۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
یک مستند متفاوت از «داستان حضرت عباس»

مهر نوشت: امیرعباس قلیچ لو کارگردان مستند «داستان حضرت عباس(ع)» عنوان کرد که در این اثر نگاه متفاوت داشته‌ و از کلیشه های رایج دوری کرده‌ایم.

امیر عباس قلیچ‌لو کارگردان مستند «داستان حضرت عباس (ع)»  درباره این اثر گفت: جمعی از دوستان برای عرض ارادت خدمت آقا ابوالفضل العباس (ع) دور هم جمع شدند تا دلنوشته‌ای را تقدیم کنند و به این بهانه مروری هرچند کوتاه بر دوران زندگی ایشان داشته باشند.

وی افزود: این طرح را در تاسوعا و عاشورای حسینی تصویربرداری کردیم و متن نریشن از مقاتل معروف گردآوری و با صدای زیبا و دلنشین آقای سرشار خوانده شد.

قلیچ لو عنوان کرد: متن فیلم روایت سیر زندگی حضرت عباس (ع) را بازگو می‌کند و تصاویر که صددرصد رئال است روایتی جداگانه اما مرتبط را بیان می‌کند. نهایتاً بیننده هر ۲ خط را در ذهن خود میکس می‌کند، چیزی که می‌توان آن را یکی از ارکان اساسی موفقیت چنین فیلمی برشمرد. ما سعی داشتیم با نگاهی متفاوت، موضوع را به تصویر بکشیم و از کلیشه‌های رایج فاصله بگیریم.

این کارگردان اظهار کرد: مستند «داستان حضرت عباس (ع)» همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما می‌رود.

وی ادامه داد: ما مدت‌ها بود حین ساخت فیلم‌هایی که با عباس صالح مدرسه‌ای تهیه‌کننده اثر؛ کار می‌کردیم، به معصومیت و مهجوری حضرت عباس (ع) فکر می‌کردیم. به ویژه که به دلیل معذوریت در نمایش تصویر صورت ایشان، تاکنون فیلمی درباره آن حضرت ساخته نشده است.

قلیچ لو افزود: من به برترین ویژگی‌های ایشان فکر می‌کردم که بعد از ۱۴۰۰ سال نام او را زنده نگه داشته است؛ ویژگی‌هایی چون شجاعت، ادب و ایثار که تجلی خاصی در شخصیت ایشان داشته است و به اعتقاد بنده، باید در اثری مستند به آنها پرداخته می‌شد.

این مستندساز تاکید کرد: آب، قوی‌ترین نیاز انگیزشی انسان برای «رفتار» است. جان انسان اگر ۴۸ ساعت آب نخورد به خطر می‌افتد اما انسانی چون حضرت عباس (ع)، از آب حیات می‌گذرد تا به حیات ناب و جاودان برسد.

قلیچ لو در پایان بیان کرد: در این فیلم سعی کردیم به عاشقانی که به یاد ایشان در ایام محرم، سقا می‌شوند و یک رسم دیرین و خرده فرهنگ کهن را زنده نگه می‌دارند، بپردازیم. به ویژه که در قم افراد زیادی با لباس مخصوص سقایی، به یاد حضرت ابوالفضل (ع) ملبس می‌شوند و با در دست داشتن مشک و یا یک کوزه گلی و سیراب کردن شرکت کنندگان در مراسم عزاداری، این رسم را پابرجا نگه می‌دارند.

«داستان حضرت عباس (ع)»به تهیه کنندگی عباس صالح مدرسه‌ای و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

از عوامل مستند «داستان حضرت عباس (ع)» می‌توان به محمد هادی صالح مشاور پروژه، مصطفی خلیلی‌راد تصویربردار، احمدرضا داوری تدوینگر، محمدرضا سرشار گوینده متن و محمدحسین زارعان صدابردار اشاره کرد.

امیر عباس قلیچ‌لو متولد ۱۳۴۴ تهران، فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه علامه طباطبایی است و تاکنون در مقام فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگر در چند فیلم و اثر نمایشی حضور داشته است. نمایش‌های «صبرا و شتیلا» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی، «آنسوی آئینه» به کارگردانی آزیتا حاجیان، سریال‌های «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر» به کارگردانی فرج‌الله سلحشور، سینمایی «ملک سلیمان نبی» به کارگردانی شهریار بحرانی و … از جمله آنهاست.

۲۵۸۲۵۸
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1426460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =