۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷

ایسنا:رئیس دادگاه جنایی اسماعیلیه در مصر تصریح کرد: ‌جرمی که مبارک در خصوص کشتار مردم در طول انقلاب مصر مرتکب شد، مشمول قانون مجازات اعدام با چوبه دار است.

رونامه الاخبار - چاپ قاهره - به نقل از فتحی عزت، رئیس دادگاه جنایی اسماعیلیه نوشت: ‌تمام جنایت‌هایی که اعضای نظام سابق مصر مرتکب شده‌اند از رئیس جمهور گرفته تا پسرانش و کسانی که در پستهای وزراتی بوده‌اند از برخی معاملات غیر قانونی گرفته تا پر کردن حسابهای بانکی‌شان با پولهای بیت المال که موجب گسترش فساد در کشور شده است، تمام اینها جنایت‌هایی هستند که قانون مجازات در خصوص آن اجرا می‌شود که شامل اعدام و حبس 15 سال و سلب مشاغل دولتی و پس دادن اموال غارت شده و پرداخت غرامتی برابر با پولهایی است که چپاول کرده‌اند.

این مسئول قضایی مصر بیان کرد: جنایت کشتار غیرنظامیان از سوی مبارک شامل این قانون می‌شود که دستور دهنده‌ی اصلی، شریک و اجراکننده‌ی این کشتار محسوب می‌شود و مجازات آن، اعدام است.

عزت ادامه داد: مجازات این جنایتها که از سوی نظام سابق علیه انقلابیون صورت گرفته یعنی به خدمت گرفتن اراذل و اوباش، نیروهای پلیس و غیره برای سرکوب تظاهرکنندگان بی‌سلاح و استفاده از گلوله‌های واقعی که موجب کشته شدن 800 تن و زخمی شدن حدود 8000 تن شد، اعدام با چوبه دار است.

روزنامه الاهرام نیز به نقل از زکریا شلش، رئیس دادگاه استیناف قاهره، نوشت که درصورت اثبات اتهامات مبارک در صدور دستور کشتار تظاهرکنندگان، وی به اعدام محکوم خواهد شد.

این در حالی است که روانشناسان مصری پیش‌بینی کرده‌اند که مبارک در پی بازداشت موقت 15روزه‌اش با افسردگی شدید روبرو شده است و احتمالا به طور غیر ارادی دست به خودکشی خواهد زد.

این کارشناسان بیان کردند:‌ خودکشی غیر ارادی یعنی سیستم بدن مبارک از فعالیت خواهد ایستاد و وی بر اثر یک سکته قلبی یا مغزی خواهد مرد.

روزنامه مصری الیوم به نقل از هاشم البحری، روانشناس دانشگاه الازهر نوشت:‌ شخصیت مبارک از نوعی است که احساس می‌کند در موردش اشتباه شده و دچار افسردگی شدید شده است.

وی افزود:‌ مبارک به دلیل اتفاقات در مصر خود را سرزنش نمی‌کند، چون در سخنرانی اخیرش نیز اعتراف نکرد که 30 سال در حق مردم اشتباه کرده است. وی معتقد است که ملت حق زحمات وی را در طول 30 سال قدرتش ادا نکردند.

وی ادامه داد:‌ مبارک خود را انسانی معصوم می‌داند که اشتباه نکرده است. وی تنها خودش را به این دلیل سرزنش می‌کند که 30 سال رئیس جمهور مردمی بوده که در حقش اشتباه کردند و وی را زندانی کردند که در تاریخ مصر بی‌سابقه است.

همچنین دکتر سمیر نعیم، استاد روانشناس در دانشگاه عین الشمس گفت: ‌شخصیت مبارک به گونه‌ای است که وی دست به خودکشی نخواهد زد، بلکه وی می‌خواهد زندگی خود را ادامه بدهد و به مساله عزت نفس مانند هیتلر توجه ندارد، چون بعد از آن همه شعارهایی که علیه وی سر داده شد، وی حتما باید دست به خودکشی می‌زد. مبارک سعی خواهد کرد که راهکار طفره روی را دنبال کند.

منابع بیمارستان شرم الشیخ نیز گفته‌اند که وی دچار هیجان عصبی است و بعضا با صدایی عصبانی فریاد می‌زند.16148

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =