برای اولین‌بار یلوه کوچک در تالاب گندمان مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: مشاهده یک فرد پرنده با نام فارسی یلوه کوچک در مرداد ماه امسال در تالاب گندمان ثبت شد.

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط‌ زیست  استان ، آقای مجید پورهمدانی و خانم محبوبه مرادعلیزاده، یک فرد یلوه کوچک با نام علمی Porzana parva را به‌عنوان مشاهده گونه جدید برای استان چهارمحال و بختیاری در محل تالاب گندمان ثبت کردند.
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان، با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد تالاب گندمان، در این‌باره گفت: پس از انجام اقدامات احیای تالاب در سالیان اخیر، این تالاب انواع متنوعی از پرندگان را در فصول مختلف در خود پناه می‌دهد.
شهرام احمدی، از وجود ۴۰ گونه پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی و ۱۵ گونه پرنده آبزی بومی و ۵ گونه از پرندگان شکاری منحصر به فرد در این منطقه خبر داد و اذعان داشت این تالاب، تنها مامن و زیستگاه گونه در خطر انقراض درنای خاکستری در استان است.
وی تصریح کرد: ۶۸ درصد پرندگانی که در این تالاب سرشماری می‌شوند، مهاجر و بقیه بومی هستند.
او در ادامه گفت:  این تالاب محل مهاجرت پرندگانی نظیر اردک های غازنما از قبیل آنقوت وتنجه و اسکان زمستانه دو گونه قوی گنگ و قوی فریادکش، زیستگاه و مهاجر گذرانی غاز پیشانی سفید کوچک در استان است.

تالاب گندمان با مساحت ۱۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری جنوب غربی بروجن و ۹۰ کیلومتری جنوب شهرکرد و مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده‌است.

یلوه‌ها پرندگانی هستند باتلاقی، که به خوبی شنا می کنند. اغلب خود را از انظار مخفی می‌سازند و بیشتر صدایشان شنیده می‌شود تا اینکه دیده شوند. این پرندگان روی زمین یا در نیزارها آشیانه می‌سازند. از مواد مختلف حیوانی و گیاهی برای تغذیه استفاده می کنند. یلوه کوچک ۱۸ سانتی‌متر است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1423702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =