هادی مقدم دوست: آوازه آثار ادبی موفق به سینما کشیده می‌شود

عضو شورای داوری طرح حمایت از تولید فیلم‎های اقتباسی گفت:  امروز دوره‌ای است که آثار ادبی اگر موفق باشند، گمنام نمی‌مانند و آوازه آن‌ها به سینما هم کشیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهلت شرکت در فراخوان «طرح حمایت از تولید فیلم‌های اقتباسی» از سوی بنیاد فارابی اول تابستان امسال به پایان رسید و طرح‌های رسیده توسط مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس، محمود اربابی فیلمنامه‌نویس و پژوهشگر، سیدعلی کاشفی‌خوانسازی نویسنده و پژوهشگر، هادی مقدم‌دوست فیلمنامه‌نویس و کارگردان و سیدمیلاد حسینی نویسنده و منتقد ادبی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در پایان طرح‌های رسول صدرعاملی، علیرضا سبط احمدی، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری به عنوان برگزیده‌های این طرح انتخاب شدند. درباره معیارهای این انتخاب‌ها هادی مقدم دوست فیلمنامه‌نویس، کارگردان و عضو شورای داوری توضیح داد: ما در این طرح آثاری را انتخاب کرده‌ایم که ضمن برخورداری از اولویت‌های محتوایی، از نظر موضوع و محتوا آثار برجسته‌ای در ادبیات دهه‌های اخیر ما هستند و همچنین از قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی برخوردارند. 

او با اشاره به وجود منبع غنی ادبی برای تغذیه سینمای بومی در ایران، گفت: باید به این نکته توجه داشت که ادبیات ما قدیمی‌تر از سینماست و سینما هم همیشه تحت تاثیر ادبیات بوده است. در این میان آثار ادبی که دارای مولفه‌های سینمایی هستند می‌توانند برای تولید فیلم جذاب باشند.

نویسنده و کارگردان سریال «هشتگ سرباز» با اشاره به میزان آشنایی تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها با آثار ادبی گفت: فکر می‌کنم فیلمسازان ما آشنایی خوبی با آثار ادبی برجسته دارند. در واقع آثار ادبی اگر خودشان این قابلیت را داشته باشند در معرض دید قرار بگیرند و مطرح هم می‌شوند و به همین طریق فیلمسازان هم با آن‌ها آشنایی پیدا می‌کنند.

این فیلمنامه‌نویس تصریح کرد: امروز دوره‌ای است که آثار ادبی اگر خوب باشند، گمنام نمی‌مانند و آوازه آن‌ها به سینما هم کشیده می‌شود. به همین جهت تهیه‌کنندگان، کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان و به طور کلی فضای سینما بی‌اطلاع از فضای ادبیات نیست.

عضو شورای داوری «طرح حمایت از تولید فیلم‌های اقتباسی» با اشاره به دلایل تولید کم آثار اقتباسی، گفت: در سینمای ما غالبا تولید فیلم‌ها بر اساس فیلمنامه‌های نوشته‌شده است و کارگردان‌ها معمولاً خود نویسنده هستند و یا با یک یا چند نویسنده خاص کار می‌کند و کمتر به دنبال استفاده از یک کتاب، داستان یا رمان می‌روند اما زمانی که رمانی مطرح می‌شود همان اندازه هم خواهان خواهد داشت. طرح‌های حمایتی از این دست بسیار می‌توانند موثر باشند. به طور کلی حمایت در هر چیزی به خصوص آثار اقتباسی بسیار تاثیرگذار است.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1430577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =