۱ نفر
۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
پمپئو به منزوی شدن آمریکا اعتراف کرد

وزیر امورخارجه آمریکا به دنبال شکست اخیر واشنگتن در شورای امنیت و مخالفت گسترده جامعه جهانی با طرح ضدایرانی کاخ سفید برای اجرای مکانیسم ماشه، در اظهار نظری حاکی از انزوای دولت ترامپ، مدعی شد آمریکا حتی اگر تنها مانده باشد، سیاست‌های خود را پیش خواهد برد.

به گزارش خبرآنلاین، مایک پمپئو در توئیتی نوشت: مردم آمریکا باید بدانند که رئیس جمهور ترامپ همیشه کار درست را انجام می دهد. اگر این معنا را دهد که باید به تنها رهبری و انجامش دهیم همیشه آن را انجام می دهیم. ما مطمئن خواهیم شد که ایران به فروشنده اسلحه در دنیا تبدیل نخواهد شد.

 پمپئو همچنین بخشی از مصاحبه اخیر خود با شبکه فاکس نیوز را که درباره ایران بود، در صفحه توئیتر خود منتشر کرد.

پمپئو در این مصاحبه که اخیرا با فاکس نیوز داشته، ضمن تلاش برای فرافکنی افکار عمومی نسبت به انزوای جهانی آمریکا و شکست تحقیر آمیز آن به ویژه در موضوع پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، مدعی شد: رهبران کشورهای جهان و همتایان من در کشورهای مختلف به من می گویند که آمریکا کار درست را انجام می دهد. کسی ازاین افراد نزد من نیامده تا از دستیابی ایران به سیستم های نظامی طرفداری کند.

پمپئو در ادامه بخاطر این که توجیهی برای رای ممتنع کشورهای عضو شورای امنیت به پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران داشته باشد، مدعی شد: کشورها در سازمان ملل به صراحت نگفته اند که ایران می‌تواند به تسحلیات نظامی دستیابی داشته باشد. این برای من غیر قابل درک است.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش با رد شدن درخواست کاخ سفید  برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و  مخالفت جهانی با طرح اجرای مکانیسم ماشه، به واقع در انزوای جهانی قرار گرفته است، با روی آوردن به روش منسوخ ایران هراسی و تلاش برای خطرناک جلوه دادن رویکردهای حمایتی پکن و مسکو از تهران افزود: همراه شدن با چین و روسیه درباره این مساله مهم و دراین برهه زمانی برای جهان خطرناک است.

اعتراف به منزوی شدن آمریکا در دنیا

وی در ادامه ادعاهای خود، در سخنانی که به صراحت حاکی از انزوای آمریکا در جهان است، به فاکس نیوز گفت: اما این اعتقاد و باور وجود دارد و مردم آمریکا باید بدانند که ترامپ همواره کار درست را انجام می دهد، حتی اگر بدان معنی باشد که ما (آمریکا) تنها بمانیم.

 پمپئو درحالی اقدام به قرار دادن این بخش از مصاحبه خود با فاکس نیوز بر روی حساب توئیتر خود کرد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ۲۵ مرداد ماه، نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در برای واشنگتن به ثبت رساند.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند.  از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵.۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهدها هم به آن رای ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را بار دیگر چشید.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1425142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =