اقدام آمریکا در قبال قبرس ترکیه را عصبانی کرد

فارس نوشت: به دنبال اعلام آمریکا مبنی بر کاهش تحریمهای تسلیحاتی قبرس، وزارت خارجه ترکیه بلافاصله واکنش نشان داد و آنرا محکوم کرد.

به نوشته وبگاه «العربی» وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که  به مدت یک سال و از یکم اکتبر سال جاری امکان فروش تسلیحات دفاعی را به قبرس می‌دهد. به دنبال این  رویداد وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، کاهش تحریم تسلیحاتی قبرس به صلح و ثبات منطقه لطمه می‌زند. اگر آمریکا  در اقدام خود تجدید نظر نکند، ترکیه اقدامات لازم برای تضمین امنیت ترکهای قبرس نشین را بر حسب مسئولیت تاریخی و حقوقی انجام می‌دهد.»

این در حالی است که ترکیه با قبرس و یونان دو همسایه خود مدتهاست تنش دارد. آمریکا نیز پیشتر ابراز علاقه مندی کرده بود تا تحریمهای قبرس را کاهش دهد و حتی با این کشور رزمایشی برگزار کند.

ترکیه در هفته‌های گذشته فعالیت در شرق مدیترانه را افزایش داده  است و یونان و ترکیه نیز تاکنون چندین رزمایش در دریای مدیترانه برگزار کرده‌اند. اتحادیه اروپا نیز به ترکیه نسبت به توقف فعالیت نظامی و اکتشافی در شرق مدیترانه هشدار داده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه  روز دوشنبه اتحادیه اروپا و یونان را به «دزدی دریایی» در مدیترانه متهم کرد.اردوغان  طی سخرانی در مراسمی حین سفر به استان «گیره‌سون»، گفت: «ترکیه [به کسی] اجازه دزدی دریایی یا راهزنی در دریاهای سیاه و مدیترانه را نمی‌دهدم.» 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1428232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =