوی زاده، دکتر زرین زردار، دکتر لیدا کاووسی، دکتر سید مرتضی مردیها، دکتر بهارک محمودی، دکتر سیدمحمد مهدیزاده،  دکتر سبحان یحیایی.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1423564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =