اروپا، ایران را بهانه مقابله با آمریکا کرده است

یک کارشناس مسائل آمریکا معقتد است که اروپا برای نجات خودش با آمریکا مقابله می کند نه به خاطر ایران.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا به خبرآنلاین گفت: دستاورد ایران در این زمینه مشخص است. آمریکایی ها در این زورآزمایی نتوانستند به خواسته خود که همراه کردن جامعه جهانی با کاخ سفید بود دست پیدا کنند. واقعیت این است که تیم ترامپ چندان دغدغه تحریم نداشته چون این کار را در دو سال گذشته به تنهایی انجام داده است اما برای آنها اجماع جهانی علیه ایران از اهمیت زیادی برخوردار بود و این اتفاق برخلاف میل ترامپ و پمپئو نیافتاد. 

اینکه کشورها همراه با ایالات متحده علیه ایران نشدند، دستاورد دستگاه های دیپلماتیک، سیاسی و امنیتی و حتی اقتصادی است که در مقابل فشارها مقاومت کردند. البته باید این را در نظر بگیریم که در مورد اروپا و حتی روسیه و چین موضوع فقط ایران نیست. بلکه موضوع ایران بهانه ای است برای آنها که از دست آمریکا عصبانی هستند. آنها نظم جدیدی که ترامپ در حال پایه گذاری هستند را نمیپسندند. از نظر دولت ترامپ سه مدل عضو در شورای امنیت وجود دارد: اول اعضای غیردائم که حق رای ندارند. دوم 4 کشور عضو دائم و سومی یک کشور یعنی آمریکا که فرای قوانین عمل می کند و رهبری آن کشورهای دیگر را به عهده دارد. این چیزی نیست که اروپائی ها بخواهند به آن تن دهند و همان دسته بندی قبلی یعنی شامل دو گروه اعضای دائم و غیر دائم را مناسب می دانند.

برای همین است که نمی توانیم بگوئیم که اروپائی ها تنها به فکر منافع ایران هستند. آنها در یک دعوای بزرگ که قدرت ها بر سر ایران دارند در حال مقاوت علیه رفتارهای یک جانبه گرانه ترامپ هستند. حتی برخلاف تصور بربتانیا هم در مقابل این رفتار مقاومت کرد. این در حالیست که تصور می شد لندن به طرح آمریکا رای مثبت دهد و یا حتی موضوع فعال شدن ماشه را پیش بکشد. اما این اتفاق نیافتاد چون آنها هم خطر رفتار آمریکا را درک کرده اند و می ترسند که چنین رفتاری تبدیل به رویه ای ثابت برای ایالات متحده شود.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1435715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =