حمایت قاطع مرتضی نبوی از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا؛ اسمش هماهنگی است، نه دخالت

عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: در روزگار ما آن چیزی که شخص را در حزب‌اللّهی بودن ممتاز می‌کند، قانون‌گرا بودن است. انسانی حزب‌اللّهی است که قوانین را خوب بشناسد و پایبند به آن باشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سید مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه در بخشی از گفتگوی خود با این پایگاه در پاسخ به این پرسش که  مسئول جوان حزب‌اللّهی، به نظر شما دایره‌ی حزب‌اللّهی بودن شامل چه افرادی می‌شود؟ چه ویژگی‌هایی برای این افراد قائل می‌شوید؟، اظهار داشت: یک ویژگی عمومی که عموم حزب‌اللّهی‌ها دارند، پایبندی به دین اسلام و پایبندی به قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام است. امّا در روزگار ما آن چیزی که شخص را در حزب‌اللّهی بودن ممتاز می‌کند، قانون‌گرا بودن است. انسانی حزب‌اللّهی است که قوانین را خوب بشناسد و پایبند به آن باشد. اوست که رفتارش قابل دفاع است.


وی افزود: یک حزب‌اللّهی در کمال انضباط است. اگر مدیریتش جهادی است، اگر رفتارش بسیجی است، اگر در خدمت کردن شب از روز نمی‌شناسد، اگر در مرزهای علم‌ودانش حرکت می‌کند، ملاک مهمش این است که منضبط و اهل تقوا باشد و احکام اسلامی و احکام قانونی را هم رعایت کند. هم حضرت امام (ره) و هم رهبر انقلاب اطاعت از همین قوانین را لازم می‌دانند. این همان نکته‌ای است که جذابیت ایجاد می‌کند. نمونه‌ی آن هم حاج قاسم می‌شود. فقط می‌خواست خالصانه خدمت کند. تقریباً هیچ‌کدام از مسئولین با او درگیر نشدند. برای اینکه حریم همه را حفظ می‌کرد، الا کسی که بخواهد از مرز ارزش‌های او تجاوز کند.

نبوی در خصوص شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه نیز گفت: طبق وظیفه‌ای که رهبر انقلاب دارند، باید تعامل قوا را به‌سمت کارآمدی ببرند. معنی‌اش این نیست که اختیارات قوا نادیده گرفته شود، بلکه جاهایی هست که اگر این تصمیمات سه قوه باهم هماهنگ نشود و تصمیم واحد اتخاذ نشود، اجرای موفق و کارآمد به‌دست نمی‌آید. مثلاً‌ در حادثه‌ی کرونا، اگر فرماندهی واحد نداشته باشیم مردم خیلی آسیب می‌بینند. کسی که اعلام کرد از تصمیمات ستاد کرونا تبعیت می‌کند، رهبر انقلاب بود. با حمایت ایشان این قضیه در کشور جا افتاد و دچار آن بحران‌هایی نشدیم که آمریکا، هند و برزیل با آن مواجهه شدند. یا از جهت مدیریت توزیع ارزاق، در آمریکا خیلی از فروشگاه‌هایش جنس مورد نیاز مردم را ندارند؛ ولی اینجا ما هیچ‌وقت با این پدیده مواجهه نشدیم. همین هماهنگی باعث شد که این مسائل مدیریت شود و آرامش به مردم داده شود. علاوه بر این، حرکت‌های جهادی و ایثارگونه برای تأمین نیاز نیازمندان ایجاد شد.

 وی تأکید کرد: پس تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه تعامل قوا را تقویت می‌کند. اسمش هماهنگی است، نه دخالت. یک‌جایی آن شورا تشخیص می‌دهد که این باید قانون بگذارد، یا باید برود در مجلس قانون شود. یک‌جایی هم در اختیار دولت است و باید اجرا کند. و دو قوه‌ی دیگر باید پشتیبانی کنند تا دولت به‌صورت موفق اجرا کند. کسانی که در امر بروکراسی و ساختارهای اداری متخصص هستند، می‌گویند وقتی شما یک ساختاری دارید، مثلاً به‌طور کلان قوه‌ی قضائیه، قوه‌ی مجریه و قوه‌ی مقننه دارید و در کنار این‌ها شورای نگهبان را هم دارید، این‌ها هر کدام وظایفی دارند. وقتی که نظام جلو می‌رود بعضی خلأهای نهادی ایجاد می‌شود که شما باید آن خلأ نهادی را پر کنید و احتیاج پیدا می‌کنید به یک نهاد جدید تخصصی که قبلاً پیش‌بینی نکرده بودید و به آن احتیاج هم نداشتید. پس آن نهاد را باید ایجاد کنید، ولی روابطش را دوباره باید با بقیه طوری تنظیم کنید که با همدیگر هم‌پوشانی نداشته باشند. این مهم است که بعد از تأسیس نهاد جدید روابط باید دوباره تنظیم شود که کارآمدی از دست نرود. البته من نمی‌خواهم از همه‌ی نهادهایی که ایجاد شده دفاع کنم، ولی می‌خواهم بگویم این یک اصل درستی است که وجود دارد.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1427414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =