۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
از نزدیکی عربستان و اسرائیل نباید تعجب کرد

حدود یک ماه است که از توافق امارات با اسرائیل می گذرد. حال بحرین نیز روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی اعلام کرده است.

اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید، یکی از سرنشینان اولین پرواز اسرائیل به امارات مبنی بر اینکه "امارات متحده عربی و اسرائیل، به همراه ایالات متحده آمریکا، جبهه مشترکی بر علیه ایران تشکیل خواهند داد" در حقیقت هدف از نزدیکی بین دو کشور را علنی کرد.

رئیس جمهور ایران بلافاصله پس از انعکاس خبر توافق اسرائیل-امارات در رسانه‌ها در این زمینه هشدار داد که مبادا پای اسرائیل را در این منطقه باز کنند و آن ‌وقت برخورد دیگری با آنان خواهد شد.

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز در واکنش به بهبود روابط امارات-اسرائیل گفت که نیروهای مسلح ایران به امارات با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد بنابراین یکی از پیامدهای این عادی سازی ناامن تر شدن منطقه خلیج فارس است که طبعا رابطه ایران را با امارت و کشورهایی که زمینه این حضور را مهیا می کنند مخدوش خواهد کرد هرچند که این کشورها توانایی مخالفت با آمریکا و خواسته های او را ندارند و قادر به مقاومت بدلیل ضعف حاکمان خود نیستند.

حدود دو هفته پس از اعلام خبر توافق بین امارات و صهیونیست ها از سوی دونالد ترامپ،  اولین هواپیمای حامل مقامات آمریکایی و اسرائیلی در ابوظبی به زمین نشست. نزدیکی اسرائیل با امارات و بحرین به عنوان متحدان مهم آمریکا در منطقه، پیامدهای راهبردی خطیری برای خاورمیانه و به ویژه ایران به همراه خواهد داشت.

 خاورمیانه و منطقه خلیج فارس همواره یکی از بازارهای خوب برای آمریکا جهت فروش سلاح و مهمات بوده و ناامن جلوه دادن منطقه زمینه را جهت فروش سلاح مهیا می نماید اگر چه در ابتدا موضوع توسعه روابط و  همکاری غیر نظامی از جمله توریسم، تجارت، فن‌آوری، انرژی و بهداشت و درمان در چارچوب این توافقنامه مطرح شده لکن ، سفر  هجده اوت یوسی کوهن رئیس موساد به امارات نشان می‌دهد که این توافقنامه ظرفیت گسترش به سمت و سوی زمینه‌های همکاری نظامی و امنیتی را نیز داراست.

پیشتر گزارش هایی مبنی بر تمایل امارات جهت خرید سیستم ضد موشکی گنبد آهنین از اسرائیل برای مقابله با تهدیدات موشکی ایران منتشر شده بود. در همین راستا نزدیکی امارات با اسرائیل می تواند زمینه خرید تسلیحات پیشرفته‌تر از آمریکا توسط امارات را فراهم آورد. بلافاصله پس از انتشار خبر عادی‌سازی روابط دو کشور، مطرح شدن ادعای تمایل ابوظبی برای خرید هواپیمای جنگی اف-۳۵ از آمریکا و  موافقت دولت ترامپ با این معامله، مؤید همین امر است. 

از سوی دیگر نزدیکی روابط امارات و بحرین با اسراییل تهدیدی بالقوه از لحاظ روابط تجاری ایران با امارات و بحرین محسوب می شود. امارات متحده عربی که میزبان بیش از هشت هزار شرکت و حدود ۶ هزار کارآفرین ایرانی است، یکی از شرکای تجاری مهم ایران به شمار می رود. حجم مبادلات تجاری بین دو کشور که سال گذشته به حدود ۸.۳ میلیارد دلار رسید، قبل از آغاز تحریم های آمریکا تا ۱۵ میلیارد دلار افزایش یافته بود. یعنی عادی شدن روابط دو کشور، علاوه بر اینکه با پهلوگیری کشتی‌های تجاری اسراییل در بنادر امارات همراه خواهد بود بلکه از لحاظ اقتصادی نیز خطراتی  در پی خواهد داشت.

مورد دیگری که می‌تواند منشاء نگرانی جمهوری اسلامی ایران شود این است که بهبودی روابط امارات و بحرین با اسرائیل ممکن است به الگویی برای دیگر کشورهای حوزه خلیج  که مایل به به‌سازی روابط خود با اسراییل هستند، تبدیل شود. در این چارچوب، اقدام عربستان سعودی در گشودن حریم هوایی خود برای اولین بار بر روی هواپیماهای اسراییلی را می توان به شکل پیامی مهم برای سایر کشورهای حوزه خلیج تعبیر کرد. به همین شکل، طی هفته‌های آتی نزدیکی در روابط ریاض-تل‌آویو، چندان تعجب‌آور نخواهد بود.

با توجه به این شرایط و آثار و پیامدهای احتمالی  راهکاری که فراروی جمهوری اسلامی وجود دارد طبعا اقدامات عجولانه و تحریک آمیز و قهرآمیز و برهم زدن روابط با کشورهای درگیر در اینگونه روابط  نیست بلکه درایت و تدبیر و در نظر داشتن منافع ملی، توسعه تحرکات دیپلماتیک و توسعه روابط با کشورهای منطق  و خنثی کردن طرح ایران هراسی دشمنان  انقلاب است. 

* عضو حزب موتلفه اسلامی

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1434988

برچسب‌ها