ورق های ژئوکامپوزیت چیست؟ | مهمترین مصرف ورق ژئوممبران در کجاست؟

در محل های دفن زباله موضوع بسیار با اهمیت این است که تا زمان اتمام تجزیۀ مواد و پساب های مخاطره انگیز برای محیط زیست، نفوذی از محل دفن به خاک های زیرین صورت نگیرد. ورق های ژئوممبران این شرکت با افزودنی های پایدار کنندۀ ورق در مقابل شرایط مختلف اسیدی، بازی یا شیمیایی موجود در پساب ها در مقابل خوردگی و سوراخ شدن مقاومت کرده تا اتمام تجزیه و از بین رفتن مخاطرات محیط زیستی پساب ها به خوبی آن ها را در خود نگهداری می کند.

یکی از مهمترین مصارف ورق ژئوممبران ، استفاده از آن در فرآیند استحصال فلزات گرانبها از سنگ معدن آن (Heap Leaching) می باشد. به همین منظور پس از نصب ورق ژئوممبران در محلی که از پیش تهیه شده، سنگ معدن استخراج شده روی ورق پخش شده و ضمن پاشش سولفوریک اسید طی برنامه زمانبندی، فلز های موجود را در خود حل کرده و توسط ژئوممبران به کانال های از پیش تعیین شده انتقال پیدا می کند. در این مورد علیرغم اینکه ژئوممبران در معرض نور آفتاب قرار نمی گیرد، حضور اسید باعث ایجاد حساسیت هایی در خصوص جنس و کیفیت ژئوممبران می شود. شرکت فرنام مفتخر است اعلام کند که ورق استفاده شده این شرکت در فرآیند فوق، در مدت ۱۰ سال دچار نقص و مشکل نشده است.

دلیل اصلی استفاده ورق های ژئوممبران در عایق سازی یک محدوده در برابر نفوذ آب به خاک است. خواص اصلی پلی اتیلن دوام و ماندگاری بالای آن (بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال) و مقاومت بسیار عالی به خوردگی در برابر حلال ها و حتی محیط های اسیدی است. این خواص ذاتی پلی اتیلن در کنار طراحی فرمولاسیون اختصاصی در شرکت فرنام بسپار جهت مقاومت به شرایط محیطی آب و هوا و نور خورشید کمک می کند تا ورق های ژئوممبرانی ساخته شده در این شرکت از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردار باشد. عمده کاربرد ورق های ژئوممبران شرکت فرنام بسپار در ساخت استخرهای نگهداری آب کشاورزی، عایق سازی مخازن بتنی، حوضچه های پرورش ماهی، عایق سازی ساختمان ها و تونل ها و جلوگیری از نفوذ پساب ها در محل های دفن زباله است.

شرکت فرنام بسپار به جهت راحتی نصب بیشتر و خط دوخت کمتر در سطح استخر یا مخزن، تنها شرکتی در ایران است که این ورق ها را تا عرض ۷ متر تولید می کند. این موضوع (تولید ورق با عرض بسیار بالا) به طور مستقیم بر کیفیت کل سطح پوشش داده شده اثر گذار است (در سطوح بزرگ هرچه خط دوخت کمتر باشد میزان نقاط ضعیف و آسیب پذیر نیز ب تبع آن کمتر خواهد بود). افزودنی های مورد استفاده در این ورق باعث می شود تا ورق مقاومت بالایی هم نسبت به شرایط جوی و نور خورشید و هم نسبت به باکتری های تجزیه کنندۀ موجود در خاک داشته باشد.

این محصول در عرض ۷ متر (بیشترین عرض در کشورمان و متداول ترین در جهان) با ضخامت ۸/۰ تا ۳ میلی متر ومطابق شاخص ها استاندارد GRI-GM13 به عنوان استاندارد پذیرفته شده جهانی برای این محصول تولید و عرضه می شود و اندازه شاخص‌های مذکوردر آزمایشگاه مجهز و مستقر در کارخانه با دقت کنترل و پس از آن در اختیار شبکه مصرف قرار داده می شود. هر چند که مصرف ملی کمتر می باشد ولی برای ظرفیت تولیدی سالیانه بالغ بر ۷ میلیون متر مربع سرمایه گذاری گردیده و با سابقه ۱۰ سال فعالیت میلیون ها متر مربع از آن در صنایع مختلفی از جمله صنایع نیروگاهی برای پوشش حوضچه های تبخیری به کار برده شده است. از دیگر سوابق استفده از این ورق ها می توان به پروژه های نیروگاه اصفهان ۲ (منتظری)، یزد (صدیقی)، پرند، آبادان، ماهشهر، شهید رجایی و شازند اراک بعنوان تنها محصول ساخت داخل اشاره کرد.

ژئوکامپوزیت

شرکت فرنام بسپار با سابقۀ ۲۲ ساله در صنعت قطعات خودرویی و محصولات ژئوسینتتیکی، به صورت تخصصی این محصول را با کیفیت سطحی بسیار خوب و خواص مکانیکی (استحکام در مقابل، سرما، گرما، رطوبت و ضربه و…) بسیار عالی تولید می کند. فرنام بسپار تمام توان خود را برای رسیدن به کیفیت محصول از طریق هدف گذاری کیفیت با انتخاب مواد اولیه متناسب با آن، انجام می دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1435681