۱۸ نفر
۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
چه کسانی باید حتما واکسن آنفلوانزا بزنند؟

ایرنا نوشت: عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با توجه به فراگیری بیماری کرونا در کشور به افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان، زنان باردار و کادر پزشکی توصیه کرد که حتما واکسن آنفلوانزا را بزنند.

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی روز پنج شنبه در پاسخ به این سوال که چه کسانی امسال باید واکسن آنفلوانزا را حتما بزنند، اظهار داشت: بیماران قلبی، ریوی و کلیوی، مبتلایان به دیابت، ایدز، سرطان و نقص سیستم ایمنی، مستعد بیماری آنفلوانزا هستند و باید نسبت به آن واکسینه شوند.

وی ادامه داد: افراد دارای بیماری های مزمن، مصرف کنندگان داروهای کورتن، پیوند شدگان، کسانی که شیمی درمانی و رادیوتراپی می شوند، حتما این واکسن را تزریق کنند.

متخصص بیماری عفونی افزود: برخی زنان باردار در سال‌های گذشته پیگیری جدی برای تزریق واکسن آنفلوانزا نمی کردند اما امسال با توجه به شرایط موجود به آنان توصیه می شود که حتما نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

مردانی با یادآوری این که کوتاهی کادر پزشکی در تزریق واکسن کار نادرستی است، تصریح کرد: کادر پزشکی اعم پزشکان، پرستاران و تکنسین های اورژانس در اولین فرصت باید این واکسیناسیون را انجام دهند.

وی زمان مناسب تزریق این واکسن را اواخر شهریور و اوایل مهر اعلام کرد و گفت: وزارت بهداشت در تلاش است تا در روزهای آینده این واکسن عرضه شود.

نگرانی های جدی از تلفیق کرونا و آنفلوانزا در فصل پاییز

وی با یادآوری این که تلفیق کرونا و آنفلوانزا در فصل پاییز نگران های جدی را ایجاد کرده است، گفت: این موضوع فقط مربوط به ایران نیست و کشورهای نیمکره شمالی دنیا، نگران این مشکل هستند.

متخصص بیماری های عفونی با یادآوری این که در تشخیص بیماری تفکیک کرونا و آنفلوانزا کار بسیار سختی است، تصریح کرد: پزشکان در برخی موارد در افتراق این ۲ بیماری دچار مشکل می شوند.

مردانی ادامه داد : اگر افراد واکسن آنفلوانزا را بزند، آنان با درصد قابل توجهی مبتلا به این بیماری نمی شوند و در نتیجه پزشکان می‌توانند بر روی کرونا متمرکز شوند.

مردم از سفرهای پایان شهریور صرف نظر کنند

وی به مردم توصیه کرد که برای کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا از سفرهای پایان شهریور صرف نظر کنند تا شاهد موج سوم بیماری در کشور نباشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به وضعیت خاص کشور در مورد همه گیری کرونا اشاره کرد و گفت: مردم براساس عادات چندین ساله شاید بخواهند در روزهای آینده به سفر بروند که از آنان خواهش می کنیم در این موضوع تجدید نظر کنند.

مردانی، سفرها را یکی از عوامل انتقال بیماری اعلام کرد و گفت: بهتر بود مردم در تعطیلات اخیر از رفتن به مسافرت خودداری می‌کردند.

وی به کاهش مبتلایان و بستری‌های در بیمارستان در روزهای اخیر اشاره و تصریح کرد: در روزهای اخیر تعداد مبتلایان و بستری‌ها کاهش یافته است که ماسک در این موضوعات بسیار موثر بوده است.

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا همچنین اظهار داشت: استفاده همگانی از ماسک از ۱۵ تیر ماه اجباری شد و این کار تا حد زیادی در کنترل کرونا موثر است.

مردانی بر لزوم پرهیز از حضور در تجمعات تاکید کرد و گفت: مردم باید از حضور در تجمعات غیرضروری خودداری کنند. در حال حاضر مراکز خرید فوق العاده شلوغ هستند و باید سعی کنیم از حضور در این مکان‌ها خودداری کنیم تا چرخه انتقال ویروس متوقف شود و شاهد موج سوم بیماری در کشور نباشیم.

دانش آموزان سفیر سلامت

وی همچنین هر دانش آموز را سفیر سلامت در خانه توصیف کرد و گفت: لازمه این کار ارایه آموزش های لازم به دانش آموزان است تا پیام‌های صحیح بهداشتی به خانه‌ها منتقل شود.

متخصص بیماری های عفونی افزود: در صورتی که بچه‌ها آموزش لازم در این زمینه را فراگیرند، می‌توانند سفیر سلامت باشند به عبارتی پیام آور سلامت برای خود و سایر اعضای خانواده باشند.

مردانی تاکید کرد: در گذشته انتقال پیام‌های بهداشتی به خانه‌ها به راحتی مقدور نبود اما امروز با بهره گیری از توان دانش آموزان، می‌توان پیام های صحیح بهداشتی را به خانه ها منتقل کرد.

47231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1430879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =