۴ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
کتاب، مطالعه و فضای مجازی

مدت‌هاست فضای مجازی، تمام فضاهای حقیقی را در تبلیغات و عملکردهای فرهنگی، تحت‌الشعاع قرار داده. صنعت نشر نباید از امکانات فضای مجازی غافل شود. این فضا، ظرفیت‌های زیادی برای ترویج و فعالیت نشر و توسعه متوازن فرهنگ مطالعه دارد.

مدیران نشر، باید هر چه زودتر آستین همت و درایت را بالا بزنند و از این ظرفیت‌ها حداکثر بهره را ببرند. بدون استفاده از این ظرفیت عظیم، عقب‌ماندگی‌های زیادی ما را تهدید خواهد کرد. نشر بدون توسل به ظرفیت‌های فضای مجازی یا فروش آنلاین کتاب و حتی حضور آنلاین در نمایشگاه‌های مجازی کتاب، از دنیا جا می‌ماند و در زمینه اقتصادی نیز از فرصت‌های پیش رو نمی‌تواند بهره کافی ببرد.

دنیا روز به روز به سمت دور شدن از فعالیت‌های حضور واقعی می‌رود. کاری که از راه دور و با به‌کارگیری اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای فروش آنلاین در صنعت نشر  می‌شود انجام داد، به هیچ وجه قابل مقایسه با ‌شیوه‌های سنتی نیست.

مجهز شدن به شیوه‌های متداول در  فضای مجازی، ما را هر چه بیشتر به جهان نزدیک می‌کند و نشر ما را دارای وجهه بین‌المللی می‌سازد.

مردم هم کم کم خود را با این شکل از  حرکت در فضای مجازی تطبیق می‌دهند و راحت‌ترند که خواسته‌های خود را در زمینه تهیه کتاب از طریق این فضاها بر آورده سازند.

کتاب، مقوله‌ای فرهنگی است و اغلب اهل کتاب، افراد فرهیخته و آشنا به تکنیک‌های استفاده از فضای مجازی‌اند. لذا در این حیطه توسل به فروش آنلاین و استفاده از فضای مجازی، بسیار سریع و گسترده جواب خواهد داد.

ناشرانی که در این زمینه کوتاهی کنند از کاروان امکانات مدرن دور می‌افتند

در این زمینه دولت نیز می‌تواند، با همکاری اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی فعال در حوزه نشر با برقراری کلاس‌های توجیهی و نیز کلاس‌های فنی و ایجاد زمینه‌های تسهیل کننده دیگر، چنین رویکردهایی را در حوزه نشر و مطالعه توسعه دهد.

صنعت نشر در ایران بسیار آسیب‌پذیر بوده و از دنیا منزوی می‌نماید. با استفاده از فضای مجازی می‌توان فشار تحریم، انزوای  خود خواسته و مشکلات مالی و حیثیتی ناشی از آن را کاهش دهد.

*نویسنده، مترجم و مدیر مسئول انتشارات بوکتاب                                   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1423903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =