چاقی؛ مشکلی که برای کودکان در دوران کرونا پیش می‌آید/ چه باید کرد؟

ایسنا نوشت: متخصص  تغذیه و رژیم درمانی کودکان نسبت به چاقی دانش آموزان در دوران کرونا هشدار داد و گفت: کم تحرکی، تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر و موبایل،  فعالیت‌های نشسته و الگوی غذایی نامناسب، باعث شده کودکان و نوجوانان ما روز به روز چاق‌تر شوند.

دکتر زهرا وحدت شریعت پناهی با اشاره به این که اپیدمی کرونا شرایط خاصی را برای فعالیت‌های ورزشی دانش آموزان و کودکان ایجاد کرده اظهار کرد: والدین می‌توانند ضمن همراهی فرزند خود از فضای خانه برای ورزش کردن استفاده کنند، چرا که در شرایطی که اجبار به بیرون نرفتن از خانه داریم، خانه بهترین محل برای ورزش کردن است. البته والدین می‌توانند در فضاهای خلوت و با رعایت پروتکلهای بهداشتی در ساعات محدودتری با فرزندان خود به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

وی با بیان این که پر کردن اوقات فراغت کودکان در چنین شرایطی که بیماری کرونا در سراسر دنیا تبدیل به معضلی بزرگ شده ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: آموزش‌های آنلاین و مجازی در حوزه‌های مختلف می‌تواند علاوه بر سرگرم کردن کودکان، روند یادگیری، تعلیم و تربیت آنها را ارتقا بخشد.

این پزشک متخصص تغذیه تاکید کرد: اگر کودکان به بهانه کرونا از ورزش و فعالیت‌های جسمانی باز بمانند مشخصا و دلیل اصلی آن کوتاهی پدرو مادرو بزرگترهاست. باید بدانیم انجام فعالیت‌های  ورزشی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامتی و تسکین استرس می‌شود و می‌تواند مشکلات رفتاری را در کودکان کاهش داده و به آن‌ها کمک کند تا بهتر روی فعالیتهای خود تمرکز کنند.

وی با بیان اینکه آموزش‌های مجازی و عدم بازگشایی‌ها نباید دلیل بر  بی‌نظمی محصلان شود، خاطرنشان کرد: باید همانند سالهای پیش در ساعات خواب و بیداری و درس خواندن دانش‌آموزان نظم وجود داشته باشد و این نظم الزاما باید توسط پدر و مادر ایجاد شود و ساعات خاصی را نیز به ورزش کردن اختصاص دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر این که قرنطینه  و بی تحرکی مشکلاتی نظیر چاقی را برای کودکان ایجاد کرده، پیاده روری را راه حل مناسبی برای افزایش تحرک در کودکان ذکر کرد و گفت: در روزهای کرونایی و بدنبال آن  قرنطینه و محدودیت هایی که ایجاد می شود، نرمش‌های مناسبی برای کاهش وزن در کودکان وجود دارد.

شریعت پناهی، رژیم غذایی مناسب را از دیگر راهکارهای موثر و کمک کننده در پیشگیری از کاهش وزن دانش آموزان دانست و گفت: پرهیز از مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی و فست فودها نیز  راه‌حل مناسبی برای کنترل وزن کودکان است،  بهتر است در کنار استفاده از پروتئین‌ها و کربوهیدارت‌ها بیشتر از سبزیجات و میوه‌ها استفاده شود.

به گفته وی، تنظیم زمان خواب کودکان موضوع مهمی است که باید مورد توجه باشد؛ چرا که هورمون رشد در ساعات‌های مشخصی ترشح می‌شود و کودکانی که دیرتر می‌خوابند از دریافت کافی هورمون رشد محرومند.

عضو هیئت علمی دانشگاه  پیروی از برنامه منظم و خواب کافی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بچه‌هایی که دیرتر می‌خوابند، چاق‌تر هستند و افت هورمون بیشتری دارند و ممکن است این بچه‌ها دچار کوتاهی قد نیز شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه  با اشاره به اهمیت ضدعفونی مواد خوراکی همراه دانش آموزان توصیه کرد: بهتر است خوراکی‌ها و میان وعده‌هایی که کودکان در مدرسه و یا فضای خارج از منزل مصرف می‌کنند، در منزل تهیه شود؛ ولی چنانچه تهیه خوراکی‌ها در منزل مقدور نباشد بهتر است تمامی اقلام خوراکی در بسته بندی‌ها و با رعایت اصول ضدعفونی در دسترس کودکان باشد.

وی افزود: والدین باید به دانش آموزان، روش صحیح رعایت پروتکل ها را آموزش دهند و شست و شوی مکرر دست ها قبل از استفاده از خوراکی‌ها را یادآور شوند.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1434209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =