کارگروه نظارت بر تصاویر و محتوای کتاب‌های درسی ایجاد شد

تسنیم نوشت: رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به منظور نظارت بر تصاویر و محتوای کتاب‌های درسی در مأموریت ویژه‌ی، کارگروهی را با عنوان نظارت جامع بر تصاویر و محتوای کتاب‌های درسی تعیین کرد.

حسن ملکی در پی حواشی ایجاد شده در خصوص تصویر قرآن در نگاره کتاب فارسی پایه اول و جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی و ابراز تأثر شدید و قول اصلاح این موارد در کتاب های سال آینده دستور تشکیل کارگروه نظارت جامع بر کتاب های درسی را صادر کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در این مأموریت تاکید کرد: "کتاب درسی به‌عنوان یک رسانه‌ مهم و بی‌بدیل ابعاد و ظرایف متعدّدی دارد. یکی از آنها بُعد تصویری و نمادی این رسانه است که طراحی و استقرارشان در متون آموزشی از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است. برای بررسی دقیق کتاب‌ها از این منظر و حصول اطمینان از مقبولیّت آن‌ها مأموریت داده می‌شود با همفکری و مشورت با معاونان و مدیران کل محترم دفاتر سازمان و افراد دیگر،  کتاب‌های درسی همه دوره‌های تحصیلی از جهت محتوا و تصاویر بررسی شود.

ملکی در این ماموریت از اعضای کارگروه خواست ضمن بررسی و اصلاح شاخص های محتوایی به چند پرسش در بررسی کتاب های درسی پاسخ داده شود. بخشی از این سوالات بدین شرح است. آیا  محتوا و تصاویر چاپ شده در کتاب‌های مختلف با دلالت های اسناد بالادستی، فرهنگ، ارزش‌ها و انتظارات اجتماعی جامعه ما تناسب لازم را دارد؟ آیا طرح روی جلدکتاب‌های درسی باتوجّه به نوع درس و جهت‌گیری‌های محتوایی هرکتاب ازمقبولیت لازم برخوردار است؟ آیا عناصر و اجزای هریک از تصاویر به تنهایی و در ارتباط با کل طرح از تناسب و مقبولیت لازم برخوردار است؟ آیا عکس‌ها و تصاویر متون و روی جلد از ویژگی‌های هنری و زیبایی‌شناسی لازم برخوردار می‌باشند؟

براساس این حکم، اولویت اول این کارگروه بررسی کتاب‌های درسی تولید شده تا سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ است و تمامی کتاب‌های درسی پس از بررسی در این کارگروه اصلاح و یا بازتولید خواهد شد.

این کارگروه زیر نظر مستقیم ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فعالیت خواهد کرد.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1432995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =